بانک کشاورزی  90 ساله شد

بانک کشاورزی 21 خرداد ماه سال 1312 تاسیس شد و حالا به سن 90 سالگی رسیده است. این بانک را طی سالیان متمادی باید ستون اصلی تامین نقدینگی برای کشاورزان و فعالان حوزه کشاورزی کشور تلقی کرد و به رغم تعیین تکلیف شورای پول‌واعتبار برای سایر بانک‌ها جهت تامین نقدینگی و اعطاء وام به کشاورزان، اما از آنجا که این تکلیف توسط سایر بانک‌های تجاری به طور کامل و به خوبی انجام نشده است؛ بنابراین عملاً بانک کشاورزی حسب رسالتی که دارد؛ جُور سایر بانک‌ها را نیز کشیده و بخش عمده‌ای از نقدینگی خود را برای پروژه‌های مختلف و برنامه‌های توسعه‌ای وزارت جهاد کشاورزی اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد ملت؛ این بانک در سال 1312 پس از منفک شدن از بانک ملی و با نام بانک «فلاحتی و صنعتی» با سرمایه 2 میلیون تومان تاسیس شد و از همان ابتدا با نگرش توسعه در بخش کشاورزی کار خود را آغاز کرد و مسئولان وقت تقویت نقدینگی این بانک را با فروش خالصه‌ ‌جات و با هدف نه تنها کمک مالی به کشاورزان؛ بلکه برای برنامه‌های توسعه و مدرن کردن کشاورزی دنبال کردند.

در سال 1352 و نهایتا با ادغام دو بانک کشاورزی ایران و بانک توسعه کشاورزی به موجب مصوبه 29 آذر 1358 مجمع‌عمومی بانک‌ها و طی مراحل قانونی دیگر؛ نام «بانک کشاورزی» به عنوان فصل‌الخطاب تمامی بانک‌های گذشته با شرح وظایف تعریف شده مشخص در مسیر توسعه کشاورزی و بهبود وضعیت روستاها؛ پا به میدان خدمات گسترده گذاشت که به دستاوردهای بزرگی نائل آمد که در مطلبی دیگر به آنها خواهیم پرداخت.

نکته حائزاهمیت در این بحث تاریخی این است که وجود بانک کشاورزی با اسامی متعدد و مختلف حامل یک پیام قابل‌توجه است و آن اینکه بانک کشاورزی؛ ستون اصلی توسعه کشاورزی بوده است و همچنان در حال انجام این وظیفه مهم و اساسی است و متناسب با شرایط جدید و مصادیق مختلف برنامه‌‌های توسعه‌ای در کنار وزارت جهادکشاورزی، بخش کشاورزی و کشاورزان کشور ایستاده و خواهد ایستاد.

بانک کشاورزی توانسته با ارتقاء فناوری‌های بانکی و ایجاد شبکه وسیعی از شعب و مجموعه‌های خدماتی؛ به کشاورزان در سراسر کشور خدمات خاص و منحصربه‌فردی ارائه دهد که به وفوریت نیازهای آنها را برآورده می‌کند.

در حال حاضر بانک کشاورزی بیش از 1700 شعبه و واحد خدماتی در سراسر ایران دارد و با پوشش گسترده‌ای از خدمات مالی شامل اعطاء وام‌ها، ارائه کارت‌های اعتباری ‌و بانکی، تسهیلات پرداخت الکترونیکی، خدمات بانکداری اینترنتی ‌و موبایلی، خدمات ارزی و تجارت بین‌المللی، خدمات بیمه، سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی و سایر خدمات مالی را به ارمغان آورده است.

بانک کشاورزی همچنین در 90 سالگی خود بر توسعه پایدار و نوآوری در حوزه کشاورزی تاکید دارد. این بانک با توجه به تغییرات اقتصادی و فناورانه، بهبود روش‌های کشاورزی و افزایش بهره‌وری در کشاورزی را ترویج می‌دهد.

و اما این بانک در شرایط فعلی علیرغم عملکرد مناسب نیازمند توجه بیشتر همه دستگاه‌ها و ارگا‌‌ن‌های مربوطه است تا در ارائه خدمات بهتر دچار آسیب نشود و قوی‌تر و محکم‌تر بتواند مسیر پیش‌رو را طی کند.

در همین راستا اعطاء بیش از 188 هزار میلیارد تومان تسهیلات در حمایت از تولید، اشتغال و امنیت غذایی نیز از دیگر موارد با اهمیت عملکرد بانک کشاورزی طی سال گذشته بود که در صورت همراهی تمامی بخش‌ها قطعا شاهد تحولی بزرگ در صنعت کشاورزی کشور می‌‌بودیم و می‌توانست قطب بزرگ کارتر اقتصادی کشور باشد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۱ با تمام فراز و فرودها؛ موفقیت‌های زیادی را در زمینه رونق و توسعه بخش کشاورزی، تحکیم پایه‌های امنیت غذایی، اشتغالزایی و کارآفرینی برای کشورمان رقم زد و توانست بار دیگر اثرگذاری و نقش کلیدی خود را در تامین مالی بخش کشاورزی به نحو مطلوب ایفا کند. در همین حال بانک کشاورزی به تازگی به جمع بانک‌هایی همچون سامان و پاسارگاد پیوست. به گونه‌ای که امروز تمامی مراحل بانکداری از قبیل افتتاح حساب، احراز هویت و تشخیص و ثبت کارت ملی، ثبت نمونه امضاء و تایید  اطلاعات ارسالی همه از طریق هوش مصنوعی پردازش می‌شود و سپس با جمع‌آوری آن در کارتابل و تایید عامل انسانی در بانک؛ حساب مشتری فعال می‌شود.

شیوا تدین پور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *