منطقه آزاد قشم پیشران سرمایه‌گذاری‌ در حوزه شیلات و کشاورزی

مدیر شیلات و کشاورزی منطقه آزاد قشم در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما در حاشیه نمایشگاه کیش ‌اینوکس 2023 گفت: منطقه آزاد قشم با داشتن ۳۰۰ کیلومترمربع نوار آبی و ۱۲۰۰ کیلومترمربع نوار خشکی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های شیلات و کشاورزی در منطقه قشم سرزمین فرصت‌های طلایی به عنوان بزرگترین جزیره در خاورمیانه پیشران است.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ مریم نوری بالانجی با اشاره به گام دوم بیانیه مقام‌معظم‌‌رهبری درباره اقتصاد دریامحور گفت: شغل اصلی مردم جزیره قشم صید‌وصیادی و همچنین دامپروری و کشاورزی بوده که از گذشته‌های دور ‌‌با مردم بومی این منطقه عجین شده است. با توجه به این مهم منطقه آزاد قشم از سال ۱۳۹۵ به صورت ویژه پیشرانی در حوزه تولیدات شیلاتی و کشاورزی را آغاز کرده است.

مدیر شیلات و کشاورزی منطقه آزاد قشم تاکید کرد: این منطقه در حوزه‌های نوآور همانند پرورش میگو متراکم، پرورش ماهی در قفس، تولید و پرورش ماهیان زینتی، تکثیر ماهیان دریایی و میگو، تولید جلبک، تکثیر و تولید خیار دریایی به عنوان داروخانه سیار دریایی، تکثیر و پرورش آرتمیا به عنوان خوراک زنده آبزیان، تولید صدف خوراکی و مرواریدساز، انواع علوم دانش‌بنیان در حوزه شیلات، تولید برق از موج دریا، تولید آب‌شیرین از رطوبت اشباع شده هوا جهت آبیاری قطره‌ای در کشاورزی، تولید مصالح سبک از مسلیوم قارچ، تولید کاکتوس علوفه‌ای، آلوئه‌وراء، قارچ خوراکی، انواع گیاهان دارویی و پرورش بز تالی، تولید شیرخشک شتر، گسترش گردشگری کشاورزی و گلخانه‌های ساحلی پیشرو و پیشقدم است.

وی همچنین گفت: منطقه آزاد قشم در حوزه کشت گلخانه‌ای هیدروپونیک و داربستی، مباحث آکواپونیک و اگروتوریسم جهت جذب گردشگر در جزیره عجایب هفت‌گانه قشم نیز بسیار فعال و تاثیرگذار بوده است.

نوری بالانجی با بیان اینکه چشم‌انداز حوزه شیلات و کشاورزی جزیره قشم توجه ویژه‌ای به علوم نوین دارد، گفت: ۲۲ بسته سرمایه‌گذاری مصوب در حوزه تخصصی شیلات و کشاورزی در سازمان منطقه آزاد قشم تعریف شده است که در این میان 61 سرمایه‌گذار در حوزه پرورش میگو متراکم و ۳ سرمایه‌گذار در حوزه تولید خوراک باکیفیت و درجه یک که می‌توانند با علوم نوین و با تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه فعالیت کنند.

مدیر شیلات و کشاورزی منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه علوم نوین به روز در حال پیشرفت است، گفت: در نتیجه با اعمال علوم نوین در جزیره قشم انشاالله چالش‌های موجود در حوزه شیلات و کشاورزی را برطرف خواهیم کرد؛ چراکه هیچ کاری بدون چالش نیست و هر کاری سختی‌ها، چالش‌ها و مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه با حضور علوم نوین می‌توان چالش‌های موجود را برطرف کرد، گفت: مسائل شیلات و کشاورزی در منطقه آزاد قشم با استفاده از رویکردهای علوم نوین می‌تواند پیشرفت‌ها و دستاوردهای مختلفی را به همراه داشته باشد. نوری بالانجی در پایان ابراز امیدواری کرد روزی برسد که در تولید و پرورش محصولات شیلات و کشاورزی به پیشرفت‌های خوبی در جزیره زیبا و گردشگرپذیر قشم نائل آییم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *