سه اقدام مهم فرابورس برای ارتقای سطح تکنولوژی در کشور

سیدمهدی علم‌الهدی معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در ششمین فستیوال بازار دارایی فکری در زمینه نوآوری‌های صنعت پلاستیک و پلیمر ضمن تاکید بر لزوم توجه به تکنولوژی در صنایع گفت: در دنیای امروز انتقال و جذب تکنولوژی در کشورهای توسعه‌یافته مقوله‌ای بسیار مهم است که در ایران نیز باید به آن توجه بیشتری شود. همچنین لازم است به همگامی با تکنولوژی‌های روز دنیا نیز به عنوان موضوعی غیرقابل انکار نگریسته شود.
وی در ادامه به معرفی این اقدامات پرداخت و بیان داشت: در این میان نخستین و شاید مهمترین اقدام فرابورس راه‌اندازی «بازار دارایی فکری» است که برای ارتباط مستقیم مخترعان با صنعتگران تعریف شده و فستیوال‌های تخصصی هم بخشی از زنجیره این بازار هستند. به گفته وی اختراعات پذیرش‌شده در این فستیوال اگر شرایط ورود به فرابورس را داشته باشند، به بازار دارایی فکری فرابورس ورود پیدا می‌کنند که با داشتن دو شرط «ثبت اختراع» و «تاییدیه فنی» از پارک فناوری پردیس روی تابلو درج می‌شوند. وی افزود: در نتیجه فستیوال‌های گذشته تاکنون 5 اختراع روی تابلو درج شده‌ و چند معامله دیگر هم در دست اقدام‌ هستند.
این مقام مسئول در ادامه به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه به عنوان اقدام دوم فرابورس برای توسعه تکنولوژی و پیشرفت شرکت‌های این حوزه اشاره کرد و افزود: در واقع به دلیل اینکه شرکت‌های سهامی که طبق قانون تجارت اداره می‌شوند محدودیت‌هایی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کرد، بر آن شدیم تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه را راه‌اندازی کنیم که کارکرد اصلی آنها در حوزه صنایع جدید و تکنولوژی‌های نو است و تاکنون 5 صندوق مجوز گرفته‌اند که سهمیه آنها بین 10تا 50 میلیارد تومان است.
علم‌الهدی به اقدام سوم و اخیر فرابورس ایران برای توسعه شرکت‌های تکنولوژی‌محور اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه برای پذیرش شرکت‌ها در بورس شرایط و ویژگی‌هایی مدنظر بود که شامل حال شرکت‌های کوچک و متوسط نمی‌شد، تصمیم به راه‌اندازی بازاری ویژه شرکت‌های کوچک و متوسط و دانش‌بنیان در فرابورس گرفته شد و یکی از شرایط ورود به این بازار این است که باید جمع کل صاحبان سهام شرکت‌هایی که در آن پذیرش می‌شوند دست کم 100 میلیون تومان و حداکثر 50 میلیارد تومان باشد.
وی شرط دیگر پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط را اینگونه توضیح داد: همچنین بحث سودآوری برای این شرکت‌ها مدنظر نیست و صرفا داشتن شفافیت در عملکرد و صورت مالی حسابرسی کفایت می‌کند، در عین حال تمام مزایایی که برای شرکت‌های بزرگ بورسی در نظر گرفته شده برای این شرکت‌ها هم مدنظر قرار می‌گیرد.
معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران در پایان سخنانش گفت: در بازار SME در حال جذب شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم و نزدیک به صد تقاضا داشته‌ایم که از میان آنها 13 شرکت پذیرش شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این بازار تا یک سال آینده رشد چشمگیری به همراه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *