مدیرعامل فولاد مبارکه تاکید کرد: تسهیل‌گری؛ مطالبه اصلی صنعتگران و تولیدکنندگان از دولت چهاردهم

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطالبه اصلی و مهم صنعتگران، تولیدکنندگان و فولادسازان از دولت چهاردهم را «تسهیل‌گری» عنوان کرد و گفت: امروزه در عرصه بین‌المللی و در بازارهای جهانی اتفاقات خاصی در حال روی دادن است؛ بنابراین انتظار تولیدکنندگان، صادرکنندگان و صنعتگران از دولت جدید این است که تصمیمات هوشمندانه‌ و درستی در راستای اعمال تعرفه‌های هدفمند، هوشمند و مسائلی از این دست گرفته ‌شود.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ دکتر محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در حاشیه همایش «توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران» که همزمان با شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی متالورژی، فولاد، ریخته‌گری، ماشین‌آلات و صنایع وابسته (Metalex2024) در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان برگزار شد؛ گفت: تسهیل‌گری؛ خواسته‌ و مطالبه اصلی و مهم فولادسازان، صنعتگران و تولید‌کنندگان از دولت جدید است.

دکتر طیب‌‌نیا در ارتباط با خواسته فولادسازان از دولت چهاردهم گفت: خواسته و مطالبه‌ صنعتگران و تولید‌کنندگان در حقیقت تسهیل‌گری است و با توجه به اتفاقات خاصی که امروزه در عرصه بین‌المللی و در بازارهای جهانی در حال اتفاق افتادن است؛ انتظار تولیدکننده، صادرکننده و صنعتگر این است که تصمیمات هوشمندانه‌ و درستی در جهت اعمال تعرفه‌های هدفمند، هوشمند و مسائلی از این قبیل گرفته ‌شود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه در خصوص اینکه سیاست‌‌های ارزی تا چه اندازه درآمدهای صادراتی واحدهای فولادی را تحت‌تاثیر قرار داده است، تاکید کرد: سیاست‌هایی که اخیراً از سوی بانک‌‌مرکزی مبنی بر امکان استفاده ارز حاصل از صادرات در گروه و شرکت‌های گروه فولاد مبارکه اعلام شده که البته پیش از این شرکت‌ها اجازه واردات داشتند و حالا امکان معامله ارز در شرکت‌های هم‌گروه ایجاد شده است؛ مسلما کار را برای متولیان این بخش تسهیل و روان‌تر می‌کند.

دکتر طیب‌نیا با تاکید بر اینکه بروکراسی‌های حاکم در این مسیر نیاز به اصلاحاتی دارد، خاطرنشان کرد: البته در حقیقت همچنان بروکراسی حاکم بر این مسیر نیاز به اصلاحاتی دارد تا به هر جهت شرکت‌ها  سریع‌تر و راحت‌تر بتوانند از امتیازاتی که به صورت قانونی به آنها اجازه داده شده است؛ استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه به چالش‌های موجود در صنعت فولاد از جمله‌ ناتراز‌های انرژی و محدودیت‌های ناشی از کمبود برق اشاره کرد و گفت: متاسفانه وضعیت برق در کشور چندان قابل پیش‌بینی نیست، اما آنچه که قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی است؛ اقداماتی است که خود تولیدکنندگان و فولادسازان انجام داده‌اند.

دکتر طیب‌نیا با بیان اینکه سال آینده در حوزه فولاد مبارکه و تولیدات این مجموعه محدودیت‌های کمتری خواهیم داشت، گفت: ما برای سال آینده در حوزه فولاد مبارکه و تولیدات این مجموعه محدودیت‌های کمتری را به واسطه در مدار قرار گرفتن نیروگاه سیکل ترکیبی و سایر پروژه‌ها پیش‌بینی می‌کنیم.

وی در ادامه به برنامه‌های توسعه‌ای شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و اینطور ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه در حوزه‌های زنجیره تولید همان مواردی است که در گذشته اعلام شده بود و در دست اقدام است. از جمله این برنامه‌ها می‌‌توان به خط تولید نورد گرم ۲ اشاره کرد که با قوت بیشتری در جریان است. همچنین طرح احداث واحد تولید فولادهای سیلیکونی، ورق رنگی، توسعه‌هایی که در حوزه بالادست زنجیره تولید در شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی فولاد مبارکه در دستور کار قرار دارد و … که همگی در دست اقدام است و با قدرت بیشتری در حال اجرا و نهایی شدن است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه طرح‌هایی که در این مجموعه شروع شده بود، در حال حاضر شاهد بهره‌برداری آنها هستیم، گفت: در حوزه پروژه‌‌های مربوط به تامین انرژی نیز طبیعتاً همان موارد سال‌های اخیر در دست اقدام است و ما در حال حاضر شاهد در مدار قرار گرفتن یک به یک این طرح‌ها و پروژه‌ها هستیم.

دکتر طیب‌نیا در پنل توسعه متوازن و پایدار صنعت آهن و فولاد ایران، جایگاه صنعت فولاد کشورمان در عرصه بین‌المللی را قدرتمند توصیف کرد و گفت: امروز ایران در تولید فولاد در سطح جهان رتبه دهم را دارد و رشد این صنعت در مقایسه با صنایع دیگر ۲.۵ برابر است.

وی با بیان اینکه البته طی ۲ سال اخیر رشد صنعت فولاد نسبت به سال‌های قبل‌تر به دلیل چالش‌های موجود در این بخش کمتر بوده است، گفت: این در حالی است که رشد در زنجیره فولاد بالای ۱۰درصد بوده است.

به گفته وی مسائلی که امروز در صنعت فولاد به عنوان مشکل و چالش اصلی وجود دارد؛ در سایر صنایع نیز حاکم است، اما نکته حائزاهمیت اینکه امروز صنعت فولاد به نقطه قوت صنعت کشور تبدیل شده است و اگر صنعت فولاد به شکل امروزی نبود و مجموعه‌هایی همچون فولاد مبارکه وجود نداشتند؛ به طور قطع تحریم‌های دهه گذشته کمر صنعت کشور را خم کرده و شکسته بود.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در ادامه خاطرنشان کرد: صنعت فولاد به صورت مستقیم در تولید ناخالص داخلی کشور ۴.۵درصد سهم دارد و در بخش زیربنایی و زیرساخت‌ها نیز تأثیرگذاری زیادی داشته؛ این در حالی است که صنعت فولاد در خودکفایی کشور نیز نقش‌‌ بسزایی داشته است.

دکتر طیب‌‌نیا در پایان با تاکید بر اینکه امروزه تمام کشورهای توسعه‌یافته دنیا با تمام تغییراتی که در ساختار صنعت کشور ایجاد شده است، اما صنعت فولاد را محافظت کرده‌اند، گفت: در همین راستا کشورهای در حال توسعه نیز بیش از همه بر روی این صنعت سرمایه‌گذاری کرد‌ه‌اند و همواره از آن حمایت می‌کنند.

مژگان صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *