×

منوی سایت

اخبار ویژه

گل‌گهر در نیمه نخست ۱۴۰۳؛ رشد درآمد و توسعه استراتژی‌های پایدار

به گزارش اقتصاد ملت به نقل از روابط عمومی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر؛ شرکت معدنی و صنعتی گل‌ گهر در نیمه نخست سال ۱۴۰۳ به یکی از فعال‌ترین شرکت‌های حوزه معدن و فولاد کشور تبدیل شده است. عملکرد مالی و تولیدی این شرکت تا پایان شهریور ۱۴۰۳ نشان‌دهنده روندی مثبت در فروش، تولید و توسعه استراتژیک آن است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با در اختیار داشتن منابع معدنی باکیفیت، جایگاه نخست تولید گندله و کنسانتره کشور را در دست دارد. این شرکت در سال‌های اخیر با تدوین چشم‌انداز ۱۴۱۰، سرعت توسعه خود را افزایش داده و هدف تکمیل زنجیره فولاد و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر را دنبال می‌کند.

در حوزه تولید، گل‌گهر توانسته در ۵ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ مبلغی بالغ بر ۲۸۱,۷۶۶ میلیارد ریال از فروش محصولات خود کسب کند، که نشان از رشد ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. این شرکت تنها در مردادماه ۱۴۰۳ موفق به فروش محصولاتی به ارزش بیش از ۷۰,۸۳۹ میلیارد ریال شده است، که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۶ درصد رشد را نشان می‌دهد.

از نظر فروش، گل‌گهر موفق به فروش بیش از ۶ میلیون تن محصول طی ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ شده است که بخشی از آن شامل محصولات گندله‌سازی است. به‌طور کلی، درآمد شرکت از ابتدای سال مالی تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ مبلغ ۹۰۴۳ میلیارد تومان بوده که با کاهش ۱۶ درصدی نسبت به سال قبل مواجه شده، اما همچنان یکی از بازیگران اصلی بازار است.

یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش‌روی گل‌گهر در افق بلندمدت، تامین سنگ‌آهن پایدار است. با وجود بهره‌برداری از حدود ۴۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن از مجموع ۱۲۰۰ میلیون تن ذخایر منطقه گل‌گهر، این شرکت نیازمند راهکارهای استراتژیک جهت اکتشاف و توسعه ذخایر جدید است. از این رو، برنامه‌هایی برای توسعه اکتشافات و بهره‌برداری بهینه از معدن‌های کنونی و جدید در دستور کار این شرکت قرار دارد .

تحریم‌های ناعادلانه، به‌روزرسانی فناوری‌های معدن‌کاری در ایران را به تأخیر انداخته و بسیاری از تکنولوژی‌های مورد استفاده متعلق به دهه‌های گذشته است. در حالی که معدن‌کاری جهانی با استفاده از فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی پیشرفت کرده، ایران همچنان با مشکلات فرسودگی ماشین‌آلات و عدم دسترسی به فناوری‌های مدرن مانند معدن‌کاری زیرزمینی روبه‌رو است. شرکت گل‌گهر نیز با توجه به این وضعیت، در استراتژی‌های خود بر نوسازی ماشین‌آلات، هوشمندسازی عملیات معدن‌کاری و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید اکتشافی تمرکز کرده است.

پروژه‌های توسعه‌ای گل گهر، شامل افزایش تولید آهن اسفنجی و بهره‌برداری از پروژه تولید ورق هات شارژ با ظرفیت ۳ میلیون تن است که می‌تواند به کاهش مصرف انرژی و افزایش درآمد شرکت کمک کند. همچنین، همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از فناوری‌های به‌روز از جمله اهداف استراتژیک گل گهر برای افزایش بهره‌وری و رشد رقابتی است.

علاوه بر این، گل‌گهر به‌جای تمرکز صرف بر زیرساخت‌های فیزیکی، درصدد توسعه زیرساخت‌های نرم و مدیریتی است. با سرمایه‌گذاری در ۴۰ شرکت مختلف، این شرکت به دنبال ارتقای نظام‌های مدیریتی، شایستگی متخصصین و هم‌افزایی شرکت‌های گروه خود است تا توسعه پایدار را به ارمغان آورد.

از منظر استراتژیک، گل‌گهر بر بهبود زیرساخت‌های انرژی خود متمرکز شده است. با توجه به محدودیت‌های انرژی در ایران و تأثیر آن بر صنعت فولاد، این شرکت به دنبال راه‌حل‌های جدید برای تامین پایدار انرژی جهت ادامه فعالیت‌های تولیدی است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.