«فصبا» به ایستگاه فرابورس رسید

شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس واقع شده است. این شرکت در  سال 83 تاسیس و در سال 95 به صورت اولیه راه‌اندازی شد و در سال 97 اولین افزایش سرمایه این مجموعه رقم خورد و در سال 1401 با نماد «فصبا» در شرکت فرابورس ایران پذیرش شده است.

به گزارش اقتصاد ملت؛ 75 درصد سهام صبافولاد متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری و 25 درصد هم متعلق به سرمایه‌گذاری آتیه صبا است. این شرکت به گفته مدیرعامل جوانش طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در دست اقدام دارد.

شرکت صبافولاد خلیج‌فارس به عنوان نخستین تولیدکننده بریکت آهن‌اسفنجی در خاورمیانه با تولید ۹۰۷ هزار تن در سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال 1400 رشد ۶ درصدی را ثبت کرد. این شرکت در دو ماهه ابتدایی امسال نیز با تولید ۲۰۴ هزار تن بریکت اسفنجی ۳۸ درصد رشد را نسبت به دوره مشابه سال قبل در کارنامه خود ثبت کرده است.

صبا فولاد با ثبت صادرات ۳۴۰ هزار تن بریکت و قرارگیری در پهنه خلیج‌فارس یکی از بزرگترین صادرکنندگان آهن‌اسفنجی کشور محسوب می‌شود.

در همین راستا و در آستانه ورود به بازار سرمایه نخستین جلسه معرفی و عرضه اولیه سهام شرکت صبافولاد خلیج‌فارس صبح امروز با حضور مدیران این مجموعه در شرکت فرابورس ایران برگزار شد و دکتر احسان دشتیانه مدیرعامل «فصبا» ضمن ارائه گزارش عملکرد این شرکت پس از تغییر مدیریت؛ پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

دکتر دشتیانه در ابتدای این نشست به تاریخچه شرکت اشاره کرد و گفت: این مجموعه که در منطقه ویژه اقتصادی صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس در بندرعباس واقع‌ شده است؛ در سال ۱۳۸۳ با هدف تکمیل زنجیره تولید فولاد و اهداف استراتژیک به ثبت رسید.

وی در تشریح مزیت‌های این مجموعه فولادی گفت: برخورداری از مزیت‌های مهمی مثل قرارگیری در منطقه ویژه صنایع‌معدنی و فلزی خلیج‌فارس و بهره‌مندی از مزیت‌های زیرساختی این منطقه، نزدیکی به راه‌آهن و آب‌های آزاد و نزدیکی به معادن؛ این شرکت را به تولیدکننده‌ای استراتژیک تبدیل کرده است.

مدیرعامل شرکت صبافولاد خلیج‌فارس در ادامه سهامدار عمده این شرکت را صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد و گفت: این صندوق به‌ عنوان سهامدار عمده بعد از خروج سهامدار خارجی؛ وارد مجموعه «فصبا» شد.

وی با بیان اینکه بازار هدف صادراتی صبافولاد خلیج‌فارس را شرکت‌های آسیایی و اروپایی تشکیل می‌دهند، افزود: مزیت صادراتی برای شرکت همیشه وجود دارد، اما بر اساس الزام وزارت صمت بعد از تأمین بازار داخل اجازه صادرات داریم.

وی همچنین در خصوص مزیت‌های سهام «فصبا» گفت: تمام نقدینگی ناشی از عرضه سهام «فصبا» در بورس برای طرح‌های توسعه شرکت صرف خواهد شد که این موضوع می‌تواند یکی از جذابیت‌های سهم «فصبا» باشد؛ چراکه این نقدینگی از شرکت خارج نشده و صرف طرح‌های توسعه‌ای می‌شود.

به گفته دکتر دشتیانه طرح‌های توسعه‌ای متعددی برای مجموعه «فصبا» در دست اقدام است؛ از جمله اینکه افزایش ظرفیت تولید به ۳ میلیون تن محصولات نهایی از گندله‌سازی تا محصولات تخت نورد شده در نظر گرفته ‌شده است.

وی با اشاره به اهداف و چشم‌اندازهای صبافولاد خلیج‌فارس افزود: اهداف این شرکت احداث یک واحد احیاء مستقیم به ظرفیت ۱.۵ میلیون تن در سال برای فاز ۳ در افق ۱۴۰۷ و تکمیل زنجیره فولاد با تولید ۳ میلیون تن محصول نهایی با ارزش‌افزوده بالا در افق ۱۴۱۰ است.

دکتر دشتیانه تصریح کرد: سرمایه شرکت طی سه مرحله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران به ۵۵۰ میلیارد تومان رسید. سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی و صندوق بازنشستگی کشوری ۷۵ و ۲۵ درصد سهام این شرکت را دارا هستند. شرکت با ۵۰۲ نیروی‌انسانی برای افزایش سرمایه نیز برنامه داشته و همه اقدامات اولیه آن انجام شده و به سرعت پس از ورود به بورس  افزایش سرمایه از محل صرف سهام خواهیم داشت.

به گفته وی در سالجاری رکورد جدید تولید ماهانه ۱۲۵ هزار و ۲۱۳ تن در خرداد ۱۴۰۲ به ثبت رسید. همچنین رکورد جدید تولید روزانه ۴۴۶۸ تن نیز در فروردین امسال ثبت‌ شده است.

وی سال مالی «فصبا» را ۳۰ آذر ماه عنوان کرد و گفت: نمودار مبلغ فروش نیز نشان می‌دهد که ۹۱۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ فروش داشتیم و فروش ۶ ماهه هم تا امروز به ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است.

به گفته دکتر دشتیانه همچنین ۱۲۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ مبلغ فروش صادراتی بوده است.

وی در خصوص نحوه فروش بریکت اسفنجی گفت: عمده محصولات این شرکت در بورس کالا به فروش می‌رسد؛ از همین رو به دلیل فروش همه محصولات در بوس کالا به عنوان شرکت برتر عرضه‌کننده در بورس کالا انتخاب شدیم و با تلاش‌هایی که صورت گرفته است؛ عرضه این شرکت یک روز پس از آهن‌اسفنجی موکول شد تا پس از کشف قیمت آهن‌اسفنجی با پریمیوم 7 درصدی بریکت عرضه شود.

مدیرعامل فصبا در تشریح چشم‌اندازو مأموریت این شرکت نیز گفت: تولید ۳ میلیون تن محصولات فولادی با ارزش‌افزوده بالا و افزایش سهم شرکت در تأمین حقوق بازنشستگان کشوری به ۸ درصد در افق ۱۴۱۰ از چشم‌اندازهای این مجموعه به شمار می‌رود.

وی در ادامه با بیان اینکه مأموریت این مجموعه نیز تولید محصولات فولادی میانی ‌و نهایی با ارزش‌افزوده بالاست، به برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت «فصبا» اشاره کرد و افزود: احداث واحد احیاء مستقیم ۲ با ظرفیت ۱.۷۶ میلیون تن در سال در افق ۱۴۰۴، تکمیل زنجیره فولاد با تولید ۳ میلیون تن محصول نهایی در افق ۱۴۱۰، پایدارسازی تولید در گام اول و افزایش تولید در گام دوم از دیگر برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت این مجموعه است.

دکتر دشتیانه در خصوص نحوه تهیه مواداولیه «فصبا» نیز بیان کرد: مواداولیه مجموعه عمدتا از بورس کالا خریداری می‌شود، اما در صورتی که دسترسی به خرید از این محل وجود نداشته باشد؛ ماده‌اولیه را به ‌صورت مستقیم از تولیدکننده دریافت می‌کنیم.

دکتر دشتیانه در پاسخ به سوال خبرنگار «اقتصاد ملت» مبنی بر احداث واحد نیروگاهی به منظور تامین برق موردنیاز این مجموعه با اشاره به اینکه هنوز به زمان قطعی برق نرسیده‌ایم و این زمان معمولا 20 تیر تا 20 مرداد ماه اتفاق می‌افتد، گفت: در حال حاضر احداث و راه‌اندازی نیروگاه اولویت ما نیست. ضمن‌آنکه در خصوص تامین برق موردنیاز بخش صنعت؛ وزارت صمت و وزارت نیرو تفاهمنامه‌ای را به این منظور منعقد کرده‌اند. در همین راستا شرکت آتیه نیرو صبا نیز اقداماتی را انجام داده است که به موجب آن بتوانیم در بلندمدت برای تامین برق موردنیاز خود نیروگاه داشته باشیم، اما در حال حاضر این موضوع در اولویت شرکت قرار ندارد.

دکتر دشتیانه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اثر افزایش نرخ سوخت گاز صنایع بر بودجه سال مالی جاری و سودآوری شرکت گفت: تولیدکنندگان فولاد به طور جدی به تصمیم‌گیری یک‌ شبه برای افزایش نرخ گاز انتقاد داشته و از دولت درخواست دارند که حداقل افزایش نرخ گاز صنایع فولادی نسبت به نرخ خوراک پتروشیمی‌ها برابر باشد. در همین راستا نسبت خوراک پتروشیمی‌ها به سوخت گاز در روش احیاء مستقیم فولادی‌ها 30 درصد است که با در نظر گرفتن سقف 40 درصدی معادل 2800 تومان شده و نرخ 4 هزار تومانی منطقی نیست.

وی در ادامه افزود: با توجه به در نظر گرفتن ارزشیابی و ارقام نرخ فروش و خرید به صورت محافظه‌کارانه برای حفظ حقوق سهامدار خرد آثار خنثی شده و بودجه محقق شده و در سود اعلامی اثری نخواهد گذاشت.

آزاده شکری مدیر خدمات مالی تأمین سرمایه دماوند نیز در ادامه این نشست به ‌عنوان ارزشگذار نماد «فصبا» در خصوص ارزشگذاری سهام این شرکت به نکات لحاظ ‌شده در تهیه این گزارش اشاره کرد و گفت: ارزشیابی این شرکت با هدف عرضه‌اولیه به چند روش مختلف انجام شده است.

شکری با اشاره به روش‌های ارزشگذاری برای «فصبا» افزود: سهم شرکت صبافولاد خلیج‌فارس با روش‌های درآمدی از قبیل روش تنزیل سود تقسیمی، تنزیل جریان‌های نقد آزاد سهامداران، تنزیل جریان‌های نقد آزاد شرکت، روش نسبی شامل ضریب قیمت به سود و روش خالص ارزش روز دارایی ارزشیابی شده است.

به گفته وی برای ارزشیابی این مجموعه از صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده ۵ سال اخیر شرکت، بودجه دریافتی، گزارش ارزیابی کارشناسان رسمی دادگستری از ارزش شرکت که در اردیبهشت سال ۱۴۰۲ تهیه شده، اطلاعات مندرج در سامانه کدال و سایر اطلاعات دریافتی از شرکت استفاده شده است. نماینده ارزشگذار «فصبا» در پایان این نشست گفت: در نهایت ارزش برآوردی سهام شرکت بر اساس مفروضات با روش‌های فوق به مبلغ ۱۸ هزار و ۵۰ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۳۲۸۲ تومان برآورده شده است.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *