مهندس فتوحی مجری فاز 3 تغلیظ مجتمع مس سونگون:اجرای فاز 3 تغلیظ به 8 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد

شرکت ملی صنایع مس ایران برای پروژه فاز3 ازنظر ریالیوارزی5500 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که از این میزان 2000 میلیارد تومان برای خرید و انتقال تجهیزات پرداخت شده و قرار است 3500 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه شود. البته این هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن ایستگاه پمپاژ باطله، آبرسانی، برق‌رسانی و توسعه معدن برای آماده‌سازی ارسال ماده‌معدنی است که با در نظر گرفتن تمامی هزینه‌ها این طرح در مجموع حدودا 8000 میلیارد تومان برای شرکت ملی صنایع مس هزینه خواهد داشت.

مهندس مهدی فتوحیمجری فاز 3 تغلیظ مجتمع مس سونگونضمن بیان مطلب فوق در خصوص اهداف مدنظر برای اجرای این فاز گفت: هدف از اجرای فاز 3 تغلیظ سونگون تولید کنسانتره مس با تناژ خاک ورودی حداقل 7 میلیون تن و با عیار متوسط 0.5 درصد برای تولید کنسانتره مس با تناژ حداقل 150 هزارتن در سال و با عیار تقریبی 25 درصد است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 کارخانه پر عیارکنی با همین ظرفیت در فازهای 1و2 در مجتمع سونگون احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است، تاکید کرد: به امید خدا با احداث این کارخانه ظرفیت تولیدی مجتمع مس سونگون به 450 هزارتن در سال خواهد رسید.

مجری طرح فاز 3 تغلیظ مجتمع مس سونگون در خصوص مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی بودن اجرای  فاز 3  اشاره کرد و گفت: طبیعتا برای انجام هر پروژه از جمله پروژه‌های بزرگ باید در اولین مرحله مطالعات توجیه فنی اقتصادی صورت گیرد. این پروژه نیز مستثنا از این قضیه نبوده و مطالعات فنی و اقتصادی آن صورت گرفته است.

به گفته وی در حال حاضر با توجه به قیمت جهانی مس و نرخ تسعیر ارزومطابق نتایج مطالعات صورت گرفته؛ نرخ بازگشت بهره کارخانه تغلیظ با ظرفیت 150 هزار تنیکاملا اقتصادی است.

مهندس فتوحی در پاسخ به این ‌سؤال که «با توجه به منابع معدنی اکتشاف شده مس سونگون؛آیااحداث کارخانه با ظرفیت 150 هزار تنجوابگوی این فاز است یا اینکه لازم است ظرفیت بیشتری برای توسعه داشته باشد و یک کارخانه 300 هزار تنی را برای این طرح در نظر گرفت؟»، خاطرنشان کرد: میزان ذخیره قابل معدنکاری در مجتمع مس سونگون بر اساس نتایج حفاری-اکتشافی افزایش یافته است؛ بنابرایننیاز است تا با احداث کارخانه‌های متعدد تغلیظ این نعمت خدادادی رااستخراج وبه ثروت نقدی تبدیل کنیم و کشور را از عواید آن بهره‌مند سازیم.

وی در ادامه افزود:در همین راستا به موازات فاز 3 در مجتمع مس سونگون؛ مصوبه مطالعه و اجرای فاز 4 نیز ابلاغ شده است. ضمن‌‌آنکه در فاز 3 زیرساخت‌های لازم برای فاز 4 از جمله سنگ‌‌شکن، نوار انتقال مواد، انبار دانه‌درشت و از همه مهمتر فضای موردنیاز پیش‌بینی شده است.

مهندس فتوحی با تاکید بر اینکه قرار است فاز 4 با ظرفیت خاک ورودی 12 میلیون تن در سال و کنسانتره تولیدی 245 هزارتن مهندسی و اجرا شود، گفت: با حساب سرانگشتی می‌توان محاسبه کرد که شرکت ملی صنایع مس در حال حاضر کارخانه‌هایی با ظرفیت مجموع 400 هزار تنی برای تولید کنسانتره مس در مجتمع سونگون دردست اجرا دارد و در بسیاری از نقاط و زیرساخت‌ها که هزینه‌بر هم هستند؛ این دو فاز اشتراک دارند که به امید خدا با انجام این طرح‌ها مجموع ظرفیت تولیدی فازهای یک تا چهارمجتمع سونگون به  700 هزار تن کنسانتره مس خواهد رسید.

مجری فاز 3 تغلیظ در ادامه به هزینه‌های پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح اشاره کرد و گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران برای پروژه فاز3ازلحاظریالیوارزی5500 میلیارد تومان پیش‌بینی کرده است که از این میزان 2000 میلیارد تومان برای خرید و انتقال تجهیزات پرداخت شده و قرار است 3500 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه شود.

به گفته وی این هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن ایستگاه پمپاژ باطله، آبرسانی، برق‌رسانی و توسعه معدن برای آماده‌سازی ارسال ماده‌معدنی است که با در نظر گرفتن تمامی هزینه‌ها این طرح در مجموع حدودا 8000 میلیارد تومان برای شرکت ملی صنایع مس هزینه خواهد داشت.

مهندس فتوحی به استفاده از دانش‌بومی توسعه در اجرای فرآیند عملیات تغلیظ اشاره کرد و گفت: همانطور که می‌‌دانید، احداث یک کارخانه تغلیظ کنسانتره مس با مشخصات فاز 3سونگون برای شرکت ملی صنایع مس پروژه جدید و ناشناخته‌ای نیست؛ چراکه شرکت مس قبلا نیز پروژه‌های مشابه زیادی را به بهره‌برداری رسانده و چند پروژه مشابه دیگر نیز درحال حاضر در دست اجرا دارد.

وی همچنین تاکید کرد: دانش اینگونه پروژه‌ها به لطف خدا و همت همکاران مسی؛توسط شرکت ملی صنایع مس در کشورمانبومی‌سازی شده است. در همین راستا شرکت‌های داخلی زیادی به واسطه سرمایه عظیم شرکت ملی صنایع مس چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ علمی و فنی توانمند شده‌اند. مطالعات فنی- اقتصادی، مهندسی پایه و مهندسی تفصیلی به صورت کلی توسط شرکت‌های داخلی و مهندسان داخلی انجام شده و تکمیل خواهد شد.

مهندس فتوحی افزود: درتامین برخی از تجهیزات به لحاظ اقتصادی بودن پروژه به ناچار ازتوان کشورهای پیشرفته استفاده خواهیم کرد. در بخش‌های مهم از قبیل مهندسی و اجرای سیستم کنترل که در واقع مغز متفکر کارخانه خواهد بود؛ تماما از توان و دانش مهندسان بومی بهره خواهیم برد.

وی در خصوص مدت زمان اجرای کلی این طرح گفت: با در نظر گرفتن تمامی موارد فنی – مهندسی و شرایط فصلی در این مجتمع اجرای قرارداد 48 ماه پیش‌بینی شده است و در حال حاضر از لحاظ انجام 5 میلیون متر مکعب خاکبرداری و انتخاب مشاور و پیمانکار شاهد پیشرفت 5 درصدیهستیم که با احتساب تجهیزات خریداری شده طی سنوات گذشته؛ در مجموع 25 درصد پیشرفت داریم.

مجریفاز 3 تغلیظ گفت: مطابق مفاد چشم‌انداز فعلی شرکت مس؛ این شرکت در توسعه‌های خود از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده می‌کند تا ضمن استفاده حداقلی از منابع انرژی در کشور و محافظت ازمحیط‌زیست؛ سیاست‌های توسعه‌ای خودرانیز محقق کند. فاز 3 سونگون هماز این قاعده مستثنا نیست که امیدواریم به زودی شاهد تحولی بزرگ در مجتمع مس سونگون در استان آذربایجان‌شرقی و کشورمان باشیم.

مهندس فتوحی در پایان گفت: در اینجا لازم می‌دانم از ‌هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران که همواره با نگاه توسعه‌ای در صنعت مس در راستای درآمدزایی و افزایش ثروت کشور گام بر می‌دارند؛ تشکر و قدردانی کنم؛ زیرا همواره توسعه‌ها به صورت مکرر از طرف مدیرعامل رصد ونقاط اصطکاک گلوگاهی موجود رفع می‌شوند.

گفتگو از ماهر مهرولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *