برگزاری چهارمین جشنواره ملی «گره زرین»

به گزارش خبرنگار ما؛ حمید کارگر رئیس مرکز ملی فرش ایران ضمن بیان مطلب فوق افزود: قرار است امسال پس از توقف چهار ساله، جشنواره «گره زرین» با رویکردی متفاوت و با تقویت جنبه های هنری و فرهنگی به صورت ملی در ماه آینده (دیماه) برپا شود.
وی یادآورشد: برگزیده های این جشنواره ابتدا در سطح استانی و سپس منتخبان در سطح ملی مورد تجلیل و تقدیر قرار می گیرند.
به گفته کارگر مرکز ملی فرش ایران درصدد است در این رویداد فرهنگی و هنری، قالیبافان، طراحان و نقاشان، رنگرزان و رفوگران فرش دستباف ایران را مورد تکریم قرار دهد و برای این منظور منتخبان هر یک از این رشته های شغلی در سطح استان ها معرفی و سپس نمایندگانی از بین آنان در سطح ملی مورد تقدیر قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: هنر و صنعت فرش یک ساختار سنتی دارد و بخش خصوصی کار را انجام می دهد و بدون دخالت دولت فعالیت در این بخش عینیت می یابد.
کارگر افزود: ایران اسلامی با پیشینه کهن، بالندگی خود را مدیون هنرمندان، نوآوران و ابداع کنندگانی است که پیام های فرهنگی این مرز و بوم را در بستر فرش منتقل می کنند؛ نمونه آن فرشی که بر دیوار سازمان ملل نصب شده به عنوان حاصلی از دیپلماسی فرهنگی است.
به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران، اشکال کنونی در این بخش آن است که هنرمندان فرش در ساحت هنر تعریف نمی شوند و از فعالان این حوزه همانند هنرمندان سایر رشته ها یاد نمی شود. افرادی مانند رنگرزان، بافندگان و رفوگران از جمله فعالان این بخش محسوب می شوند .
کارگر افزود: براساس برنامه امسال جشنواره گره زرین که بهره گیری از هنرمندان بخش های مختلف برای تجلیل از هنرآفرینان صنعت فرش است، تاکنون هنرمندانی از جمله آیدین آغداشلو (نویسنده، نقاش و منتقد فیلم)، قطب الدین صادقی (کارگردان و مدرس تئاتر)، رضا کیانیان (بازیگر سینما و تلویزیون)، محمد رضا اصلانی (مستند ساز و کارگردان)، رضا میرکریمی (کارگردان و فیلمنامه نویس) دعوت به همکاری شده اند که در این خصوص آماده اند. وی اضافه کرد: رایزنی ها برای جذب دیگر هنرمندان بخش های مختلف برای مشارکت در جشنواره گره زرین ادامه دارد.
کارگر ادامه داد: به یقین می توان گفت نتیجه بررسی ها برای انتخاب برترین ها نمی تواند بدون اشکال باشد.
این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد برگزاری دوره های آتی این جشنواره بتواند به کاهش میزان خطا و اشتباه در بررسی ها و ارزیابی ها بیانجامد و نفرات برگزیده با معیارهای صاحب نظران این بخش همخوانی بیشتری داشته باشد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران دلیل مشکل اصلی فرش ایران را بی توجهی تولیدکنندگان به بازار و سلایق مشتریان بیان کرد و افزود: واقعیت اینکه بسیاری از استان های کشور با این مشکل مواجه اند؛ بنابراین فرش تولیدشده فروخته نمی شود. وی گفت: برای حل این مشکل باید سلیقه همه مخاطبان را شناسایی و نیازهای بازار را مطالعه کرد.
کارگر برون داده های رسانه ای در زمینه بافت فرش را ناکافی دانست و ابزار امیدواری کرد که رسانه های همگانی برای اطلاع رسانی مطلوبتر و اثرگذار در این بخش، بیش از گذشته تلاش کنند.
رئیس مرکز ملی فرش ایران، رایزنی با تجار، شرکت های فعال تبلیغاتی و فعالان حوزه فرش در بازارهای سنتی فروش فرش کشور در خارج از کشور را از دیگر برنامه های این مرکز برای ایجاد تحول در تبلیغات، فروش و صادرات فرش بیان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *