نقش تاثیرگذار بانک کشاورزی در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار

همانگونه که می‌دانید؛ امروزه نظام بانکداری بدون کاغذ یا بانکداری سبز در جهان طرفداران زیادی دارد که یکی از اهداف اخلاقی ‌و اجتماعی بانک‌های بزرگ جهان نیز انجام تمامی امور بانکی بدون کاغذ است؛ این در حالی است که عبارت «بانکداری سبز» به ‌طور عام هر نوع فعالیت بانکی برای حفظ محیط‌ زیست را شامل می‌شود.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ در واقع بانک‌ها یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ کاغذ محسوب می‌شوند و برای تشکیل هر پرونده حداقل 10برگ کاغذ موردنیاز است؛ ضمن‌اینکه بایگانی، حفاظت از مدارک و اسناد بانکی هم به فضای زیادی برای نگهداری نیاز دارد و هم اینکه بسیار دشوار است. به همین دلیل بانکداری سبز تا حدود زیادی به کمک نظام بانکی آمده تا با حذف کاغذ؛ زمینه حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از نابودی جنگل‌ها را فراهم سازد.

گفته می‌شود بانک کشاورزی نخستین بانکی است که به سیستم بانکداری سبز پیوسته است. در واقع بانک کشاورزی را اولین بانک ایرانی می‌نامند که اصول نظام بانکداری سبز را در راهبردها و برنامه‌های عملیاتی خود به اجرا گذاشته است. بانک کشاورزی در ادامه این مسیر با همکاری دفتر عمران سازمان ملل (UNDP) و تحت نظارت وزارت امور خارجه؛ پروژه بین‌المللی «بانکداری سبز در راستای رشد فراگیر و توسعه پایدار» را از سال 1392 آغاز و در سال 1397 با موفقیت به پایان رساند.‌

در واقع بانک کشاورزی ایران به‌ عنوان نخستین بانک کشور در راستای تحقق بانکداری بدون کاغذ؛ در مسیر اصلاح ساختار الکترونیکی عملیات اجرایی بانک و ایجاد بانک تمام الکترونیکی گام‌های خوبی برداشته است و به جرات می‌توان این بانک را نخستین بانک سبز کشور نامید.

به عبارتی بهتر بانک کشاورزی با اجرای راهبرد بانکداری سبز تلاش می‌کند تا در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار نقش موثر و بسزایی ایفا کند. این راهبرد شامل تحول سیستم‌های مالی، محصولات و خدمات سبز، کاهش اثرات زیست‌محیطی و ارتقاء آگاهی مشتریان و کارکنان در زمینه مسائل بانکداری سبز است. از سوی دیگر بانک کشاورزی با تامین مالی مسئولانه و پشتیبانی از پروژه‌های پایدار؛ سهم خود را در حفظ محیط زیست و توسعه پایدار جامعه بهبود بخشیده و اثرگذاری قابل‌توجهی داشته است. این راهبرد نه تنها بهره‌وری بانک را افزایش می‌دهد؛ بلکه در قالب مسئولیت‌های اجتماعی بانک موجب تعامل مثبت با مشتریان، جامعه و سایر ذینفعان نیز خواهد شد.

در همین راستا بانک کشاورزی برای اجرای راهبرد بانکداری سبز از همکاری با سایر سازمان‌ها و نهادها نیز غافل نمانده و در این نوع همکاری‌ها که شامل ارتباط و هماهنگی با سازمان‌های محیط زیست، وزارتخانه‌های ذیربط، سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مربوط به توسعه پایدار است؛ بهره خوبی برده و نتایج درخشان و چشمگیری را خلق کرده است.

در واقع بانک کشاورزی با همکاری با این سازمان‌ها و نهادها توانایی به اشتراک‌گذاری دانش، منابع و تجارب در زمینه بانکداری سبز را دارا شده و از بهترین روش‌ها و استانداردهای بین‌المللی در اجرای راهبرد خود استفاده می‌کند. از سوی دیگر این همکاری‌ها به بانک کشاورزی این امکان را می‌دهد تا از تجربیات دیگران در این حوزه نیز بهره‌برداری کند و بهبود‌های لازم در اجرای راهبرد بانکداری سبز خود را اعمال کند.

این در حالی است که یکی از اهداف اجرای طرح بانکداری سبز کمک به حفظ محیط‌ زیست و جلوگیری از نابودی جنگل‌ها عنوان می‌شود و از آنجایی که بانک‌ها یکی از مصرف‌کنندگان بزرگ کاغذ محسوب می‌شوند؛ بنابراین «بانکداری سبز» می‌تواند به  حذف کاغذ از عملیات بانکی منجر شود.

حال امروز «بانک کشاورزی» به عنوان نخستین بانک سبز کشور، علاوه بر تلاش برای رعایت اصول بانکداری سبز و گسترش خدمات بانکداری الکترونیک؛ در حوزه مسئولیت‌‌های اجتماعی خود نیز نگاه متعهدانه‌‌ای به حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار دارد و با حمایت مالی و کمک‌های بلاعوض؛ از توسعه اینگونه طرح‌ها پشتیبانی می‌کند.

این بانک برای اجرای راهبرد بانکداری سبز در خصوص استفاده از تجربیات سازمان‌های دیگر گام‌های مثبتی برداشته و کماکان نیز راهبردهایی را در این خصوص اجرا می‌کند.

در همین راستا استفاده از استانداردها و راهنماها، به اشتراک‌گذاری دانش، همکاری در پروژه‌های مشترک و … از جمله اقدامات بانک کشاورزی در راستای بانکداری سبز است. نکته حائزاهمیت اینکه بانک کشاورزی در این راستا از استانداردها و راهنماهای تهیه شده توسط سازمان‌های محیط زیست از جمله حفاظت از منابع‌‌طبیعی، کاهش اثرات زیست‌محیطی، مدیریت پسماند در بخش کشاورزی و… به خوبی بهره می‌برد.

از سوی دیگر بانک کشاورزی همچنین می‌تواند با سازمان‌های محیط زیست؛ دانش و تجربیات خود در زمینه بانکداری سبز را به اشتراک بگذارد و در مقابل از دانش و تجربیات آنها در زمینه حفاظت از محیط زیست و استفاده پایدار از منابع‌طبیعی بهره‌برداری کند. نکته دیگر اینکه بانک کشاورزی همواره با سازمان‌های مختلف نظیر محیط زیست و سازمان‌های بین‌المللی نیز در پروژه‌های مشترک همچون توسعه پروژه‌های نوآورانه و پایدار در حوزه کشاورزی، حفاظت از منابع‌طبیعی و ترویج توسعه پایدار و رشد فراگیر همکاری و مساعدت خوب و قابل‌توجهی داشته است.

این در حالی است که با استفاده از این روش‌ها بانک کشاورزی از تجربیات و دانش سازمان‌های داخلی و بین‌المللی برای بهبود راهبرد بانکداری سبز خود استفاده و عملکرد پایدار و مسئولانه خود را تقویت کرده است.

به گونه‌ای که به گفته متقی‌نیا سرپرست و رئیس هیات‌مدیره بانک کشاورزی رعایت اصول بانکداری سبز و حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های دوستدار محیط زیست؛ اقدامی اثرگذار در مقابله با مشکل گرمایش زمین و مدیریت تغییرات اقلیمی و چالش‌های مرتبط با این پدیده به شمار می‌رود. در همین راستا پروژه بانکداری سبز در بانک کشاورزی برای انطباق خط‌‌ مشی اعتباری بانک با توصیه‌ها و الزامات زیست‌محیطی و معیارهای بین‌المللی رشد فراگیر و توسعه پایدار و با هدف هدایت فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی کشور در مسیر توسعه پایدار از طریق پرداخت صحیح و نظارت شده تسهیلات و تصویب طرح‌های منطبق با استانداردهای بین‌المللی اجرا شد.

از سوی دیگر گفته می‌شود بانک کشاورزی در مسیر بانکداری سبز همچنین برای احداث گلخانه‌ها و روش‌های نوین آبیاری نیز تسهیلات و اقدامات قابل‌توجه و چشمگیری را برای مشتریان این بانک اختصاص داده است.  

در همین راستا بانک کشاورزی در مسیر تحقق توسعه پایدار و به منظور مدیریت منابع آب، خاک و انرژی و افزایش راندمان تولید؛ از توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، روش‌های نوین آبیاری، ترویج استفاده از بذور گواهی‌شده، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی و طرح‌های دانش‌بنیان، حمایت و تسهیلات ویژه‌ای را با نرخ ترجیحی برای احداث و توسعه این طرح‌ها پرداخت می‌کند.

این در حالی است که با توجه به ضرورت تحول دیجیتال در صنعت بانکداری و تاثیر مثبت آن بر سبک زندگی اقشار مختلف جامعه از جمله کشاورزان و دامداران؛ حفاظت از محیط زیست، کاهش مصرف کاغذ، تقلیل تردد وسایل نقلیه در شهرها، کاستن از مراجعات حضوری به شعب بانک، سرعت و سهولت دسترسی جامعه به خدمات بانکی و کاهش تنش‌ها و استرس‌های مرتبط؛ از جمله مزایای اجرای سند تحول دیجیتال بانک کشاورزی است که با تفکر نوآوری باز، تدوین راهبردهای شعب، طراحی شعب فیجیتال، ایجاد خدمات غیرحضوری مبتنی بر پلتفرم و داده‌محور و بازنگری در برنامه راهبردی کسب‌و‌کار بانک؛ برنامه‌ریزی‌های دقیق و کاربردی انجام شده و همچنان نیز در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *