عدم‌تامین مالی مناسب مانع از بهره‌برداری کامل از ظرفیت معادن سنگ‌آهن شد

در یک‌سال گذشته با همکاری سازمان انرژی اتمی، ایمیدرو و … ۶ معدن جدید را فعال کرده‌ایم و به منظور تقویت حضور در بازارهای خارجی و فضای رقابتی بین‌المللی و حفظ جایگاه‌های خود در بازارهای داخلی؛ اجرا و راه‌اندازی پروژه‌های مختلف و متعددی را در دستور کار داریم که برخی از این پروژه‌ها آماده بهره‌برداری و برخی دیگر هم در حال آماده‌سازی برای افتتاح و راه‌اندازی هستند.

به گزارش اقتصاد ملت؛ مهندس مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن‌ مرکزی در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در معدن و صنایع‌معدنی ایران (ماینکس 2023) در جمع خبرنگاران به مشکلات و چالش‌های پیش‌رو این بخش اشاره کرد و گفت: بزرگترین مشکل و چالش سنگ‌آهن ‌مرکزی عدم‌تامین مالی مناسب طی سال‌های گذشته است؛ این در حالی است که اگر تامین مالی موردنیاز در زمان مناسب و به درستی صورت گرفته بود؛ در حالا حاضر ظرفیت بیشتری از معادن سنگ‌آهن‌ مرکزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت.

وی در ادامه به مشکل تامین برق به عنوان چالش دیگر این بخش اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه مشکل تامین برق برای نیروگاه‌ها مشکل جدی محسوب می‌شود؛ بنابراین ساخت ۲ نیروگاه ۲۵ مگاواتی در دستور کار این مجموعه قرار دارد و هم‌ا‌کنون یکی از این نیروگاه‌ها به صورت آزمایشی افتتاح شده و به زودی عملیاتی می‌شود. نیروگاه دیگر نیز طی چند ماه آینده مورد بهره‌برداری و افتتاح قرار خواهد گرفت.

مهندس حمیدیان در ادامه به موضوع تامین مالی در این حوزه اشاره کرد و گفت: به همین منظور تامین مالی به روش فاینانس و با همکاری صندوق توسعه‌ملی را در برنامه داریم. از سوی دیگر افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نیز یکی دیگر راهکارهای مدنظر است.

وی در ادامه گفت: در همین راستا طی ۳ ماه آینده اوراق‌سلف به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان منتشر خواهد شد که این مهم به عنوان اولین تجربه تامین مالی از طریق اوراق‌سلف در بین شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی فولاد محسوب می‌شود. ‌

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی همچنین تاکید کرد: قرارداد عرضه در بورس منعقد شده است و سهامداران موافقت خود را اعلام کردند. کارهای اداری آن در حال انجام است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد عرضه سنگ‌آهن مرکزی در بورس باشیم.

وی همچنین گفت: تفاهمنامه خوبی با بانک‌های فعال و اصلی در کشور داریم. تامین مالی‌های فراوانی انجام دادیم. علاوه بر تامین مالی خارجی امکان استفاده از بسته ترکیبی شرکت سنگ‌آهن مرکزی برای تامین مالی از سایر ظرفیت‌ها را داریم. علاقه‌مند هستیم تا از با مشارکت بخش‌های مختلف این ظرفیت و پتانسیل‌ها سرعت بگیرد و به جایگاه اصلی خود برسد.

مهندس حمیدیان در ادامه به پروژه معدنD19  که با شرکت چادرملو مشترک است، اشاره کرد و گفت: با توجه به سرعت عملی که در این پروژه وجود دارد؛ اوایل سال آینده شاهد بهره‌برداری آن خواهیم بود. همچنین در حوزه فعالیت‌های صنعتی به منظور افزایش راندمان چند پروژه در خطوط کنسانتره و گندله‌سازی را در دست اجرا خواهیم داشت. از سوی دیگر عملیات اجرایی پروژه کارخانه آهن‌اسفنجی که اوایل سالجاری شروع شده است؛ از پیشرفت قابل‌توجهی برخوردار بوده است و هم‌اکنون در حال برنامه‌ریزی اجرا آن هستیم تا طبق زمانبندی این پروژه کمتر از ۳۶ ماه به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه معدنی موضوع پرعیارسازی را داشتیم. در یکی از معادن یک خط ۴ میلیون تنی پرعیاسازی را به بهره‌برداری رساندیم که آماده افتتاح است. یک خط ۳ میلیون تنی را از باطله‌های سنگ‌آهن مرکزی و معدن چغارت داریم که در ماه آینده به بهره‌براری خواهد رسید. کلنگ یک خط پرعیارسازی ۷ میلیون تنی را نیز در دستور کار داریم. همچنین پروژه‌هایی در بخش گندله و کنسانتره نیز در دست اقدام داریم.

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن مرکزی با بیان اینکه پروژه‌هایی در زمینه تصفیه‌پساب در حال انجام است، گفت: پروژه تصفیه فاضلاب یزد در حال حاضر آغاز شده و تصفیه فاضلاب بافق نیز رو به اتمام است. همچنین در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی نیز پروژه‌هایی را در حوزه‌های رفاهی‌وفرهنگی شهر بافق در دست اجرا داریم.

وی در پایان رویکرد شرکت سنگ‌آهن مرکزی را حرکت به سمت نوآوری و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان کشور عنوان کرد و گفت: شرکت سنگ‌آهن مرکزی در حوزه دانش‌بنیان‌ها و فعالیت‌های هوشمندسازی اقدامات خوبی را انجام داده است. در همین راستا مرکز نوآوری و کارآفرینی یزد راه‌اندازی شده است. همچنین صندوق خطرپذیر CVC را راه‌اندازی کرده‌ایم که تامین مالی ۳ شرکت فعال در حوزه معدن را بر عهده دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *