حدود ۶۰ میلیون نفر به کمک معیشتی نیاز دارند

روزهای گذشته اخباری مبنی بر کاهش قدرت خرید مردم منتشر شد چرا که این روزها مردم دیگر توان خرید نیازهای اولیه خود را ندارند بر این اساس برخی از اصناف اعلام کرده اند که مردم نمی توانند خرید معیشتی انجام دهند.

به گزارش اقتصاد ملت و به نقل از درآمد نیوز ؛ روزهای گذشته اخباری مبنی بر کاهش قدرت خرید مردم منتشر شد چرا که این روزها مردم دیگر توان خرید نیازهای اولیه خود را ندارند بر این اساس برخی از اصناف اعلام کرده اند که مردم نمی توانند خرید لوازم خانگی و مبل و فرش انجام دهند.

این روزها خط فقر متحرک شده است و اینکه بسیاری از کارمندان نیز به زیر خط فقر رفته اند با این تفاسیر مسوولین باید فکری کنند تا این مشکل برطرف شود. بازهم قدرت خرید مردم روزانه کاهش پیدا می کند.

وحید شقاقی شهری :خط فقر تعاریف مختلفی دارد

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی درخصوص وضعیت مردم پس از صحبت های عضو اتاق بازرگانی به خبرنگار ما گفت: درخصوص اینکه ۴ میلیون گرسنه وجود دارد سندیتی وجود ندارد و اگر بحث از خط فقر و خط فقر مطلق باشد باید درصد گرسنگی یا میزان گرسنگی که تعارف مختلفی دارد مورد بررسی قرار گیرد چرا که خط فقر و زیر خط فقر تعاریف مختلفی دارد.

وی در ادامه اظهارداشت: وقتی معاون وزیر از خط فقر صحبت می کند درصد گرسنگی را تعریف نکرده است و صحبت از گرسنگی باید مفهمومش را پیدا کنیم انسان نمی تواند بدون غذا به حیاتش ادامه درد و حداقل یک وعده غذایی را تامین می کند تا به حیاتش ادامه دهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه بیان کرد: باید یک تعریف شاخصی برای فقر در نظر گرفته شود و این چالش ها و این چندگانگی را به پایان دهند در غیر این صورت این چالش ها ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی در پایان ازچندگانگی در کشور گفت: باید مباحث اقتصادی در اتاق های بسته به نتیجه برسند و بعد توسط سخنگوی اقتصادی دولت اعلام گردد چرا که نگاه مردم به مسوولین است و این چند صحبتی می تواند اعتماد مردم را نابود سازد و همانطور که گفتم سخنگوی اقتصادی دولت باید نظر نهایی را اعلام کند.

ابراهیم رزاقی :کارشناس اقتصادی: ۶۰ میلیون فقیر

ابراهیم رزاقی؛ کارشناس اقتصادی درخصوص اعلام خط فقر به خبرنگار ما گفت: قبل از اینکه اعلام کنند که ۱۱ میلیون تومان خط فقر است ۶۰ میلیون نفر زیر خط فقر داشتیم که کمیته امداد و خیرین کمک می کنند و این موضوع خیلی حاد است مردم خانه ندارند، کرایه خانه ندارند بیمار هم که شوند شرایطشان بدتر از این خواهد کرد از طرفی هم باید گفت این وزرای انتخابی برنامه ای برای این قشر ندارند.

حدود ۶۰ میلیون نفر به کمک معیشتی نیاز دارند

وی در ادامه اظهارداشت: بهبود وضعیت زمان مشخصی ندارد و اینکه این وضعیت شاید سالیان سال به طول انجامد بنابراین این افراد چه آینده ای در انتظارشان خواهد بود در صورتی که میلیاردها دلار برای واردات خرج می شود که قیمت کالای اساسی برای خانواده های فقیر مناسب باشد اما وقتی کالای اساسی وارد می شود با دلار ۳۰ تومنی محاسبه می گردد و باز هم خانوارها نمی توانند از تغذیه مناسب برخوردار باشند.

این کارشناس اقتصادی در بخشی از مصاحبه خود از عملکرد مسوولین گفت: بهتر است که مسوولین راه دفاع مقدس را پیش ببرند شاید تعاونی ها بتواند راهکار مناسبی باشد چرا که در آن زمان تعاونی ها هم با واردکنندگان به صورت مستقیم در ارتباط بودند هم با تولید کنندگان بنابراین کالاهای ارزان را به بازار می آورند در نتیجه هر خانواده ای می توانست خرید کند از سوی واردکننده به خاطر اینکه ضرر نکند با سود اندک هم که شده کالا را به تعاونی ها می داد و این تعاونی ها ۱۸ میلیون عضو داشت که در حال حاضر معلوم نیست این اعضا چه شدند و چه تفاقی برای این تعاونی ها افتاده است.

وی در ادامه اظهارداشت: به جای اینکه به دنبال حذف ارز دولتی باشیم به دنبال این باشیم که این ارز وارد سفره های مردم شود تا اینکه تغذیه مردم نابود گردد در حال حاضر به دلیل فساد مدیریتی که در این مدت رخ داده است این راه حل آسان ترین راه حلی است که به نظر می رسد بنابراین تا وقتی که اقتصاد کشور درست نشده این راه را انجام دهند شادی مردم از فقر و گرسنگی نمیرند.

ابراهیم رزاقی در پایان اظهارداشت: در حال حاضر ۶۰ میلیون نفر فقیر در کشور داریم که بابرنامه های ارائه شده از سوی مسوولین نمی توان شکم آنها را سیر کرد از سوی یکی از این افراد اگر دچار کرونا شوند قطعا خواهند مرد چرا که هزینه های درمان بسیار بالا سات به نظر بنده همان راه حا دفاع مقدس در این شرایط تا برنامه های دولت عملی شود بهترین راهکار است.

علی قنبری :سقوط شاغلان زیر خط فقر

علی قنبری، کارشناس اقتصادی در خصوص شاغلان فقیر پدیده ای که این روزها با آن مواجه هستیم به خبرنگار ما گفت: این امر به دلیل این است که حداقل دستمزدها پایین است و کفاف زندگی مردم را نمی دهد و شاغلان نیز به زیر خط فقر سقوط می کنند باید به دنبال راهکاری باشیم که مردم از خط متوسط به زیر خط فقر سقوط نکنند.

وی دلایل این سقوط را اینگونه بیان کرد: افزایش تورم ،کاهش ارزش پول ملی باعث شده تا سفره های مردم کوچک شود و طبقه متوسط نیز در وضعیت هشدار قرار گیرندو جامعه به دو طبقه فقیر و غنی تقسیم شود این روند اگر ادامه دار باشد به توسعه کشور لطمه وارد خواهد کرد چرا که توسعه هرکشور در دست اقشار متوسط جامعه صورت می گیرد بنابراین با نابودی طبقه متوسط می توان گفت توسعه کشور هم نابود خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی در ادمه از راهکارهای مهار نابودی طبقه متوسط گفت: برای اینکه طبقه متوسط ازبین نرود باید رشد نقدینگی ، تورم در جامعه کنترل شود و از سوی نرخ رشد اقتصادی نیز افزایش پیدا کند و همچنین باید تولید رد کشور جان بگیرد از سوی سرمایه گذار خارجی را ترغیب کنیم تا در کشور سرمایه گذاری کند شاید این ها باعث شود تا طبقه متوسط در جامعه نابود نشود و از سوی توسعه نیز صورت گیرد.

وی در پاسخ به اینکه این راهکارها برای یک دوره ریاست جمهوری امکان پذیر نیست گفت: با برنامه ریزی همه اتفاقات امکان پذیر خواهد بود برنامه های توسعه ۵ ساله می تواند راهکاری باشد برای خروج از وضعیت موجود اما برنامه های بلند مدت در کشور پاسخگو نیست چرا که هر رییس جمهوری که می آید آن برنامه را ادامه نمی دهد مانند برنامه ۲۰ ساله دوره خاتمی که با شکست رو به رو شد البته این شکست به دلیل تحریم ها؛ اف ای تی اف و برجام است که این برنامه های اقتصادی را برهم زده است اگر هم این برنامه ها ادامه داشته باشد توسعه در کشور خواهد مرد.

علی قنبری در بخش پایانی مصاحبه خود از پیشرفت اقتصادی گفت: پیشرفت اقتصادی بدون تعامل صورت نخواهد گرفت متاسفانه دید برخی ها این است که کل دنیا جاسوس هستند و نباید با آنها مبادله داشته باشیم در صورتی که چنین نیست ما برای توسعه و فرار از فقر گسترده نیاز داریم تا با دیگر کشورها مبادله داشته باشیم بهترین راهکار برای فرار از فقر این است که دیدگاهمان را نسبت به دنیا تغییر دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *