مبارزه با قاچاق اولین گام توسعه اقتصادی است

دکتر سیدحسین آقا سید مرتضی
رئیس هیات موسس دانشگاه علمی کاربردی واحد ۴۸ تهران


یک کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: اولین گام برای نیل به رونق اقتصادی بر مبنای عدالت، سالم‌سازی و پاکسازی فضای اقتصادی کشور است.

به گزارش اقتصاد ملت ؛ توسعه اقتصادی تنها زمانی می‌‎تواند به عدالت اقتصادی منجر و منتج شود که اقتصاد در محیطی سالم و رقابتی پا بگیرد و رشد کند.
در واقع اولین گام برای نیل به رونق اقتصادی بر مبنای عدالت، سالم‌سازی و پاکسازی فضای اقتصادی کشور است.
یکی از مهمترین چالش‌هایی که چرخه اقتصادی ایران در تمام دهه‌های اخیر با آن مواجه بوده و به زعم همه کارشناسان از دلایل اصلی مشکلات و مسائل اقتصادی‌ است؛ موضوع قاچاق است.


در تمام این سال‌ها چه در زمانی که سیاست غیرکارشناسانه و غیرمسئولانه ارز چند نرخی اجرا شد و قاچاق را به اوج رساند و چه بعد و قبل از آن؛ همواره قاچاق برهم‌زننده فضای اقتصادی کشور و مهمترین دلیل چند نرخی شدن قیمت‌ها و در نهایت ایجاد تورم و آشفتگی حتی در تأمین اقلام ضروری کشور بوده و هست.
نکته مهم اینکه به گفته خود مسئولان بخش اصلی قاچاق از مبادی قانونی انجام می‌شود که همین بیان یعنی کشور ضعف بزرگی در کنترل و نظارت دارد و صدالبته برخی افراد از دسترسی‌های خاص و رانت برخوردارند و می‌توانند به راحتی قاچاق کنند.


دولت سیزدهم از همان ابتدای فعالیت؛ مبارزه با فساد و در صدر آن مقابله با قاچاق را به عنوان یکی از شعارهای خود عنوان و در این مسیر تلاش کرد تا با ساماندهی گمرک و مبادی خروجی تا حدی این مهم را مدیریت کند و به گفته دکتر فاطمی‌امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در همین مدت یکسال و اندی که از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد؛ “دولت در بحث مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی بیش از ۸۰۰ هزار کالا شناسه دریافت کرده‌اند و هفت میلیارد فقره کد رهگیری صادر شده است.


علاوه بر آن در حوزه لوازم یدکی خودرو در گذشته شاهد سهم ۳۰ درصدی کالاهای قاچاق و تقلبی بودیم.
در سالجاری بیش از ۲۳۰ میلیون کدرهگیری برای لوازم یدکی خودروها صادر شده است. تا امروز بیش از 5800 فروشگاه بزرگ به سامانه جامع تجارت متصل شده و به‌ راحتی می‌توان مشخص کرد که چه تعداد کالا با چه قیمت‌هایی و غیره در آنها به فروش رفته است.


این قبیل اقدامات البته از ملزومات مبارزه با قاچاق است، اما باید اذعان کرد که با توجه به حجم قاچاق در ایران کافی نیست و گرچه می‌توان عملکرد دولت در این بخش را در مقایسه با دولت قبل مثبت ارزیابی کرد، اما این تغییرات آنچنان که باید در بازار قابل لمس و حس نیست.


دولت برای تحقق اهداف اقتصادی تعیین‌‌شده نیاز به سرعت و جدیت بیشتری در این بخش دارد؛ چراکه مبارزه با قاچاق، اولین گام توسعه اقتصادی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *