بدون استراتژی فرصت ها به تهدید تبدیل می شوند

محمدرضا مقدم معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری در همایش اقتصاد مقاومتی گفت: باید به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه اساسی شود؛ چراکه اقتصاد مقاومتی شاهرگ کلیدی توسعه اقتصاد هر کشور است و بر همین اساس دو واژه بسیار مهم از جمله دانش‌بنیان و بحث درون‌زا بودن این موضوع است که رمز موفقیت برای رسیدن به توسعه اقتصادی کشور اقتصاد مقاومتی است.
وی تصریح کرد: باید تجزیه و تحلیل درباره دانش و فناوری و نیز فرآیند استفاده از دانش و تجهیزات مورد توجه قرار گیرد؛ چراکه اکثر کشورها از طریق دانش و فناوری به مرز توسعه صنعت خود دست پیدا کرده‌اند.
مقدم تأکید کرد: بسیاری از کشورهای بیگانه در این تفکر بودند که با تحریم ایران می‌توانند استعدادهای بین‌المللی را محدود و نتوانند به سمت توسعه و پیشرفت در دانش و تکنولوژی دست پیدا کنند در حالی که ایران با وجود این تحریم‌ها توانست طرح‌های پارس جنوبی را اجرا کند.
معاون وزیر نفت افزود: در دوران پساتحریم باید استراتژی روشن در کشور تدوین شود اگر فرصت‌ها را مثل گذشته از دست بدهیم ممکن است فرصت‌ها به تهدید تبدیل شوند. اگر خواستیم از فرصت‌های بین‌المللی استفاده کنیم باید از دانش و فناوری دنیا غافل نمانیم.
مقدم گفت: هم اکنون 52 مخزن به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه صنعت نفت واگذار شده است زمانی که در مورد صنایع بالادستی صحبتی به میان می‌آید وارد عرصه کسب و کار بزرگ می‌شویم بنابراین ضرورت داد برای بهره‌برداری بهینه از این صنایع در وزارت نفت ساختارهایی را تعریف و آنها را باور کنیم.
وی ادامه داد: صنعت نفت با دانشگاه تعامل بسیار مناسبی دارد به طوری که نزدیک به 12 فرایند صنایع پایین دستی به دانشگاه‌ها واگذار شده که 65 درصد این فرآیندها مربوط به تجهیزات کلیدی صنعت نفت است همچنین  10 قلم کالای اساسی صنعت نفت توسط 40 سازنده داخلی ساخته خواهد شد به طوری که شش قرارداد آن با سازندگان دا خلی نهایی شده است.
معاون وزیر نفت گفت: کشورهای خارجی از طریق علم و دانش و فناوری توانستند یک موضوع غیرتجاری را به تجاری تبدیل کنند به عنوان مثال آمریکا در حوزه شیل اویل و شیل گس توانست بازار جهانی را به هم بریزد که این به خاطر دانش به روز آنها بوده است و ما در این مورد غفلت کرده‌ایم برای توسعه طرح‌ها سرمایه‌گذاری لازم است.

وی عنوان کرد: شرکت‌های ایرانی باید به یک زنجیره واحد متصل شوند تا در آینده چند شرکت دانش‌بنیان داشته باشیم و بتوانیم با رویکرد عمیق برداشت بهینه را از طرح‌های اجرایی داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *