کانون‌های مساجد به ۳۰ هزار باب افزایش می‌یابد

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد کشور به مناسبت سی‌ویکمین سالگرد تاسیس این ستاد از فعالیت ۳ هزار و ۵۰۰ پایگاه قرآن، بازگشت قطار هنرهای نمایشی به ریل مفاهیم متعالی انقلابی و راه‌اندازی سامانه همراه مسجد (۸۹۴۰) به عنوان دستاوردهای ستاد در سالجاری خبر داد و گفت: امسال هزار و ۸۵۰ کانون فرهنگی-هنری جدید تاسیس و راه‌اندازی شد؛ این در حالی است که با کمبود بودجه، عدم‌تجهیز و سرانه پرداختی روبه‌رو بودیم و تاسیس این کانون‌ها به معجزه شبیه بود.

وی با بیان اینکه کارگزاران مساجد به ما اعتماد کردند تا مجموعه فرهنگی در سیستم مسجد تاسیس شود که با استفاده از آنها در حوزه برنامه‌های فرهنگی، موضوعات کتاب و کتابخوانی فعالیت‌ها در مساجد افزایش یابد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۴۴۰ مسجد به شبکه کانون‌ها اضافه شده است و ۱۲۸ هزار نفر در سامانه بچه‌های مسجد نیز عضو شده‌اند و قصد داریم فعالیت‌های متنوعی را برای اعضاء کانون‌ها در قالب این سامانه ارائه دهیم.

وی با اشاره به فعالیت بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در جوار مسجد اعلام کرد: در آینده نزدیک این تعداد به ۳۰ هزار کانون افزایش می‌یابد.  

وی در تشریح سایر فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد خاطرنشان کرد: ماه قبل سامانه‌ای را راه‌اندازی کردیم؛ چراکه پیش از آن راه ارتباطی بین مردم و یک شبکه که بتواند پیام و نگاه آنها را به کارگزاران مسجد منتقل کند، وجود نداشت؛ بنابراین با توجه به ظرفیتی که ستاد در گستره ملی دارد، سامانه ۸۹۴۰ روز ۱۸ اسفند با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود و تلاش ما این است که بتوانیم متولیان امر را یک روز در طول هفته در راستای شنیدن نکات مردمی، گفت‌وگو و حل مسائل آنها میزبانی کنیم.

وی در ادامه افزود: از اینکه امروز کشور با حرارت و جنب‌وجوش خاصی تجربه دیگری را از مجموع تجارب گذشته خود در بحث مشارکت مردم و نقش‌آفرینی ملت در ارکان مختلف نظام به خصوص قوه مقننه و مجلس‌شورای‌اسلامی را شاهد بوده و جمعه باشکوهی رقم خواهد خورد؛ خدا را شکر می‌کنیم. در همین راستا از همه دست‌اندرکاران انتخابات و مسئولان اجرایی تقدیر می‌کنم؛ به ویژه آنکه اکثر صندوق‌های رأی یا در مساجد و یا در مدارس مستقر هستند و کارگزاران مساجد با روی گشاده از آنها استقبال می‌کنند.

حجت‌الاسلام خداداده با بیان اینکه ستاد کانون‌های مساجد کشور تجربه خوبی در حوزه طرح تلاوت نور داشته است؛ تاکید کرد: در همین خصوص طرحی که تقریبا ۲۶ سال قبل توسط ستاد کانون‌های مساجد به مساجد کل کشور ابلاغ شد و امروز این اسم و بِرَند را در بیشتر مساجد می‌شنویم؛ سنت حسنه‌ای بود که همچنان نیز ادامه دارد.

وی به بحث اعتکاف دانش‌آموزی در سالجاری در سطح مساجد اشاره کرد و افزود: حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در اعتکاف شرکت کردند که از این آمار نزدیک به ۳۵۰ هزار نفر دانش‌آموز بودند. استقبال به حدی بود که همه آنان که در مسجد کار می‌کنند، معترفند که اگر ظرفیت بیشتری داشتیم؛ آمار اعتکاف دانش‌آموزی بیشتر هم می‌شد.

به گفته وی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور امسال در حوزه اوقات‌فراغت طرح ملی «مسجد، کانون نشاط» را دنبال کرد تا ذیل برگزاری این طرح مسجد به عنوان کانون نشاط نقش‌آفرینی داشته باشد.

حجت‌الاسلام خداداده خاطرنشان کرد: در همین راستا حدود شش هزار کانون شناسایی شده و در تابستان در حوزه اوقات‌فراغت کار دانش‌آموزی و تربیتی داشتند؛ ضمن‌اینکه اقداماتی با همکاری آموزش‌وپرورش صورت پذیرفت تا طی آن سامانه بچه‌های مسجد به سامانه نورینو متصل شوند و ضمن اطلاع اولیا از فعالیت کانون‌ها و شرکت دانش‌آموزان در این برنامه‌ها؛ فعالیت‌های مذکور در پرونده پرورشی دانش‌آموزان نیز ثبت شود که البته ثمره آن در سال‌های آینده متبلور خواهد شد و شاهد تربیت نسل با ایمان و مسجدی در جامعه خواهیم بود.

وی همچنین گفت: در این عرصه از حدود ۱۲ سال قبل هیچ اتفاقی نیفتاده بود و ما آمار دقیقی از قرائت‌خانه‌های مساجد و کتابخانه‌هایشان نداشتیم، اما عملیات خوبی آغاز شده و امیدوارم سال آینده بتوانیم در عرصه کتاب و کتابخوانی اتفاقات خوبی را رقم بزنیم؛ ضمن‌اینکه در این راستا تفاهمنامه‌ای در آستانه امضاء با نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور قرار گرفته است که امیدواریم مساجد بتوانند از منابع کتابخانه‌ها ذیل این تفاهمنامه بهره‌مند شوند.

به گفته وی امسال موضوع پایگاه‌های قرآنی و پایگاه‌های مساجد جدی‌تر شد؛ به ویژه بعد از تاکید مقام‌معظم‌رهبری نسبت به تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی که به طور خاص در ابتدای سالجاری از سوی معظم‌له بیان شد؛ هر چند که پیشتر نیز ایشان منویات و سخنان متعددی در این عرصه داشتند. با توجه به این مساله ما نیز به اندازه وسع خودمان شروع به تاسیس پایگاه‌های قرآن کردیم تا کرسی‌های تلاوت و تدبر در قرآن در سطح مساجد بیش از پیش به کار خود ادامه دهند.

وی با بیان اینکه امروز بیش از سه هزار و ۵۰۰ پایگاه در سطح مساجد فعالیت دارند و تاکنون بیش از ۲۹ هزار کرسی تلاوت نور برگزار و گزارش این کرسی‌ها در سامانه بچه‌های مسجد ثبت شده است، گفت: مقصود مقام‌معظم‌رهبری از تبدیل مساجد به پایگاه‌های قرآنی رویکردی به جز مسابقات و محافل بزرگ اوقاف و نهادهای دیگر است. در واقع منظور ایشان محافل خانگی قرآنی بود؛ لذا ما در این راستا سامانه دعوت از قاریان قرآن را نیز در برخی استان‌ها رونمایی کرده‌ایم که به زودی در تمام کشور نیز رونمایی خواهد شد.

به گفته وی قاریان در این سامانه مشخصات خود را ثبت می‌کند و با مدیر کانون جهت تلاوت در ارتباط خواهند بود.

حجت‌الاسلام خداداده با ابراز امیدواری اینکه در این روند قاریان بیشتری به جامعه معرفی شوند، گفت: تاکنون نیز حدود سه هزار قاری قرآن که دارای مقام ملی، بین‌المللی و کشوری بودند؛ در این سامانه ثبت‌نام کرده و ما نیز مشخصات این افراد را احصاء کرده‌ایم و امیدواریم ذیل این اتفاق مبارک جامعه و موسسات قرآنی؛ دوباره مساجد را برای فعالیت‌های خود انتخاب کنند و این رفت‌وآمدها و بده بستان‌های قرآنی بیش از پیش در مسجد متبلور شود؛ چرا‌که این خدمت دو طرفه است. به این معنا که هم مسجد در خدمت چهره‌های قرآنی است و هم چهره‌های قرآنی در خدمت فعالیت‌های قرآنی هستند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور گفت: در راستای اجرای فعالیت‌های قرآنی ستاد؛ هفته آینده اختتامیه مسابقات قرآنی مدهامتان در سنندج برگزار خواهد شد. این مسابقات جزو چهار مسابقه فراگیر کشور است و سابقه طولانی در حوزه اذان و تکبیر دارد و حضور رده سنی نوجوانان و جوانان در این مسابقات بیش از پیش به نشاط آن افزوده است.

وی در ادامه افزود: امسال نزدیک به ۳۰۰ نفر از منتخبان استان‌ها در مراحل مختلف شهرستانی و استانی این مسابقات آزمون دادند و در نهایت اختتامیه این مسابقات در سنندج که میزبان برادران اهل سنت و شیعیان است؛ برگزار می‌شود. به هر حال قرآن محور وحدت میان ماست و در آستانه ورود به ماه مبارک رمضان این مسابقات می‌تواند یک موج نشاط‌ آفرین را در جامعه‌اسلامی ایجاد کند. این مسابقات 12 اسفند آغاز می‌شود و ۱۴ اسفند به کار خود پایان می‌دهد.  

حجت‌الاسلام خداداده به برگزاری بخش کشوری شانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان اشاره کرد و گفت: بیش از ۱۸ هزار نفر در مسابقات قرائت، حفظ و ترتیل شرکت کردند و در مراحل مختلفی از آنها آزمون گرفته شد که از این میان ۲۷۰ نفر به مرحله کشوری راه یافته‌اند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در ادامه به فعالیت‌های کانون‌های اهل سنت در سطح کشور اشاره کرد و گفت: دو هزار کانون اهل سنت داریم که ظرفیت بزرگی محسوب می‌شوند و امیدواریم بتوانیم برنامه ویژه‌ای را برایشان داشته باشیم که البته در این راستا اختتامیه مسابقات قرآنی مدهامتان با حضور نماینده ولی فقیه در استان کردستان در سنندج برگزار خواهد شد.

حجت الاسلام خداداده در ادامه به جشنواره ملی تئاتر شبستان اشاره کرد و افزود: ابتدای امسال مدرسه‌ای را راه‌اندازی کردیم تا ذیل آن استعدادهای حوزه تئاتر شناسایی شده و از سوی دیگر زمینه آشنایی بیشتر با موضوعات تئاتر و گروه‌های نمایشی در سطح کانون‌های مساجد رقم بخورد که در این راستا اتفاقات خوبی را شاهد بودیم و نزدیک به سه هزار گروه نمایشی در کانون‌ها دوباره فعال شده و بخشی از آنها نیز اجرا داشتند که طی فراخوانی که منتشر شد؛ حدود ۵۷۰ اثر از نقاط مختلف کشور دریافت کردیم. 

وی ادامه داد: اختتامیه جشنواره تئاتر شبستان نیز ۱۴ تا ۱۸ اسفند ماه در ۱۸ مسجد برگزار می‌شود و گروه‌های منتخب تئاتر در مساجد بعد از اقامه نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا اجرا خواهند داشت که اسامی این مساجد نیز اطلاع‌رسانی خواهد شد. هدف از این کار این بود که بتوانیم هنرمند مومن انقلابی را از بستر این جشنواره تربیت کنیم؛ در واقع این جشنواره می‌تواند به معنای واقعی زمینه‌ساز بازگشت قطار هنرهای نمایشی به ریل مفاهیم متعالی انقلابی شود؛ چراکه هنر تئاتر همواره در خدمت ارزش‌های انسانی بوده است.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد با بیان اینکه اوایل دهه ۶۰ و ۷۰ بهترین نمایش‌ها و گروه‌های تئاتر در مساجد اجرا داشتند، خاطرنشان کرد: اگر سیر فعالیت‌های تئاتر پس از انقلاب را در کشور مطالعه کنیم؛ می‌بینیم که جامعه تئاتر ما همواره وظیفه خود را برای ادای دین به این آب و خاک و پرچم ایفا کرده‌اند؛ لذا ما نیز امیدواریم بتوانیم استعدادهای تئاتر را از بستر مساجد تحویل جامعه دهیم. البته نگاه ما به تئاتر نگاه تربیتی است و اساسا نیز تئاتر افرادی که با خود درگیر می‌کند را تربیت خواهد کرد.  

حجت‌الاسلام خداداده ادامه داد: امروز نیاز نوجوان و جوان ما فعالیت در این عرصه است؛ ضمن‌اینکه برای ارتقاء فکری و رشد نوجوانان و جوانان تئاتر تاثیر بسزایی دارد که امیدوارم بازگشت قطار نیروسازی برای هنر و کانون‌های مساجد به شکل درستی حرکت کند و اتفاقات خوبی در این عرصه رخ دهد.

حجت‌الاسلام خداداده همچنین گفت: اکنون سه هزار و ۸۳۰ کانون را در اطلس داریم که امیدواریم تا قبل از ماه مبارک رمضان به چهار هزار کانون برسند و این مراکز را افتتاح کنیم. جمعیت شهری این کانون‌ها دو هزار و ۱۲۵ و جمعیت روستایی ۱۷۰۵ کانون است که در مساجد پایگاه‌‌های قرآنی دارند و در این امر مشارکت گسترده‌ای داشته‌اند.

وی در مورد کانون‌های تخصصی خواهران در سطح کشور گفت: این کانون‌ها موضوع گفتمان زن و خانواده را دنبال می‌کنند. ما برای راه‌اندازی و فعالیت این کانون‌های تخصصی سراغ خواهرانی رفته‌ایم که مورد تائید امام جماعت بوده‌اند و با مفاهیم ارزشمندی که در حوزه زنان مطرح است؛ آشنایی داشتند. ما می‌خواستیم نگاه مقام‌معظم‌رهبری نسبت به مساله زن و خانواده را ذیل فعالیت‌های این کانون‌ها متبلور و به ویژه بحث الگوی سوم زن که مورد اشاره و تاکید ایشان بود را محقق کنیم.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: ماموریت اصلی کانون‌های تخصصی خواهران ترویج و تعمیق گفتمان و الگوی سوم زن است و ما سال آینده نشست‌های تخصصی را با کانون‌ها برگزار خواهیم کرد؛ ضمن‌اینکه امسال نیز کنگره بزرگی را در این عرصه برگزار کردیم.

حجت‌الاسلام خداداده در مورد بحث مجمع اخوت جهان اسلام گفت: اکنون پرونده اخوت ایمانی بین چند مسجد در بصره، خرمشهر، خراسان شمالی و … شکل گرفته است و مقدمات موضوعات در جلسات مختلفی بحث شده است. باید توجه داشته باشیم که این کار دولتی نیست؛ بلکه بین ائمه‌جماعات مساجد جریان دارد و امیدواریم بتوانیم در روز جهانی مسجد این عهد و پیمان اخوت بین مساجد که منجر به ارتباطات فرهنگی مسجدی بین ائمه‌جماعات و کارگزاران مسجد می‌شود را محقق کنیم تا آنها از ظرفیت‌های یکدیگر مطلع شوند و در این حال ما نیز بتوانیم آن رویکرد تمدنی را گسترش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *