نقش کلیدی نیروی انسانی در موفقیت بانک ایران زمین

شیما تدین پور

نیروی انسانی، زمین، سرمایه، انرژی و تکنولوژی عوامل موثر در بهره وری شرکت ها و سازمان ها محسوب می شوند. در واقع سازمان های فعال در هر جامعه ای با استفاده از منابع محدودی که در اختیار دارند؛ به گونه ای به رفع نیازهای فردی و گروهی افراد جامعه می پردازند و از آنجا که منابع تولید همواره با ویژگی مهم «کمبود» مواجه است؛ اغلب اصلی ترین هدف سازمان ها استفاده بهینه از عوامل تولید و رسیدن به اثربخشی مطلوب و مناسب در این زمینه است.

به گزارش «اقتصاد ملت»؛ از میان زمین، سرمایه، نیروی انسانی، فناوری و مدیریت که از جمله عوامل موثر در افزایش بهره وری به شمار می روند؛ «نیروی انسانی» به عنوان ارزشمندترین دارایی سازمان ها و شرکت ها از اهمیت و حساسیت زیادی برخوردار است. در واقع عملکرد انسان در درون سازمان انعکاسی از دانش، مهارت و ارزش های او قلمداد می شود؛ به همین منظور شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان یکی از اهداف بهسازی نیروی انسانی در مدیریت بخش های دولتی است که برای سنجش دانش، توانایی، انگیزش، رفتار شغلی و عملکردی کارکنان پایه ریزی می شود.

در همین راستا بانک ایران زمین به عنوان بانکی پیشرو با اولویت قرار دادن منابع انسانی توانست موفقیت های بی شماری را نصیب خود کند. با نگاهی به اقدامات انجام شده در بانک ایران زمین می توان به این نتیجه رسید که یکی از اساسی‌ترین عوامل موفقیت این بانک در تحقق برنامه‌های خود؛ توجه ویژه به نیروی انسانی و تلاش برای ارتقاء بهره‌وری کارکنان بانک است.

این در حالی است که نقش کلیدی نیروی انسانی در افزایش بهره وری سازمان ها و نهادها بر کسی پوشیده نیست؛ به همین دلیل بانک ایران‌زمین طی سال‌های اخیر توانست گام‌های بلندی در این زمینه بردارد که بی تردید موفقیت در آنها مرهون توجه ویژه مدیران این بانک به نیروی انسانی، تلاش برای افزایش بهره‌وری و ارتقاء انگیزه کارکنان است.

پر واضح است که آموزش و توجه درست و کافی به نیروی انسانی در هر مجموعه ای؛ در عملکرد کلی آن مجموعه بسیار تاثیرگذار خواهد بود. در همین راستا مدیران بانک ایران‌زمین با توجه به اینکه این بانک یکی از جدی‌ترین و با برنامه‌ترین بانک‌های ایران در حوزه نوآوری‌های دیجیتالی محسوب می شود؛ با درک درست از اهمیت توجه به نیروی انسانی در مسیر تحول دیجیتالی، مبانی و اصول به ‌روز دنیا را نسبت به نیروی انسانی در نظر داشته‌اند.

در همین راستا مهران باوند سوادکوهی معاون طرح و برنامه و مدیر امور شعب استان های بانک ایران زمین شرط لازم برای ارتقاء قدرت رقابت پذیری را بهبود مستمر در بهره وری از نیروی انسانی می داند و می گوید: «در راه تحقق بخشیدن به اهداف ابلاغی و دستیابی به جایگاه مطلوب در تعامل با مشتریان لازم است تا رؤسای شعب بیش از پیش به ارتقاء بهره وری توجه کنند.»

به عقیده وی «کارایی» و «اثربخشی» دو مؤلفه اصلی و مهم بهره وری به شمار می روند که کارایی به استفاده کارآمد از امکانات، منابع، محصولات و خدمات در فرآیند عملیات اجرایی گفته می شود و اثربخشی نیز میزان نیل در تحقق اهداف ابلاغی است.

وی همچنین مراقبت و دانش را دو بال پرواز دانست و گفت: «یک نیروی انسانی آموزش دیده و توانمند می تواند با این دو بال تحول ایجاد کند. همچنین یادگیری و افزایش سطح دانش الکترونیک کارکنان از اولویت های بانک ایران زمین است که این روند به بهبود کیفیت زندگی کاری کارکنان در سازمان منجر می شود و آنان می توانند به عنوان افرادی متفکر، تحلیلگر و تسهیلگر در سازمان ظاهر شوند و هم برای ساختار و هم برای جامعه مفید باشند.»

این در حالی است که تحول فکری و رفتاری بیش از انتقال دانش و مهارت حرفه ای یک ضرورت مهم است؛ چراکه کارکنان در نقش ها و موقعیت های جدید سازمانی با یکدیگر تعامل موثر پیدا کرده و خویشتن سازمانی و حرفه ای خود را عرضه می کنند و نهایتاً این روند به تربیت و پرورش رفتار حرفه ای کارکنان و توانمندسازی آینده حرفه ای بانک منجر خواهد شد و امکان رشد و پرورش کارکنان را نیز فراهم می کند.

از سوی دیگر گفته می شود که در این مسیر نوآوری و چابکی باید در سراسر بانک نهادینه شود تا در برآورده کردن نیاز مشتریان و بهره گیری از فرصت ها؛ همیشه یک گام جلوتر از سایر رقبای خود باشیم و به نتایج مطلوب برسیم.

آنچه مسلم است اینکه ذات سرمایه انسانی تغییر و اصلاح فرآیندها و روش ها با رعایت موقعیت حاکم بر سازمان است و هر تصمیم باید در زمان و مکان مناسب خود اتخاذ شود.

در همین راستا برنامه ریزی نیروی انسانی فرآیندی است که به وسیله آن سازمان اطلاع می یابد که نوع و میزان نیروی انسانی موردنیاز در حال و آینده را در اختیار دارد و این نیروی انسانی در زمان و جای مناسب سازمان قرار می گیرند و می توانند وظایف و مسئولیت های خویش را برای نیل به اهداف سازمانی انجام دهند.نکته پایانی اینکه بانک ایران زمین طی سال های اخیر با اعتماد به نیروی انسانی جوان و حرفه ای و تکیه بر دانش و مهارت آنان توانست دستاوردهای باارزش و قابل توجهی را کسب کند و تا حدود زیادی هم به اهداف مدنظر خود دست یافته است. به گونه ای که گفته می شود «رمز موفقیت بانک ایران زمین در بازار رقابتی؛ بهبود مستمر بهره وری و از همه مهمتر توجه به نیروی انسانی است» و همین اصل هم باعث شده است که بانک ایران زمین همواره نسبت به سایر رقبای خود پیشرو باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *