مهندس سلیمی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه:فولاد مبارکه پرچمدار فولاد سبز در کشور است

چالش حال حاضر و آینده صنعت فولاد؛ تامین مواد اولیه کافی است. به همین دلیل توجه به کوچک مقیاس‌ها، پیگیری اکتشافات جدید و توجه به بیرون از مرزها از جمله استراتژی‌هایی محسوب می‌شود که باید موردتوجه و تمرکز فولادسازان قرار بگیرد. این در حالی است که ظرفیت تولید فولاد در کشور ظرفیت بالایی است و همگی این ظرفیت‌ها برای ادامه فعالیت به خوراک و تامین مواد اولیه کافی نیاز دارند.

به گزارش اقتصادملت ؛مهندس غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه امروز دنیا راجع به فولاد سبز صحبت می‌کند، گفت: دنیا امروز راجع به فولاد سبز و فناوری‌های نوظهور صحبت می‌کند؛ بنابراین برای اینکه از دنیا عقب نمانیم و همسو با این سیاست‌ها حرکت کنیم؛ لازم است که در خصوص پیاده‌سازی فولاد سبز استراتژی‌ها و سیاست‌هایی را اتخاذ و اجرایی کنیم.

وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه پرچمدار فولاد سبز است و نسبت به سایر فولادسازان جلوتر از بقیه در حرکت است، به عملکرد و اقدامات شاخص معاونت بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: نکته حائزاهمیت اینکه هر اقدامی که در شرکت فولاد مبارکه انجام شده و هر موفقیتی که تاکنون رخ داده است؛ حاصل تلاش جمعی مجموعه فولاد مبارکه است و تنها محوریت قسمتی از این اقدامات بر عهده معاونت بهره‌برداری بوده و بخشی از اقدامات هم به عهده همکاران دیگر بوده است، اما هر آنچه که انجام شد و امروز شاهد آن هستیم؛ مجموعه فولاد مبارکه انجام داده است.

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری و استراتژی چند سال اخیر شرکت فولاد مبارکه استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید بوده است، گفت: ظرفیت فولاد مبارکه طی چند سال اخیر تولید 7.2میلیون تن فولاد خام بوده است. خب این یک هدف‌گذاری است، اما مشکل چیست؟ چالش اصلی در این خصوص اینکه به میزان کافی منابع انرژی و مواد اولیه در اختیار نداریم. به عبارتی دیگر طی سال‌های اخیر ظرفیت تولید فولاد 7.2میلیون تن ایجاد شده بود، اما به لحاظ محدودیت‌های ناشی از منابع انرژی و مواداولیه محقق نشده بود.

وی با بیان اینکه در شرکت فولاد مبارکه بر روی این دو موضوع سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی کردیم، تاکید کرد: در واقع دست فرمان راهبری بهره‌برداری را اصلاح کردیم. یکی از این اقدامات این بود که در فصل‌های بدون محدودیت؛ اقدام به تولید حداکثری کردیم. به طور مثال در نیمه اول سال در ماه‌های فروردین و اردیبهشت و همچنین در نیمه دوم سال در مهر و آبان که محدودیت منابع انرژی بسیار کمتر است و یا محدودیتی وجود ندارد؛ حداکثر تولید را انجام دادیم و در آن زمان توقفات برنامه‌ریزی شده و تعمیرات مجموعه را به صفر رساندیم و در فصل‌های دیگر اورهال و تعمیرات خطوط تولید را انجام دادیم.

مهندس سلیمی با تاکید بر اینکه به این شیوه خطوط تولید را برای فصل‌های دیگر سال آماده و قبراق کردیم، در خصوص استراتژی بعدی شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: در مرحله بعدی تا جایی که کشور شرایط ذخیره‌سازی داشت؛ اقدام به ذخیره‌سازی کردیم. در واقع مقطعی که منابع انرژی داشتیم، اما مواداولیه نداشتیم، نمی‌توانستیم تولیدی داشته باشیم؛ بنابراین این موضوع را نیز با ذخیره‌سازی حل کردیم. در همین راستا طی 2سال گذشته توانستیم 7.2میلیون تن و در سال گذشته 7.3میلیون تن تولید را محقق کنیم.

تولید فولاد با گریدهای مختلف

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در خصوص استراتژی دیگر شرکت فولاد مبارکه چنین توضیح داد و گفت: استراتژی دیگری که در تکمیل استراتژی قبلی محسوب می‌شود؛ تولید فولاد با گریدهای مختلف و یا محصولات با ارزش‌‌افزوده بالاتر است که این موضوع را نیز سیاستگذاری و گریدهای جدید را با نگاه به بازار شناسایی کردیم. از سوی دیگر هر سال هدف‌‌‌‌‌‌گذاری می‌کنیم که ۱۰ تا ۱۵گرید جدید را به بازار کشور عرضه کنیم.

مهندس سلیمی در ادامه به فولاد سبز اشاره کرد و با تاکید بر اینکه دنیا امروز راجع به فولاد سبز صحبت می‌کند، گفت: دنیا امروز راجع به فولاد سبز و فناوری‌های نوظهور صحبت می‌کند؛ بنابراین برای اینکه از دنیا جا نمانیم و همسو با این سیاست‌ها حرکت کنیم؛ لازم است که در خصوص پیاده‌سازی و اجرای فولاد سبز استراتژی‌ها و سیاست‌هایی را اتخاذ و اجرایی کنیم.

فولاد مبارکه پرچمدار فولاد سبز

وی با تاکید بر اینکه فولاد مبارکه پرچمدار فولاد سبز است و جلوتر از بقیه صنایع حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: البته در مسیر فولاد سبز شدن به یک‌سری زیرساخت‌ها، دانش‌ها، آموزش‌ها و سیاستگذاری‌ها نیاز است که خوشبختانه فولاد مبارکه در این مسیر اقدامات قابل‌توجهی را انجام داده و در بحث فناوری‌های نوظهور بخش کارشناسی و تیم عملیاتی مربوطه درگیر این موضوع شده است.

مهندس سلیمی در ادامه افزود: در حال حاضر قصد داریم ربات‌ها و هوش مصنوعی را در حوزه معاونت بهره‌برداری عملیاتی کنیم؛ چراکه لازمه کار ما به شمار می‌رود. در واقع می‌توان گفت مباحث استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولید، توجه به تولید محصولات با ارزش‌افزوده بالاتر، توجه به فناوری‌های نوظهور، به سمت تولید سبز رفتن همگام با دنیا، بحث‌های کیفیت و در واقع به سمت تولید ناب رفتن از جمله مواردی است که معاونت بهره‌‌برداری شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی سه سال اخیر در دستور کار خود قرار داده و به عنوان عملکرد درخشان این معاونت محسوب می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه اگرچه همچنان با تولید ناب فاصله زیادی داریم، گفت: تولید ناب یعنی تولیدی که با کاهش ضایعات، کاهش مصرف انرژی، کاهش NCها و غیرقابل قبول‌ها، کاهش مصارف و… همراه است که البته در مجموعه فولاد مبارکه باید در حد بسیار بالاتری مورد توجه و اجرا قرار گیرد.

مهندس سلیمی در رابطه با چالش‌های موجود در صنعت فولاد به کمبود مواد اولیه اشاره و عنوان کرد: چالش حال حاضر و آینده صنعت فولاد کمبود مواد اولیه است. بنابراین در این خصوص لازم است که به کوچک مقیاس‌ها توجه و اکتشافات جدید را دنبال کنیم. از سوی دیگر لازم است که به بیرون از مرزها نیز گوشه چشمی داشت و فکر کرد. این در حالی است که شرایط موجود به گونه‌ای است که به هر حال ظرفیت بالایی در تولید فولاد در کشور وجود دارد و تمامی این ظرفیت‌ها به مواد اولیه و خوراک کافی نیاز دارند.

وی با بیان اینکه تمام این موضوعات بر روی میز وجود دارد، خطاب به حاکمیت گفت: در همین راستا لازم است که حاکمیت به کمک صنعت فولاد بیاید و متولیان این بخش هم باید بخواهند و مطالبه‌گری کنند تا انشاالله مشکلات موجود در این خصوص کمتر شود.

«تسهیل‌گری» مطالبه اصلی تولیدکنندگان از دولت چهاردهم

مهندس سلیمی در ادامه «تسهیل‌گری» را مطالبه اصلی و اساسی تولیدکنندگان و فولادسازان از دولت چهاردهم عنوان کرد و گفت: خواسته و مطالبه اصلی تولیدکنندگان و به خصوص فولادسازان از دولت چهاردهم «تسهیل‌گری» است. این در حالی است که بخش تولید در دوره‌های گذشته با آسیب‌های زیادی از طریق صدور بخشنامه‌های دستوری، صدور دستورات صادراتی نامعقول‌، مشکلات مربوط به حوزه ارزی و اینکه چگونه بتوان از ارز استفاده کرد، تعرفه‌های وارداتی و … مواجه بوده است.

به گفته وی موانع و مشکلات فوق‌الذکر عمدتا ترمزهایی بود که صنعت فولاد طی دورهای قبل از آنها آسیب‌های زیادی دیده است که امیدواریم دولت چهاردهم در خصوص این مباحث تسهیل‌گری کند.

«ریل» راهکار بلندمدت حل معضل حمل‌ونقل

مهندس سلیمی در خصوص چالش‌های مربوط به حمل‌ونقل مواد اولیه نیز خاطرنشان کرد: بحث حمل‌ونقل نیز یکی دیگر از چالش‌های موجود در صنعت فولاد محسوب می‌شود. این در حالی است که راهکار بلندمدت برای حل معضل حمل‌ونقل برای کل کشور موضوع «ریل» است و باید به طور جدی برای آن تدابیر لازم اتخاذ کرد. در واقع همانگونه که در خصوص چالش کمبود برق و مسائل مربوط به آن چاره‌اندیشی شد؛ امروز لازم است که در زمینه «ریل» و حل مشکل حمل‌ونقل چاره‌جویی و حل مساله کرد.

معاون بهره‌برداری شرکت فولاد مبارکه در پایان به راهکار کوتاه‌مدت حل معضل حمل‌ونقل اشاره کرد و گفت: در کوتاه‌مدت نیز تامین تراک‌هایی که بتوانند حمل مواد اولیه را انجام بدهند؛ باید در دستور کار تولیدکنندگان و صنعتگران قرار بگیرد. در همین راستا راهکار فولاد مبارکه در کوتاه‌مدت و میان‌مدت این است که تعدادی مکانیزم تراک‌هایی را تهیه کرده و این انتقال‌ها در حال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *