صنعت فولاد به زودی به عاقبت صنعت خودروسازی دچار می‌شود

اعضاء هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری با اصحاب رسانه از چالش‌ها و مشکلات موجود در این صنعت سخن گفتند و از دستاوردهای قابل‌توجه دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه با توجه به مشکلات موجود به ارائه گزارش عملکرد پرداختند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ فولادی‌ها در این نشست با اشاره به کمبود گاز، برق و مواداولیه و در برخی موارد مشکلات موجود در حوزه حمل‌ونقل با تاکید بر اینکه صنعت فولاد از حوزه زیرساخت جلو افتاده است؛ از رئیس‌جمهور خواستند تا در جلسه‌ای با تولیدکنندگان فولاد و متولیان این بخش از نزدیک با مشکلات و چالش‌های آنان آشنا شده و با اتخاذ تدابیر مناسب آسیب‌پذیری این صنعت را به حداقل برسانند.

محدودیت‌های انرژی؛ دغدغه اصلی فولادسازان

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ابتدای این نشست ضمن ارائه گزارشی از میزان تولید و صادرات محصولات فولادی گفت: طی ده ماهه سالجاری بالغ بر ۱۰ میلیون و ۶۲۹ هزار تن محصولات و مقاطع طویل فولادی تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 0.7 درصد کاهش داشته است. همچنین تولید محصولات تخت زنجیره فولاد نیز ۷ میلیون و ۵۸۶ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 0.1 درصدی برخوردار بوده است.

دکتر سبحانی با تاکید بر اینکه تولید آهن‌اسفنجی در این مدت با 9 درصد افزایش به رقم ۳۰ میلیون و ۲۴ هزار تن رسید، گفت: در بخش گندله نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۷/۷ درصدی تولید مواجه بودیم. همچنین محصولات نیمه‌نهایی مانند شمش که به اشتباه «نیمه‌خام» گفته می‌شود نیز  طی ۱۰ ماهه ابتدایی سالجاری ۲۷ میلیون و ۹۷ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه باید به جای افزایش کمیت به سمت افزایش کیفیت و تولید فولادهای کیفی حرکت کنیم، گفت: در حال حاضر نزدیک به 50 میلیون تن ظرفیت تولید داریم، اما به دلیل محدودیت‌های انرژی و مواردی همچون نبود حمل‌ونقل و راه‌آهن باعث شده است تنها از 30 میلیون تن از ظرفیت تولید استفاده شود.

دکتر سبحانی در این خصوص گفت: مشکل حمل‌ونقل مجموعه‌های فولادی امروز به یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکنندگان و فولادسازان تبدیل شده است.

وی در ادامه با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: به طور مثال فولاد مبارکه برای تامین مواداولیه موردنیاز خود در منطقه سنگان اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است تا کنسانتره و گندله موردنیاز خود را توسط شرکت فولاد سنگان تهیه و تامین کند. در همین راستا فولاد سنگان نیز اقدام به تولید این محصولات کرده است، اما متاسفانه محصولات تولیدی در محل کارخانه انباشت شده و به دلیل نبود امکانات حمل‌ونقل؛ محصول موردنیاز شرکت فولاد مبارکه به موقع در دسترس این مجموعه قرار نمی‌گیرد.

تحریم‌ها باعث خودکفایی صنعت فولاد شد

دکتر امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز در این نشست با بیان اینکه صنعت فولاد امروز به ظرفیتی نزدیک به ۴۵ میلیون تن رسیده است، گفت: صنعت فولاد برگرفته از انقلاب اسلامی است و تولید فولاد از 1.8 میلیون تن در ابتدای انقلاب امروز به 45 میلیون تن در شرایط فعلی رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های بیرونی طی چند سال گذشته ما را در بسیاری از حوزه‌ها درگیر کرده است، گفت: تحریم‌های ظالمانه ما را در بسیاری از حوزه‌ها خودکفا کرده است، اما به دلیل مشکلات زیرساختی تولید کشور خیلی کمتر از این رقم است. در واقع به واسطه اتفاقاتی که افتاده است؛ برکاتی که این صنعت برای کشور به همراه داشت، بومی‌سازی و خودکفایی صنعت فولاد نکته بسیار حائزاهمیت است

مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به اینکه ۱۶درصد بازار سرمایه را صنعت فولادومعدن تشکیل می‌دهد، افزود: در حدود ۱۵۰همت سود شرکت‌های این حوزه در بازار سرمایه است. در همین راستا صنعت فولاد در حوزه صادرات تقریبا سالیانه نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار پتانسیل ارزآوری دارد و رشد بسیار خوبی در این حوزه داشتیم؛ به گونه‌ای که فولاد خوزستان به تنهایی به ۳۸ کشور صادرات دارد.

وی در ادامه افزود: مشکلات عمده صادرات فولاد عبارتند از وضع عوارض‌های صادراتی، سیاست‌های چندگانه در حوزه تسعیر نرخ ارز، بحث رعایت کف عرضه‌ها در بورس کالا و پراکندگی گسترده‌ای که در شرکت‌های فولادی وجود دارد. به همین دلایل مجبوریم 100 درصد تولید فولاد را در بورس کالا عرضه کنیم و اگر جذب نشد؛ سپس اقدام به صادرات فولاد کنیم.

کاهش رشد فولاد در بخش‌های اصلی

مهندس بهادر احرامیان عضو هیات‌مدیره انجمن فولاد نیز در ادامه این نشست گفت: رشد فولاد در بخش‌های اصلی کاهش پیدا کرده؛ این در حالی ‌است که ایران همیشه جایگاه قابل‌توجهی در این میان داشته و با رفع موانع تولید؛ امکان ارتقاء جهانی رتبه فولاد کشور مهیا است.

وی با تاکید بر اینکه امروز در مقایسه با سال گذشته رشد فولاد تنها ۵ درصد بوده است، خاطرنشان کرد: پوشش ظرفیت فولاد کشور از ۶۳ درصد کمتر شده و رشد صنعت فولاد در حال کاهش است که  عوامل مختلفی از قبیل زیرساخت‌ها و محدودیت‌های برق و گاز در این میان تاثیرگذار هستند.

اعلام خطر انجمن فولاد: صنعت فولاد را به سرنوشت صنعت خودرو دچار نکنید

دکتر احسان دشتیانه عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه امروز صنعت فولاد مبدل به جایی شده که راحت به آن حمله می‌کنند، گفت: این در حالی است که صنعت فولاد مسیر را اشتباه نرفته است.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در کشور ما اگر کسی کار خود را به درستی انجام ندهد؛ به دنبال مقصر می‌گردند. در همین راستا صنعت فولاد نیز جایی است که گناه همه‌ چیز را می‌توان به گردن آن انداخت.

دکتر دشتیانه با تاکید بر اینکه امروز صنعت فولاد از حوزه زیرساخت جلو افتاده است، خاطرنشان کرد: به عقیده فولادسازان و متولیان این صنعت؛ وظیفه فولادساز تولید فولاد است و برای تامین برق و گاز و همچنین دسترسی آسان به حمل‌ونقل متولیان مرتبط با این مجموعه‌ها همچون وزارت نیرو، وزارت نفت و وزارت راه‌وشهرسازی باید اقدام به تامین انرژی و زیرساخت‌های لازم کنند.

وی با بیان اینکه در چشم‌انداز 1404 تولید 55 میلیون تن فولاد در دستور کار فولادسازان قرار دارد، گفت: مشکل برق‌وگاز را به گردن صنعت فولاد می‌اندازند؛ در حالی ‌که صنعت فولاد تنها ۵درصد گاز،  7 درصد برق و 3 درصد آب را مصرف می‌کند. این در حالی است که قرار نبود زیرساخت‌های موردنیاز را خودمان تامین کنیم، ما با توجه به تحریم‌ها و زیرساخت‌ها، مشکلات و کمبودهای موجود؛ خودمان اقدام به حل مشکلات کردیم.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس ادامه داد: در شرایطی که ما تحریم هستیم و مازاد تولید داریم؛ وضع عوارض صادراتی و دریافت علی‌الحساب مالیات برای صنعت فولاد بسیار تاسف‌بار است و نیازمند رسیدگی از جانب ریاست‌جمهوری است. البته وزارت اقتصاد و صمت تا حدودی از صنعت فولاد حمایت می‌کنند.

وی گفت: گرانی‌ها، تورم مسکن، خودرو و لوازم‌خانگی نیز گاها به گردن صنعت فولاد انداخته می‌شود؛ در صورتی ‌که سهم صنعت فولاد در قیمت تمام شده این صنایع حدود ۵ درصد و این موضوع یک بحث انحرافی است.

دکتر دشتیانه گفت: ما اعلام خطر می‌کنیم که اگر این شیوه برخورد و سیاستگذاری با صنعت فولاد ادامه پیدا کند؛ به زودی این صنعت نیز به وضعیت صنعت خودرو دچار می‌شود.

جهاندار شکری عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز گفت: ما در سنوات گذشته مشاهده کرده‌ایم که از بخش خصوصی مشورت زیادی گرفته نشده که این امر صدمات زیادی را به صنعت فولاد زده است.

وی گفت: امروزه واردات تجهیز یک قطعه بسیار مشکل است و گذاشتن عوارض باعث می‌شود که صادرات انجام نشود؛ این در حالی است که کشورهای خارجی منتظر ما نمی‌مانند؛ بلکه از جایی دیگر نیازشان به محصولات فولادی را  تامین می‌کنند.

شکری ادامه داد: ما می‌توانستیم چندین میلیون تن بیش از این رتبه‌ای که هستیم به لحاظ تولید باشیم؛ در حالی‌ که صنعت فولاد در بحث صادرات غیرنفتی حرف اول را می‌زند و این رفتار با این صنعت منصفانه نیست.

وی گفت: وزارت صمت بسیار در حوزه فولاد پیگیر است و امیدواریم که این صنعت استراتژیک وارد چالش بیشتری نشود.

احمد دنیانور عضو هیات‌رئیسه انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در نشست خبری انجمن فولاد گفت: صنعتگران امروز مورد هجمه هستند و صنعت فولاد به ‌خصوص واحدهای القایی در زیان قرار دارند؛ مکانیسم تامین مواداولیه واحدهای القایی دچار اشکال شده است و واحدهای کوچک تولید شمش القایی که نقش جدی در تامین بازار داخلی دارند؛ زیر فشار و در معرض خطر تعطیلی قرار دارند. در این اوضاع سخت اشتغال‌آفرینی بیش از ۱۰۰ کارخانه القایی با خطر مواجهه شده است. به همین دلیل من از شما اهالی رسانه‌ خواهشمندم که این صدا را به گوش همه و دولت برسانید.

وی افزود: افزایش چند برابری قیمت حامل‌های انرژی و بخشنامه‌های مختلف خلق‌الساعه از جمله چالش‌های فولادسازان است. من از شما اهالی رسانه‌ خواهشمندم که این صدا را به گوش همه و دولت برسانید.##

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *