دولت چهاردهم در حوزه صنعت مالی با چالش‌های زیادی روبه‌روست

مراسم افتتاحیه شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی ایران (بورس، بانک و بیمه) صبح امروز با حضور رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و تعدادی از مهمانان خارجی برگزار شد؛ در حالی که وزیر اقتصادودارایی و رئیس سازمان بورس از جمله غایبان بزرگ این رویداد مهم بودند.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ دکتر حسین عبده‌تبریزی دبیر کمیته علمی شانزدهمین نمایشگاه بین‌الملی صنعت مالی ایران در مراسم افتتاحیه این دوره از نمایشگاه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه طی سال‌های اخیر دچار رکود شدیدی شده است، گفت: البته بازار پول هم در زمینه پرداخت تسهیلات با مشکلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌‌کند.
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد شرکت‌های بیمه اوضاع بهتری دارند و گرفتاری‌های آنها از صنعت بانکداری و بازار سرمایه به مراتب کمتر است، گفت: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد دولت چهاردهم متعهد به گفتمان و رفاه است؛ بنابراین به دور از حواشی و شرایط موجود با استفاده از ظرفیت جوانان می‌توان امیدوار بود که شرایط بازار سرمایه تا حدودی بهتر از قبل شود.
دکتر عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه این نمایشگاه همزمان با تغییر دولت برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: البته نمایشگاه صنعت مالی همواره در حالی برگزار می‌شود که بازار سرمایه نیز همچون بسیاری دیگر از بازارها در رکود عمیقی قرار گرفته است و با توجه به سیاست‌های انقباضی دولت و بانک‌مرکزی برای کنترل شرایط و تورم و همچنین بازار پول؛ با مشکلات متعدد و بسیاری مواجه است، اما در این میان شرکت‌های بیمه اگرچه مشکلات خاص خود را دارند، اما نسبت به مشکلات بازار سرمایه و بانکداری؛ حاشیه امن بیشتری دارند و به گونه‌ای در شرایط بهتری قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه یکشنبه تا سه‌شنبه هفته آینده اعضاء هیات‌دولت مشخص می‌شوند، گفت: در همین راستا گزارشات بورس و اصلاحات مدنظر برای ارائه به دولت جدید آماده شده است که در اولین فرصت ارائه می‌شود.
دکتر عبده‌تبریزی با تاکید بر اینکه برگزاری نمایشگاه صنعت مالی طی سال‌های اخیر موجب آن شده تا علیرغم شرایط تحریمی با کشورهای همسایه در حوزه بیمه و بانک ارتباطات خوبی داشته باشیم، گفت: با توجه به تحریم‌ها؛ محدودیت‌ها بیشتر شد، اما باز هم اتفاقات خوبی رخ داد.
وی با بیان اینکه زمانی که در حوزه بازار پول محدودیت‌ها زیاد می‌شود، ارتباطات بین‌المللی هم کم یا بعضاً قطع می‌شود، تاکید کرد: به همین دلیل برای جبران این موضوع مجبور بودیم به سمت استفاده از راه‌های جدیدی همچون معاملات با کشورهای چین و روسیه حرکت کنیم.
عبده‌تبریزی با ابراز امیدواری از اینکه چالش‌های بازار سرمایه رفع شود تا شاهد رشد و پیشرفت در این حوزه باشیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه طی چندسال گذشته (از سال ١٣٨۶ به بعد) کنار روندهای مثبت در کشور داشتیم و دولت‌ها نتوانستند شرایط را تغییر دهند و ما را به سمت مسیرهای بهتر رهنمود کنند. از سوی دیگر تحریم‌ها نیز مزید بر علت شده‌اند. این در حالی است که این مشکل فقط برای بازار سرمایه نبوده و بازارهای مسکن، خرده‌فروشی‌ها و… را هم درگیر چالش‌ها کرده‌اند و نتوانستند تورم را پوشش دهند.
دکتر عبده‌تبریزی در پایان گفت: همه این‌ها به دولت چهاردهم فشار وارد خواهد کرد؛ ضمن‌اینکه در حوزه برق و گاز نیز با چالش مواجه هستیم و دولت چهاردهم باید برنامه‌ریزی‌های بسیاری در این زمینه‌ها داشته باشد. طی ۲۰ روز اخیر با مسئولان سازمان بورس در حوزه‌های مختلف از جمله ساختار، قوانین و … کار شده تا گزارشات به دولت چهاردهم ارائه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *