صدور مجوز 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در کشور

محمدباقر نوبخت در همایش بین المللی سرمایه گذاری در حوزه سلامت افزود: بعد از اجرایی شدن برجام تاکنون هشت رییس جمهوری، پنج نخست وزیر،‌ سه رییس مجلس سنا و 18 وزیر امور خارجه در سه ماهه گذشته به ایران آمده اند. وی افزود: با مذاکرات انجام شده با مسئولان کشورهای مختلف برای ایجاد 73 میلیارد دلار خطوط اعتباری بین ایران و کشورهای دیگر مذاکره شده و برای 3 میلیارد و 418 میلیون دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی مجوز قطعی صادر شده است و دولت در این زمینه روزهای پرکاری دارد.
نوبخت با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت گفت: موضوع طرح تحول سلامت و ابعاد مختلف آن همچنان یکی از اولویت های اصلی دولت یازدهم است و با توجه به این اولویت سرمایه گذاران خارجی نیز برای سرمایه گذاری در این زمینه استقبال کرده اند. وی گفت: حضور اعضای تیم اقتصادی دولت شامل وزیر اقتصاد و دارایی، رییس بانک مرکزی و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در همایش بین المللی سرمایه گذاری در حوزه سلامت نشانه حمایت جدی دولت از سرمایه گذاری در بخش سلامت و اهمیت این موضوع برای دولت است.
امتیازهای جدید برای سرمایه‌گذاران خارجی
علی طیب نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز در این مراسم گفت: در زمان حاضر فرصت‌هایی بی‌نظیر و مشوق‌هایی منحصر به فرد برای جذب سرمایه‌های خارجی در ایران ایجاد شده است. فرصت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری بین ایران و کشورهای مختلف جهان پس از برجام به‌وجود آمده است و سرمایه‌گذاران خارجی باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند و واقعیت‌های امروز را مبنی بر شرایط جدید پس از تحریم‌ها و فرصت‌های بی‌نظیر برای سرمایه‌گذاری در ایران ببینند. وی اضافه کرد: در شرایط جدید محدودیت‌ها به مزیت و دغدغه‌ها به فرصت تبدیل شده است و اکنون زمان آن فرا رسیده است که سرمایه‌گذاران خارجی در شرایطی مطمئن از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال کنند.
طیب نیا خاطرنشان کرد: ایران رتبه اول منطقه را از نظر تولید علم و از نظر استناد به مقالات علمی، رشدی 11 برابر متوسط جهانی دارد و در عرصه‌های مختلف مانند نانو، بایو، سلول ‌درمانی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های حوزه سلامت فرصت‌های مناسبی برای مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی و انتقال دانش فنی به ایران وجود دارد.
وی اظهار کرد: تضمین پرداخت غرامت در صورت ملی شدن و سلب مالکیت، تضمین جبران خسارت‌های ناشی از ممنوعیت و توقف موافقتنامه‌های مالی و تضمین خرید کالا و خدمات تولیدی از جمله مواردی است که دولت به صورت اقتصادی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خارجی اعمال می‌کند.
طیب‌نیا گفت:امکان انتقال آزادانه ارز به کشور، برخورداری از حمایت‌های یکسان بین سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی، انتقال آزادانه اصل سرمایه و منافع آن به صورت ارز و کالا، امکان سرمایه‌گذاری خارجی به صورت صددرصد، پذیرش سرمایه‌گذاری خارجی در همه زمینه‌های تولیدی، حمل و نقل، ارتباطات، کشاورزی، خدمات، آب و برق، ساختمان و حوزه سلامت، امکان تملک زمین در ایران، ارائه پروانه اقامت سه ساله برای مدیران، کارشناسان و بستگان درجه یک آنها و امکان تمدید این اقامت نیز از جمله امتیازهایی است که برای سرمایه‌گذاران خارجی در نظر گرفته شده است.
وزیر اقتصاد و دارایی اضافه کرد: قوانین اقتصادی و مالیاتی در ایران بسیار جذاب است. نرخ مالیات هرگز از 25 درصد فراتر نمی‌رود. سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با معافیت مالیاتی 20 ساله همراه است و ورود و خروج به این مناطق نیاز به اخذ ویزا ندارد. ورود و خروج مواد اولیه و کالا در این مناطق آزاد است و از زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری در ایران در همه زمینه‌ها برخوردار است.
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: موقعیت قابل توجه دولت در عرصه دیپلماسی و دست آوردهای دولت در اقتصاد از جمله کاهش تورم از بالای 40 درصد به 11 درصد و رشد اقتصادی مثبت بعد از یک دوره رشد منفی ناشی از اعمال تحریم های بین المللی شرایط منحصر به فردی را در کشور بوجود آورده است
طیب نیا گفت: واقعیت اقتصادی در دنیا نشان می دهد که سودآوری سرمایه گذاری در حوزه سلامت دو برابر حوزه نفت و گاز است و کمپانی های بزرگ اقتصادی جهانی به همین علت به سمت ساخت بیمارستان های زنجیره ای روی آورده اند و این نشان دهنده فرصت های بزرگی است که در این زمینه بخصوص در ایران وجود دارد.
طرف مقابل در برجام تعهدات خود را بیشتر انجام دهد
به گفته رئیس کل بانک مرکزی بعد از اجرای برجام شرایط کشور به سمت مطلوب‌شدن در شرف تغییر است و اکنون با کانال‌های بانکی بیشتری ارتباط داریم؛ گرچه هنوز انتظار داریم که طرف مقابل تعهدات خود را بیشتر انجام دهد.
ولی الله سیف نیز در این مراسم با بیان اینکه در طول دوره سه ساله مدیریت اقتصادی کشور در دولت یازدهم علی‌رغم تحریم‌ها و شرایط بسته بین‌المللی توانستیم با توسل به نظم پولی نوسانات شدید آن سال‌ها را کنترل کنیم، گفت: بر این اساس بود که تورم در کشور از 40 به 11 درصد رسید و این روند ادامه دارد تا به دامنه تک رقمی برسیم. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه یکی از اقداماتی که بعد از اجرای برجام باید انجام شود یکسان‌سازی نرخ ارز است.
سیف تاکید کرد: بانک مرکزی سعی می‌کند که از بروز شوک‌های ارزی در کشور جلوگیری کند. مسلم این است که نرخ ارز واقعی کشور را باید در واقعیت‌های اقتصادی دیده که به صورت شرایط استثنایی خود را نشان می‌دهد. وی همچنین اظهار کرد: بازار مصرف بزرگ منطقه، نیروی جوان تحصیلکرده و ذخائر عظیم زیرزمینی زمینه را برای سرمایه‌گذاری‌ها به ویژه در حوزه سلامت ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *