حمایت وزارت نفت از تولید خودروهای سواری با موتورهای دیزلی

به گزارش خبرنگار ما؛ اين همايش با هدف تدوین سند راهبردی سوخت، قوای محرکه، محیط زیست کشور و ارتقاء تعامل و همكاري صنعت نفت با حضور ٧٠٠ متخصص داخلی و بيش از ٥٠ مهمان خارجی تا ٢٩ بهمن‌ماه ادامه دارد.
وزیر نفت در این مراسم از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با موتور دیزلی خبر داد و گفت: این وزارتخانه استفاده از خودروهای سواری با موتورهای دیزلی را مورد توجه قرار می دهد و از تولید آنها حمایت می کند.
بیژن زنگنه با بیان اینکه از منظر وزارت نفت زمانی که بحث خودرو و موتور مطرح می شود موضوع سوخت اهمیت می یابد، افزود: با توجه به نرخ رشد مصرف سوخت در آینده و همچنین تأثیری که مصرف روی حمل و نقل و کل اقتصاد کشور می گذارد توجه به تولید موتور خودروها اهمیت بالایی دارد. وی با بیان اینکه بر اساس پیش بینی آژانس بین المللی انرژی (آی یی ای) مصرف انرژی در بخش حمل و نقل در صورتی که اقداماتی برای افزایش کارایی صورت نگیرد تا سال ٢٠٥٠، ٧٥ درصد افزایش می یابد، تصریح کرد: با این حال برآورد آنها این است که اگر از فرصت بهبود کارایی موتورهای درون سوز استفاده کنیم ٢٠ درصد از این میزان قابل کنترل است.
وزیر نفت جایگزینی سوخت کم کربن برای کاهش آلایندگی و تغییر شیوه های حمل و نقل  را از جمله مسائل مهم تحولات مورد توجه جهان دانست و افزود: براساس پیش بینی آژانس محیط زیست اتحادیه اروپا تا سال ٢٠٥٠ تغییرات عمده ای در حمل و نقل مسافر انجام خواهد شد در حالی که تقاضای نفر کیلومتری مسافر بیش از ٤٥ درصد افزایش می یابد تقاضای حمل و نقل با خودروی سواری تنها ١٤ درصد افزایش می یابد.
زنگنه با اشاره به اثر تعیین کننده تکنولوژی های جدید در حمل و نقل  تصریح کرد: استفاده از تکنولوژی خودروهای هیبریدی- برقی سبب می شود که بر مبنای پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی تا سال ٢٠٥٠ فروش خودروهای با سوخت بنزینی از ٩٠ درصد به ١٠ درصد محدود می شود. وزیر نفت ادامه داد: با این حال تا آینده قابل تصور، سوختهای فسیلی نقش تعیین کننده ای در تأمین سوخت خودروها دارند حتی اگر خودرو برقی باشد، سوخت مورد استفاده از آنها نیز باز هم از طریق انرژی فسیلی تأمین می‌شود. وی با بیان اینکه هزینه مصرف سوخت در حمل و نقل کشور حتی با قیمتهای کنونی نفت سالانه ١٥ میلیارد دلار است، افزود: حتی اگر قیمت نفت به ٦٠ دلار هم برسد این میزان به ٣٠ میلیارد دلار خواهد رسید که رقم قابل توجهی است.
وزیر نفت با اشاره به برنامه های آینده انرژی ایران تصریح کرد: با گسترش گازرسانی در کشور می توانیم ادعا کنیم که سوختهای مایع یا فرآورده های پالایشی فقط در حمل و نقل کاربرد خواهد داشت و از این پس تا چندسال آینده نفت کوره، نفت سفید و گاز مایع از سبد انرژی کشور حذف خواهد شد و عموم مصارف خانگی، تجاری، کارخانه‌ها، صنایع، نیروگاهها و بخشی از حمل و نقل ریلی که از برق استفاده می‌کند، به گاز طبیعی متکی خواهد شد.  وی اظهار کرد: هم اکنون مصرف روزانه سی ان جی در خودروها ٢٠ میلیون مترمکعب است که حدود ٢٥ درصد مصرف سوخت خودروهای سواری را شامل می‌شود که این مسئله نیز جای گسترش دارد. وی گفت:‌ خواهشم این است که علاوه بر تلاشهایی که برای بهبود تولید موتور خودروهای با سوخت بنزینی صورت می‌گیرد، در تولید و بهینه سازی موتورهای با پایه گازسوز نیز اقداماتی صورت گیرد. به گفته وزیر نفت، قیمت گاز در ایران ارزانتر از قیمت گازوئیل و بنزین است، بنابراین چنانچه خودروها از سوخت گاز در حمل و نقل استفاده کنند برای ما صرفه بیشتری دارد. وی با بیان اینکه باید حداقل یک سوم مصرف سوخت حمل و نقل را در خودروهای سواری به سمت سی ان جی هدایت کنیم، تصریح کرد: در اتوبوسهای درون شهری نیز سیاست استفاده از سوخت با پایه گازسوز موفق بوده به نحوی که قرار است در تهران نیز حدود ١٧ هزار اتوبوس پایه گازسوز نوسازی شوند که این مسئله برای ما اهمیت بالایی دارد. زنگنه با اشاره به اینکه بر این اساس موتورهای تولید شده برای این میزان اتوبوس نوسازی شده باید متناسب با سوخت پایه گاز باشد، افزود: همچنین وزارت نفت این آمادگی را دارد تا مصرف سوخت ال پی جی را در سبد سوخت خودروها وارد کند.
وزیر نفت با بیان اینکه استفاده از سوخت ال پی جی در خودروها کاملا اقتصادی است، گفت: بر این اساس تقاضا داریم تا موتورهایی با پایه سوخت ال پی جی عرضه شوند که این موضوع نیز برای این نوع مصارف بازار تقاضا ایجاد می کند، از این رو باید بتوانیم موتورهایی با مصرف درست و بهینه ال پی جی تولید کنیم. وی با اشاره به اینکه با پیگیریهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بیش از ٢ سال است که در تهران و تعدادی از شهرها گازوئیل با گوگرد کمتر از ٥٠ PPM توزیع می‌شود، گفت: با وارد مدار شدن پالایشگاه ستاره خلیج فارس این رقم به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.
زنگنه همچنین از حمایت وزارت نفت از خودروهای سواری با سوخت دیزلی خبر داد و گفت: باید تفکر استفاده از خودروهای بنزینی را کنار گذاشت؛ ضمن اینکه وزارت نفت استفاده از خودروهای سواری با موتور دیزلی را مورد توجه قرار داده و از تولید آنها حمایت می‌کند. وی ادامه داد: تقاضا داریم در مرحله نخست، اضافه بر اقدام هایی که باید در مورد تولید خودروهای بنزینی صورت گیرد، بر ساخت بهینه قابل رقابت در کلاس جهانی موتورهای پایه گازسوز سواری، اتوبوس، خودروی ال پی جی و دیزلی برای خودروهای سواری توجه داشته داشته باشند. وزیر نفت پیشنهاد کرد: کارگروه دائمی با حضور صنعتگران و وزارت نفت برای بررسی استفاده از خودروهایی با سوخت پایه گازسوز، ال پی جی و دیزلی و همچنین مباحث مورد علاقه دو طرف تشکیل شود.
گفتنی است 160 مقاله به دبيرخانه نهمين همايش بين‌المللي موتور‌هاي درون‌سوز و نفت ارسال كه از اين ميان 88 مقاله پذيرفته شده است. در اين همايش بين‌المللي 28 مقاله به صورت شفاهي و 60 مقاله نيز به صورت پوستر ارايه خواهند شد. بر پايه اين گزارش بيشتر مقالات ارسال شده در زمينه‌هاي احتراق و آلايندگي، سوخت و روغن ديناميك سيالات و تبادل گاز، مواد، ارتعاش و صدا بوده است. گفتني است صاحبان فناوري صنعت موتور و نفت از كشور‌هاي آلمان، اتريش، هلند، فرانسه، ايتاليا، هند، تركيه، كره،‌ چين به همراه مراكز صنعتي و پژوهشي ايران به بحث و تبادل نظر در اين رويداد بين‌المللي مي‌پردازند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *