صادقی کارشناس و فعال صنعتی پیشنهاد داد:مازاد برق نیروگاه‌ها در بورس انرژی عرضه شود

در نشست مشترک وزارتخانه‌های صمت و نیرو توافق شد به منظور حل معضل برق؛ وزارت صمت بودجه مشخصی را برای راه‌اندازی نیروگاه توسط بخش صنایع تخصیص دهد تا واحدهای تولیدکننده بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند؛ اگرچه ظاهرا این مهم تاکنون به مرحله اجرا نرسیده است

.محمدرضا صادقی کارشناس و فعال صنعتی ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد ملت پیشنهاد داد: برخی نیروگاه‌ها که برای صنایع هستند؛ با دریافت خوراک تقریبا رایگان، برق تولید می‌کنند، اما برنامه‌ای برای مازاد تولید این نیروگاه‌ها وجود ندارد و در برخی موارد در اختیار دولت قرار می‌گیرد.وی در ادامه افزود: از آنجایی که قیمت تمام‌شده برق این نیروگاه‌ها مشخص نیست؛ پیشنهاد می‌شود مازاد برق وارد بورس انرژی شده تا در صورت نیاز با کشف قیمت مناسب هم تولیدکننده برق به سود مناسبی دست یابد و هم نرخ خوراک مشخص شود و از همه مهمتر اینکه رانتی که در این میان وجود دارد؛ کاسته می‌شود.

این کارشناس و فعال صنعتی با تاکید بر اینکه اقتصاد برق صرفه ندارد و سرمایه‌گذاری در این حوزه پایین است، گفت: نرخ حامل‌های انرژی باید بر اساس قیمت تمام‌شده باشد، اما شاهد هستیم نرخ خوراک با نرخی که عرضه می‌شود؛ تفاوت دارد و نه تولیدکننده رضایت دارد و نه مصرف‌‌کننده. از این‌رو باید با قیمت شفاف و با کشف قیمتی مناسب عرضه شود که به نظر می‌رسد بورس مکانی مناسب برای انجام این کار باشد.

به گفته وی کمبود برق به خصوص در بخش صنایع نه تنها منجر به کاهش تولید ناخالص ملی می‌شود؛ بلکه ارزآوری کشور را نیز با مشکل مواجه می‌کند. به این دلیل که برخی کارخانجاتی که برقشان قطع می‌شود؛ محصولاتشان در سبد صادرات قرار دارد. با اینکه دولت تصمیم گرفته کارخانجات ابتدا باید با عرضه در بورس کالا بازار را تنظیم کنند، اما کمبود برق عرضه در بورس کالا را نیز کاهش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *