قاچاقچیان این بار بازار میوه راهدف گرفتند

سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با ایسنا درباره پر شدن بازار میوه از انواع میوه‌های تابستانه قاچاق اظهار کرد: باور من این است که میوه از مرزهایی وارد می‌شود که سود یا عوارض کلی آن پرداخت نمی‌شود و با خوداظهاری کاذب این واردات صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: بدون شک میوه‌ با کانتینر به کشور وارد می‌شود و حالا ممکن است این کانتینر‌ها حامل اجناس دیگری غیر از میوه باشند که با خوداظهاری کاذب به کشور وارد شده‌اند. به این صورت که اجناس غیر از میوه جلوی کانتینر قرار داده می‌شود و میوه‌ها را عقب کانتینر‌ جاسازی می‌کنند که البته این موضوع تخصص بنده نیست.
وی با بیان اینکه از مرزهای شرقی اقلامی مثل نارنگی وارد شده و از مرزهای غربی نیز شاهد واردات میوه هستیم، عنوان کرد: با ورود این میوه‌ها یکسری آفت‌ها و بیمار‌ی‌ها نیز وارد کشور می‌شود که ممکن است باغات میوه و کشاورزی ما را با مشکلات مواجه کند.
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: نقش همکاران من این است که اگر در سطح شهر، میوه‌فروشی‌ها یا میادین میوه و تره‌بار با میوه‌های قاچاق برخورد کردند، اقدام قانونی لازم را انجام دهند و موضوع مهم این است که همکاران بنده وظیفه حفاظت از مرز یا قبل از مرز را برای جلوگیری از واردات این میوه‌ها ندارند و همکاران مرزبانی و ناجا باید در این زمینه کنترل لازم را داشته باشند. چون اگر اینگونه اقلام وارد کشور شوند سرمایه زیادی از بین می‌رود.
وی افزود: زمانی که با قاچاق لوازم خانگی روبرو می‌شویم آن را به سازمان اموال تملیکی تحویل می‌دهیم ولی با توجه به اینکه میوه به دلایل مختلفی قابل نگهداری نیست و از طرفی سالم بودن آن مورد تایید نیست به سازمان اموال تملیکی تحویل داده نمی‌شود و همه میوه‌های قاچاق از بین می روند.
رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در عین حال تاکید کرد: اولویت اول ما یکسری کالاهای پرمصرف مثل میوه شب عید است که وزارت جهاد کشاورزی توزیع کرده و بازرسان و اصناف نیز بر روند آنها نظارت می‌کنند و همکاران ما نیز بر انبارها، حمل‌ونقل و اطمینان از مبادی و مقاصد فروش نیز همکاری و کمک لازم را به بازرسان اتاق اصناف انجام می‌دهند، چون از اولویت‌های بازرسان ما در آن ایام محسوب می‌شود.
لیست میوه‌های قاچاق و کشورهای تولیدکننده
در همین خصوص نایب رییس اتحادیه باغداران از قیمت‌های نجومی انواع میوه‌های قاچاق شده به بازار از کیلویی 20 هزار تا 90 هزار تومان خبر داد و گفت: این میوه‌ها که از پاکستان و مصر گرفته تا اکوادور و نیوزلند و شیلی وارد شده‌اند که قیمت‌شان برای بازار میوه فاجعه است و مشخص نیست مسئولان چگونه می‌خواهند با این پدیده برخورد کنند.
مجتبی شادلو در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بازار میوه و میادین مرکزی میوه و تره‌بار که انواع میوه را به صورت عمده‌فروشی به سراسر کشور عرضه می‌کنند مملو از میوه‌های تابستانه‌ مانند هلو، شلیل، آلو، زردآلو، انگور، گیلاس‌، آلبالو، انبه، آووکادو و … شده‌ که از طریق مبادی رسمی و با امکانات مجهز به کشور قاچاق شده‌اند. به گفته وی پرتقال‌های وارداتی تولید کشور مصر، نارنگی تولید پاکستان، انگور تولید شیلی، پیتایا (میوه اژدها) آلو زرد و قرمز، انگور، گیلاس، آلبالو، انبه، آووکادو، هلو و شلیل مربوط به کشورهای آمریکای جنوبی همچون شیلی و اکوادور و همچنین نیوزلند و استرالیاست.
وی افزود: قیمت میوه‌های قاچاق در بازار مرکزی میوه و تره‌بار آنقدر نجومی است که به ذهن هیچکس نمی‌رسد و معلوم نیست این محصولات به هنگام عرضه در بازار خرده‌فروشی با چه قیمت‌هایی به مصرف‌کنندگان فروخته می‌شوند؛ چراکه به عنوان مثال هر کیلوگرم شبرنگ و هلو 20 تا 25 هزار تومان و هر کیلوگرم گیلاس از 60 تا 90 هزار تومان فروخته می‌شود.
نایب رییس اتحادیه باغداران ادامه داد: همچنین هر کیلوگرم انگور از 15 تا 18 هزار تومان و هر کیلوگرم انبه از 14 تا 20 هزار تومان بسته به نوع و کیفیت آن در بازار میوه و تره‌بار عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم نارنگی پاکستانی 4000 تا 7000 تومان است. آووکادو کیلویی 7500 تومان، آلو زرد و قرمز از 15 هزار تا 19 هزار تومان است.
عده‌ای «دلال صفت» به تولیدکنندگان خیانت کردند
رئیس اتحادیه باغداران نیز در این خصوص ضمن اعلام نرخ‌های میوه‌های وارداتی غیر رسمی و قاچاق در میدان مرکزی تره بار تهران گفت: عده‌ای «دلال صفت» با رابطه بازی به تولید کشور و تولیدکنندگان ایرانی خیانت کرده‌اند.
مجتبی شادلو درباره وضعیت قیمت میوه‌های وارداتی غیر رسمی و قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار با بیان اینکه باغداران ایرانی رو به نابودی هستند، گفت: قیمت سیب سبز فرانسوی در میدان مرکزی ۱۸ هزار تومان است در حالی که کیفیت این میوه اصلا با انواع داخلی آن قابل مقایسه نیست؛ سیب‌هایی در داخل کشور تولید می‌شود که نظیر آنها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: قیمت بهترین سیب قرمز ایرانی در مراکز عمده فروشی از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان و مرغوب‌ترین سیب زرد از ۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان است.
شادلو با اشاره به اینکه عده‌ای «دلال صفت» با «رابطه بازی» به تولید کشور و تولیدکنندگان ایرانی خیانت کرده‌اند، افزود: قیمت کیفیت پرتقال‌های مصری و نارنگی‌های پاکستانی وارد شده به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست، به عنوان مثال نارنگی‌های وارد شده بی‌کیفیت، کم آب و پر از هسته هستد اما با قیمتی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در مراکز عمده فروشی عرضه می‌شوند، این در حالی است که همین الان هرکیلوگرم نارنگی فارس ‌با کیفیتی به مراتب بالاتر حدود ۳ هزار تومان است. قیمت بهترین نوع پرتقال داخلی در عمده فروشی‌ها از ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان است.
شادلو با بیان اینکه اقدامات واردکنندگان غیررسمی در میدان مرکزی پنهانی است، گفت: آنان نمونه‌هایی با خود می‌آورند تا مشتری پیدا کنند. وی با اشاره به اینکه پیش از این میوه‌های خارجی کم و بیش در بازار میوه داخل حضور داشتند، افزود: متاسفانه این مساله اوج گرفت و ناگهان بازار پر شد، ضمن اینکه در حال حاضر این میوه‌ها در اغلب مغازه‌ها حضور دارند.
شادلو درباره عواقب این واردات غیرقانونی هشدار داد و تصریح کرد: به هر حال ما باید منتظر عواقب ناشی از این کار باشیم، منتظر آفات و بیماری‌هایی که از این طریق باغات ایران را آلوده خواهد کرد و منتظر از دست رفتن سرمایه‌های کشاورزان داخلی.
وی با اشاره به اینکه چند سال قبل مازاد تولید باعث شد حجم گسترده‌ای از مرکبات کشور فاسد و دور ریخته شود، گفت: بعید نیست دوباره به همان دوران برگردیم چون میوه محصولی نیست که ماندگاری زیادی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *