وظیفه اصلی سازمان توسعه تجارت تسهیل روند صادرات است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه با تاکید بر اینکه برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در مناطق مرزی با هدف صادرات به پاکستان برنامه ویژه داریم گفت: وظیفه اصلی سازمان توسعه تجارت تسهیل روند صادرات است.

 به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ مهدی ضیغمی امروز در مراسم افتتاحیه اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان، گفت: وظیفه اصلی سازمان توسعه تجارت تسهیل صادرات است. 

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه در خصوص برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی در مناطق مرزی برای صادرات ویژه به پاکستان برنامه ویژه داریم، گفت: در همین راستا پس از انعقاد تفاهمنامه با پاکستان درباره تجارت آزاد اقدامات خوبی انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: همچنین در سالجاری تجارت آزاد با کشور سوریه منعقد شد و برقراری تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا و ونزوئلا برنامه‌های بعدی سازمان توسعه تجارت است‌.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با ابراز امیدواری از اینکه با عزمی که وجود دارد، به سرعت این اهداف محقق شوند، افزود: در حال حاضر تجارت بین ایران و پاکستان ٢ میلیارد دلار است که در تفاهمات انجام شده این عدد به ۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند و برای تحقق این هدف چند سند تدوین شده‌ است. 
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در جمع خبرنگاران با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار ظرفیت‌های بالایی برای سرمایه‌گذاری و صادرات دارد، گفت: می‌توان از ظرفیت چابهار هم برای صادرات به هند و پاکستان استفاده کنیم و توان تجاری این منطقه را افزایش دهیم. از این رو نمایشگاه با حضور ١۴٠ تاجر خارجی در این منطقه برگزار شده‌ است.
دکتر ضیغمی افزود: پس از انعقاد تفاهمنامه با طرف پاکستانی درباره تجارت آزاد اقدامات خوبی انجام می‌شود. همچنین در سالجاری تجارت آزاد با سوریه منعقد شد و برقراری تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا و ونزوئلا برنامه‌های بعدی سازمان توسعه تجارت است‌.

وی درباره واردات خودروهای کارکرده گفت: در فاز اول برنامه خودروهای کارکرده دولت پلاک‌گذاری ملی خودروهای مناطق آزاد در سرزمین اصلی را مصوب کرد و به زودی آئین‌نامه آن ابلاغ می‌شود. 

معاون وزیر صمت ادامه داد: بیش از ١٠٠ هزار خودروی وارداتی و خارجی در مناطق آزاد وجود دارد و با مدلی که مورد توافق بانک‌مرکزی است؛ در رویه‌ای پلاک‌گذاری ملی خودروها انجام می‌شود و خودروهای بالای ٢۵٠٠ سی سی در اولویت هستند و همچنان پلاک‌گذاری و واردات خودروهایی آمریکایی ممنوع است. 

دکتر ضیغمی تاکید کرد: هدف از این اقدام کنترل بازار است؛ چراکه ۶ سال است که در بازار خودرو عطش وجود دارد؛ هر اتفاقی که رخ دهد امکان دلالی در این بازار وجود دارد و تا زمانی که عرصه به حد مطلوب نرسد؛ از اینگونه دلالی‌ها گریزی نیست، اما تمام این ابزارها کمک می‌کنند که تعادلی در بازار خودرو ایجاد شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره آخرین اقدامات برای واردات خودروهای جانبازان اظهار داشت: با جانبازان در این باره توافقات بسیار خوبی انجام شده و عملا به مرحله آخر که بحث بارگذاری سامانه است و جانبازان می‌توانند هم از طریق شرکت‌هایی که معرفی شده‌اند؛ خودرو وارد کنند هم اینکه خودروهایی که امکان ارایه خدمات پس از فروش را دارند تا ١۵ روز آینده در سامانه بارگذاری می‌شوند و در سه نوبت عرضه خواهد شد که اولویت با جانبازهای بالای ٧۵ درصد جانبازی است، جانبازان یا خودشان این خودروها را وارد کنند یا از طریق شرکت‌هایی که معرفی شدند؛ نسبت به واردات اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *