سنگ‌آهن مرکزی میزبان تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان است

دو حوزه دانش‌بنیان و هوشمندسازی از سال گذشته در دستور کار اصلی شرکت سنگ‌آهن ایران قرار گرفته است؛ در همین راستا یکی از راهبردهای جدی در شرکت سنگ‌آهن مرکزی همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه فعالیت‌هایی است که بتواند در ایجاد ارزش‌افزوده بالا موثر واقع شود و زیرساخت‌های مختلفی در این حوزه شکل گرفته است.

به گزارش اقتصاد ملت؛ مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در حاشیه بیست‌وپنجمین نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد 1402 که در جزیره کیش برگزار شد؛ ضمن بیان مطلب فوق در جمع خبرنگاران گفت: هوشمندسازی به دلیل اهمیت بالا و روند رو به رشدی که این فناوری در آینده صنعت دنیا خواهد داشت؛ از مهمترین حوزه‌هایی است که توجه به آن بسیار ضروری و حائزاهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه در این دوره از نمایشگاه نشست‌هایی با شرکت‌های منتخب دانش‌بنیان فعال در حوزه صنعت‌ومعدن برگزار کردیم؛ نگاه ویژه به شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر را از راهبردهای اصلی این شرکت عنوان کرد.

حمیدیان با اشاره به اینکه به منظور تحول هر چه بیشتر در ایجاد فرصت‌های شرکت سنگ‌آهن مرکزی دو حوزه دانش‌بنیان و هوشمندسازی هم‌اکنون در دستور کار اصلی سنگ‌آهن مرکزی قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت هوشمندسازی در صنعت فولاد؛ شرکت سنگ‌آهن مرکزی این حوزه را با جدیت پیگیری می‌کند؛ در همین راستا با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری ویژه‌ای خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی با تاکید بر اینکه ما در یک رقابت اقتصادی با جهان قرار داریم، گفت: در همین راستا باید با شرکت‌هایی همکاری کنیم که بتوانند در کمترین زمان با ارائه راهبردها و راهکارهای نوین در افزایش ارزش‌افزوده و تکنولوژی شرکت مثمرثمر باشند.

وی همچنین با بیان اینکه سنگ‌آهن مرکزی میزبان تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان است تا بستر لازم برای تشکیل یک خانواده بزرگ دانش‌بنیان فراهم شود، گفت: در همین راستا ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تامین مالی؛ پیشران همه فعالیت‌های این مجموعه قرار گرفته است.

حمیدیان همچنین در خصوص اصلاحات ساختاری صورت گرفته در این دوره مدیریت گتف: ایجاد جایگاه‌‌‌های فناوری در شرکت برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانش‌بنیان‌ها یکی از اصلاحات ساختاری است که در دستور کار این شرکت قرار گرفته است.

به گفته وی دریافت مجوز برای ایجاد ساختارهای جدید سرمایه‌گذاری با بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان نیز از دیگر مواردی است که برای این مجموعه از اهمیت بسزایی برخوردار است.

حمیدیان در ادامه با اشاره به ظرفیت‌ها، موقعیت‌ها و چالش‌های شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران گفت: در همین راستا و با توجه به اینکه شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در مسیر توسعه قرار دارد؛ به دنبال توسعه و سرعت بخشیدن به فعالیت‌های گذشته و ایجاد فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید و ارتقاء جایگاه این شرکت هستیم.

حمیدیان با اشاره به اینکه حوزه معدن یک زنجیره از فعالیت‌های بررسی، مطالعاتی و اکتشافی تا بهره‌برداری است، افزود: از دیگر سرفصل‌هایی که بسیار جدی در شرکت سنگ‌آهن مرکزی به دنبال آن هستیم؛ حوزه و سایت‌های صنعتی است و رویکرد مدیریت در این بخش تقویت و رفع ایراداتی است که در وضعیت شرکت بوده و همچنین تکمیل زنجیره صحیح و درست در مسیر توسعه اقتصادی است.

وی رفع مشکلات و چالش‌های زیرساختی و پایدارسازی زیرساخت‌ها را از دیگر موارد مهمی عنوان کرد که در شرکت شکل گرفته است و گفت: در این بخش به دنبال آن هستیم که با تکمیل و افزایش قابلیت‌های زیرساختی؛ پتانسیل توسعه با سرعت بالا در این مجموعه حفظ شود.

وی به تامین مالی به عنوان پیشران تمامی فعالیت‌های شرکت تاکید کرد و افزود: زیرساخت‌های تامین مالی از اقدامات مهمی است که در دستور کار این شرکت قرار دارد.

علاوه بر این موارد تامین مالی را پیشران همه این فعالیت‌ها می‌دانیم و زیرساخت‌های تامین مالی از جمله اقدامات جدید در دستور کار محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی ایران در خصوص بهره‌گیری از ظرفیت‌های خارجی در سرمایه‌گذاری و در زنجیره تامین مالی این شرکت گفت: با توجه به موضوع تحریم‌ها شرایط سختی برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد، اما این به معنای عدم‌تمرکز بر این حوزه و مذاکرات در این رابطه نیست.

وی ادامه داد: در همین راستا با چند مشاور مسیر سرمایه‌گذاری خارجی و تامین مالی را پیگیری می‌کنیم؛ اگرچه سخت و پر ریسک است، اما معتقدیم که شرکت‌ها باید مسیرها و راهکارهای مختلف تعامل را بررسی کنند؛ چراکه همواره این عدم ارتباط ماندنی نیست و باید شرکت‌ها زیرساخت‌های لازم برای زمانی که امکان تعامل ایجاد می‌شود را داشته باشند.

حمیدیان در خصوص تامین مواداولیه موردنیاز صنایع فولادی در کشور گفت: ما ظرفیت‌های داخلی داریم که از آنها غافل بوده‌ایم و طبیعتا حوزه‌هایی بوده که جدی گرفته نشده است و در حوزه خارجی هم ظرفیت معادن افغانستان جدی است و کنسرسیومی از شرکت‌های بزرگ شکل گرفته که همچنان هم روی پهنه‌های مختلف فعال هستند و یکی دو مجموعه دیگر هم حضور پیدا کرده‌اند که شاید نیاز امروز نباشد، اما باید به سراغ آنها برویم که در صورت نیاز تا ۱۰ سال آینده بتوانیم مواداولیه خود را تامین کنیم.

وی همچنین در خصوص صادرات گفت: طی سال‌های اخیر با تلاطم‌هایی که در بازار جهانی اتفاق افتاد و مسائل و مشکلات داخلی؛ با چالش‌های زیادی روبه‌رو بودیم. از ابتدای دوره به شدت به دنبال فعالسازی ظرفیت صادرات حرکت کرده و سال گذشته موفق شدیم این شرکت را به گردونه شرکت‌های صادراتی وارد کنیم و امسال با پیگیری‌های انجام شده و ثبات شرایط در کشور به ظرفیت‌های صادراتی نگاه ویژه‌تری داشته باشیم.

وی در خصوص نحوه تامین مالی در شرکت نیز با اشاره به اینکه معتقدیم با برنامه‌ریزی صحیح در شرایط کنونی نیز می‌توان اتفاقات خوبی رقم زد، گفت: ۴۰ پروژه پیشران و ضروری برای بقاء و آینده شرکت در نظر داریم که پیش‌بینی می‌شود ۵۰ هزار میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری روی این پروژه‌هاست که اولویت‌بندی در این خصوص صورت گرفته است.

حمیدیان در خصوص استراتژی‌های راهبردی گفت: مولدسازی دارایی‌های غیرمولد؛ مدیریت صحیح سرمایه و دارایی‌ها، انعقاد قرارداد عرضه در بورس با بخشی از سهام، جذب سرمایه‌گذاران و سهامداران جدید و بهره‌گیری از فرصت‌ها و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاران حاضر از جمله این استراتژی‌هاست.

وی در پایان در خصوص بدهی‌های این مجموعه گفت: بخشی از بدهی‌ها مربوط به ایجاد خط‌های جدید بهره‌برداری با منابع داخلی و همزمانی آن با واریز سود به سهامداران بوده است. این بدهی‌ها به امید آینده‌ای بهتر ایجاد شده که سقوط قیمت‌ها در بازار و تحقق نیافتن تحلیل‌های سودآوری پروژه‌های جدید از دیگر عوامل اصلی آن است که متاسفانه بدهی‌های شرکت با سرعت مدنظر تسویه نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *