تولید یک میلیون و ۷۰ هزار تن محصول تا پایان سال در صبافولاد

منطقه ویژه صنایع معدنی‌وفلزی خلیج‌فارس نزدیک بندر شهید رجایی واقع شده و یک منطقه استراتژیک محسوب می‌شود. پیش از این قرار بود توسعه فولاد مبارکه در همین منطقه به جهت دسترسی به انرژی و آب‌های بین‌المللی و مزایای بندر برای توسعه صنعت فولاد صورت گیرد، اما به دلایلی در آن زمان تصمیم گرفته شد که این توسعه در این مکان اتفاق نیفتد. در دهه ۸۰ با شروع پروژه‌های فولادی، فولاد هرمزگان، صبافولاد، فولاد کاوه و سایر صنایع‌معدنی در این منطقه مستقر شدند.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ صبافولاد پروژه‌ای در سال ۸۴ با مشارکت خارجی «اسارهند» بود که در سال ۸۶ این شرکت خارج و تنها سهامدار صبافولاد؛ صندوق بازنشستگی کشوری می‌شود. آخرین افزایش سرمایه این شرکت سال ۹۷ بوده است. تست‌های عملکردی در سال ۱۴۰۰ با ۱۲۸۰ هزار تن انجام شده و پس از آن در بازار سرمایه پذیرش شد.

در سال ۱۴۰۲؛ عرضه اولیه شرکت، پذیره‌نویسی، افزایش سرمایه، انتخاب پیمانکار پروژه و ثبت چند رکورد را در کارنامه خود ثبت کرد. این در حالی است که ۸۰ درصد سهام صبافولاد خلیج‌فارس متعلق به «وصندوق» و ۲۰ درصد آن به شرکت آتیه‌صبا تعلق دارد که این ترکیب پس از افزایش سرمایه کمی تغییر خواهد کرد و ۱۸ درصد سهم بعد از افزایش سرمایه شناور می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما؛ دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس به بهانه پذیره‌نویسی «فصبا» در یک نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن بیان مطلب فوق و با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین افزایش سرمایه‌ها و بزرگترین تامین مالی تاریخ بازار سرمایه از محل غیربدهی و به روش صرف سهام و سلب حق‌تقدم انجام می‌شود، گفت: به همین دلیل لازم دانستیم که این موضوع روشنگری و شفاف‌سازی شود.

مدیرعامل صبافولاد با تاکید بر اینکه در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تولید از رشد چشمگیری برخوردار بوده است، گفت: علیرغم تعطیلی ۲ ماهه گاز در سالجاری و تعمیرات اساسی؛ تولید یک میلیون و ۷۰ هزار تن محصول را تا پایان سال خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در بهار و تابستان تولید تقریبا ۶۷۰ هزار تنی را داشتیم، گفت: نرخ تولید به بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن و نرخ تولید سالانه با توجه به رکورد‌های ماهیانه خواهد بود که با اصلاحاتی این میزان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن خواهد رسید.

پروژه‌های مهم فصبا

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در خصوص پروژه‌های مهم «فصبا» نیز گفت: احداث فاز ۲ که در حال اجراست؛ یکی از مهمترین پروژه‌های فصبا محسوب می‌شود. همچنین مشارکت در طرح احداث فاضلاب بندرعباس یکی دیگر از پروژه‌هاست.

در همین راستا قصد داریم در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی به سمت کار‌های زیرساختی برویم تا برای مردم مثمرثمر باشد. در همین راستا طی دو سال آینده فاضلاب بندرعباس را تصفیه می‌کنیم و افق ۱۴۱۰؛ تکمیل زنجیره و تولید محصول تا ۳ میلیون تن است.

دکتر دشتیانه همچنین عنوان کرد: احداث واحد سولفورزدایی پروژه بسیار مهمی است. در حال حاضر ۱۰ تا ۱۵ درصد تولید را با همین کارخانه فعلی افزایش می‌دهد و سرمایه‌گذاری محدودی می‌خواهد.

وضعیت آهن‌اسفنجی بهتر می‌شود، اما گندله که ماده‌اولیه است؛ در حال حاضر ۱۳ میلیون تن ظرفیت استفاده نشده داریم. در همین راستا یکی از استعداد‌های فاز ۲ این است که در توسعه خود یوتیلیتی‌های مشترک داریم. در نتیجه هم پروژه ما سریعتر انجام می‌شود و هم یکسری گلوگاه نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج فارس گفت: تولید شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با رشد چشمگیری مواجه بود و علیرغم تعطیلی ۲ ماهه گاز در سالجاری و تعمیرات اساسی؛ تولید یک میلیون و ۷۰ هزار تن تا پایان سال در دستور کار این مجموعه قرار گرفته است.

دکتر دشتیانه همچنین به رشد فروش این شرکت خبر داد و تصریح کرد: فروش ۹ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ صبافولاد نسبت به کل فروش سال گذشته که 9100 میلیارد بود؛ ۱۰ هزار میلیارد رشد داشته است. همچنین فروش صادراتی با داخل، فروش صادراتی نسبت به داخل کمتر است که دلیل اصلی آن به دلیل عرضه‌های تکلیفی و کمبودی است که در آهن‌اسفنجی وجود دارد.

وی با بیان اینکه محصول بریکت مزیت‌دار و صادراتی است، گفت: هر چه واحد‌های احیاء در آینده وارد مدار تولید شوند؛ فرصت ما برای صادرات بهتر می‌شود.

دکتر دشتیانه نرخ رشد سود نسبت به فروش شرکت را قابل‌توجه عنوان کرد و گفت: تا ۳۱ شهریور ماه سالجاری ۳ هزار میلیارد نسبت به ۱۰ هزار میلیارد فروش بوده و سال گذشته سود ۲ هزار میلیارد تومان بوده و امسال طی ۹ ماهه؛ ۳ هزار میلیارد تومان می‌شود.

مدیرعامل شرکت صبافولاد با تاکید بر اینکه به دنبال افزایش تولید شرکت صبافولاد بدون سرمایه‌گذاری جدید و با استفاده از ظرفیت‌های استفاده نشده قبلی تولید هستیم، گفت: سرانه سود به ازاء هر تن تولید افزایش قابل‌توجهی یافته است.

مدیرعامل فصبا عملکرد بهار و تابستان ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را مقایسه کرد و گفت: درآمد‌های عملیاتی صبافولاد در این مدت ۱۳۸ درصد و سود خالص ۱۹۲ درصد رشد داشته که عدد قابل‌توجهی است.

وی به اهم اقدامات انجام شده در این مجموعه اشاره کرد و مهمترین عامل افزایش تولید را بهره‌وری دانست و گفت: در صنعت ما رکورد نقش مهمی دارد؛ رکورد سال یعنی تداوم تولید. به عنوان مثال طی شش ماهه اخیر سه بار رکورد تولید ماهیانه را زدیم. رکورد سالانه مهم است.

مثلا فروش ما در سال مالی ۱۴۰۰؛ ۲۳۰ میلیون دلار بود و امروز فروش تا پایان سال مالی به ۳۶۰ میلیون دلار خواهد رسید. رشد دلاری فروش طی دو سالی که میانگین قیمت فولاد ثابت بوده؛ نشاندهنده این است که این شرکت استعداد دارد. یا مثلا منتهی به 30 آذر 1402؛ ۱۵ شرکت فولادی کاهش سود داشتند؛ زیرا سالی بود که نسبت به سال ماقبل آن کاهش قیمت جهانی فولاد را داشتیم.

دکتر دشتیانه با تاکید بر اینکه وقتی یک شرکت نسبت به متوسط صنعت افزایش سود دارد؛ می‌توان پیش‌بینی کرد که عملکرد آن شرکت چگونه بوده است و سرمایه‌گذاری در آن شرکت ارزشمند خواهد بود، خاطرنشان کرد: در همین خصوص فعالان بازار سرمایه این مسائل را به خوبی تحلیل می‌کنند. ما رکورد‌های ساعتی، ماهانه و تکرارشونده داشتیم که این نوید خوبی برای افزایش تولید خواهد بود.

در فروردین ۱۴۰۰ پذیرفتیم که این کارخانه نمی‌تواند بیش از ۱۶۳ تن تولید داشته باشد، اما در شهریور ماه که رکورد زدیم؛ میانگین تولید ما ۱۷۸ تن بوده است. در حال حاضر روی ۱۸۵ تن ثابت شدیم. رشد‌های میانگینی چند ماه تکرارشونده نوید این را می‌دهد که شرکت استعداد خوبی در این زمینه دارد.

مدیرعامل فصبا در پایان با بیان اینکه سند چشم‌انداز شرکت را تدوین کردیم، گفت: گواهینامه ISO۹۰۰۱ و ISO۱۴۰۰۱ و ISO۱۱۵ را دریافت کردیم. اقدام مهم دیگر سیستم ERP است که در سه ماه آینده راه‌اندازی و از حالت سنتی خارج می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *