پیشنهادی برای کاراتر شدن منابع قرض الحسنه بانک ها

بانک قرض الحسنه مهر ایران که با برخی تردیدها پا به نظام بانکی کشور گذاشت،دراین مدت توانسته اثرگذاری و کارایی خود رابه اثبات برساند وحالا می توان به پشتوانه این تجربه به تحقق بانکداری اسلامی نزدیک شود.

به گزارش بورس و بانک و به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهرایران، قرض الحسنه در ایران مسیری طولانی را طی کرده و حالا می تواند نوآوری های بیشتری را عرضه کند. قرض الحسنه در اقتصاد ایران با صندوق ها آغاز شد و پس ا ز تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا، به بانک ها رسید. قرض الحسنه با عملکرد موفق خود پیشتاز نظام بانکی کشور شده است.

پس ازا ین تجربه، می توان اید ه های جدید بر پایه قر ض الحسنه را درنظام بانکی کشور مطرح کرد.ایده هایی که پیش ا ز این و در زمان تصمیم برای تأسیس بانک های قر ض الحسنه با تردید به آنها نگاه می شد، اما امروز به پشتوانه عملکرد موفق بانک قر ض الحسنه مهر ایران دور از ذهن نیست که در آینده ای نزدیک، محقق شود.

نخستین بانک قرض‌الحسنه چگونه تأسیس شد؟

در سال ۱۳۸۶ بانک قرض‌الحسنه مهرایران به‌عنوان نخستین بانک تخصصی قرض‌الحسنه کشور تأسیس شد. بر همین اساس، شورای اقتصاد در شهریور ۱۳۸۶ با تأسیس بانک قرض‌الحسنه با مشارکت‌های بانک‌های دولتی و خصوصی به‌عنوان سهام‌داران این بانک موافقت کرد. ۱۰ بانک که به‌عنوان سهام‌داران اولیه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران مشارکت داشتند شامل بانک‌های ملی، ملت، صادرات، تجارت، سپه، مسکن، تجارت، کشاورزی، رفاه کارگران، صنعت و معدن و همچنین توسعه صادرات بودند که با نسبت‌های متفاوتی به‌عنوان سهامدار اولیه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در فرآیند تأسیس آن حضور داشتند.

در آذر ماه ۱۳۸۶ بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵۰۰ میلیارد تومان رسماً افتتاح شد. بخش عمده سرمایه بانک، به‌صورت غیرنقد و در قالب ساختمان شعب، توسط بانک‌های دولتی و خصوصی به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران واگذار شده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *