* حفظ و یا انتصاب مدیران متعهد و متخص و حذف سریع مدیران ضعیف و ناکارآمد

رشد و تعالی جامعه با همه امکانات، استعداد ها و توانمندیها نیازمند هدایت و مدیریت صحیح و کارآمد است.

انتصاب یک مدیر غیر متخصص و نالایق باعث خسارات سنگین و گاهی غیر قابل جبران می شود و حتی دستاوردهای گذشته را نیز به ورطه فراموشی می سپارد! در این راه و مسیر مهم بعد از گذشت چندین دهه از انقلاب اسلامی، زمان آزمایش و خطاب گذشته و شایسته و بایسته است که تا دیر نشده، با نگاه به تجربه های گذشته، نیروهای متخصص، متعهد، توانمند و با انگیزه در حوزه های کاری مرتبط( ترجیحا بومی) بکارگیری شوند. خدای ناکرده بهره گیری از مدیران سفارشی، سمی و شعاری که گفتارشان با عملشان مغایر است (متاسفانه اینگونه مدیران با بهره گیری از واژه های ارزشی و…. ماهیت واقعی خود را پنهان می کنند) می تواند مشکلات زیادی برای کشور و نظام و خدمت رسانی به مردم به همراه داشته باشد. برای تحقق اهداف مورد نظر در راستای خدمت رسانی به مردم، حذف فوری مدیران سمی، غیر متخصص و رانتی، هم یک ضرورت است و این مهم قابل اغماض نیست! زیرا روزنه های امید از جامعه گرفته می شود.

* منشور مدیریتی حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر

در پایان پیشنهاد و یاد آوری چند نکته مهم:

– نصب العین قراردادن منشور مدیریتی حضرت علی (ع) خطاب به مالک اشتر.

” امام علی(ع)خطاب به مالک اشتر در برابر پيماني که بسته‌اي خود را سپر ساز و در کار کارگزارانت ‌بنگر”.

وقتی امیرالمومنین علی (ع)، مالک اشتر نخعی از یاران خود را به امارت مصر منصوب کرد، به او فرمانی در قالب یک نامه نوشت، این نامه بی تردید از مهمترین اسناد سیاسی و مدیریتی حقوق اسلامی است که در آن ویژگی های حکومت اسلامی، حاکم اسلامی، حقوق شهروندان، رابطه دولت با شهروند و بسیاری از مسایل دیگر از سوی آن حضرت بیان و مورد تأکید قرار گرفته است.

بنابر این شایسته است ضمن مطالعه دقیق این فرازهای ارزشمند در همه سطوح مدیریتی، بخش‌های مهمی از این نامه، بعنوان شیوه نامه مدیریتی چاپ و در محل کار مدیران قرار گیرد و به آن عمل گردد.

– صداقت و شفافیت با مردم در امر خدمت رسانی.

– توجه به نیروها و مدیران کارآمد و توانمند و قدردانی و معرفی آنها به مردم بر اساس عملکرد و ارزیابی صحیح و منطقی.

به امید ایرانی آباد و سرافراز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *