هیچ کمبودی در تامین برنج تا پایان مرداد 98 وجود ندارد

 

از ابتدای امسال بیش از یک میلیون تن برنج به کشور وارد شده است و آنگونه که رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج می‌گوید با توجه به آمار مناسب تولید برنج بیش از نیاز کشور است و به مردم اطمینان می‌دهد که هیچ کمبودی در تامین برنج کشور تا پایان مرداد 98 وجود ندارد و امیدوار است که واردکنندگان هم به خاطر منافع خود بر ساز واردات ندمند.

جمیل علیزاده‌شایق رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج در گفت‌وگو با پانا با اشاره به آمار واردات برنج گفت:‌ پس از شهریور امسال دیگر برنجی به کشور وارد نشده است که مهمترین دلیل آن تعدیل نرخ ارز بوده است. مقرر بود به واردکنندگان برنج ارز 4200 تومانی اختصاص یابد اما اجرایی نشده است. واردکنندگان برنج قیمت برنج وارداتی با نرخ ارز آزاد یا نیمایی را گران تشخیص دادند و به همین دلیل واردات برنج اکنون متوقف شده است.

2  میلیون و 250 هزار تن در 6 ماه ابتدایی سالجاری تولید شده است

علیزاده‌شایق گفت: یک میلیون و 116 هزار تن برنج در شش ماه ابتدایی امسال به کشور وارد شده است که بیش از نیاز داخلی است. به گفته وزارت جهادکشاورزی 2 میلیون و 250 هزار تن برنج در داخل کشور تولید شده که با احتساب نیاز سه میلیون تنی کشور نیاز به واردات 750 تا 800 هزار تن برنج وجود داشته و اکنون بیش از نیازی که به واردات وجود دارد، برنج به کشور وارد شده است.

رئیس انجمن برنج گفت: البته مقرر بود برای ذخیره‌سازی و حوادث احتمالی حدود یک میلیون تن برنج به کشور وارد شود که اکنون حدود 100 هزار تن نیز برنج بیشتری به کشور وارد شده است.

هیچ کسری در تامین برنج کشور وجود ندارد

وی ادامه داد: با تولید و واردات مناسب انجام‌ شده مطلقا کسری و کمبود در برنج در کشور وجود ندارد و حتی تا پس از خرداد سال ‌آینده و به بازار آمدن برنج کشت‌ شده در سال آتی که حدود مرداد 98 است، هیچ کمبودی در برنج داخلی وجود ندارد و برای مصرف عید، محرم و رمضان هم به اندازه کافی برنج موجود است و جاي هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی تاکید کرد:‌ امیدوارم افرادی که منافع آنها در واردات است این موضوع را دائما مطرح نکنند که به دلیل مشکلات ارزی و مشکلات تشریفاتی موفق به واردات نشده‌اند و خواستار واردات برنج باشند.

مردم صد درصد مطمئن باشند که هیچ کمبودی در ایران وجود ندارد

 

علیزاده‌شایق گفت:‌ اکنون با اطمینان صد درصدی می‌توان به بازار و مصرف‌کنندگان اعلام کرد که تا مرداد سال آینده و به بازار آمدن برنج تولیدی در سال آینده هیچ کسری در برنج کشور وجود ندارد.

علیزاده‌شایق درباره قیمت برنج در بازار نیز گفت:‌ نرخ برنج در بازار نیز تابعی از قیمت سایر کالاهاست. قیمت کالاها ثبات لازم را ندارد اما در مورد برنج می‌توان گفت که نرخ این کالا در شمال کشور و در مراکز تولیدی برنج کشور نرخ متعادل و مناسبی دارد.

وی ادامه داد: اکنون در اواسط بهمن بهترین نوع برنج با کمترین خرده‌برنج و بدون ناخالصی حدود 13 هزار تومان است. در شروع فصل تولید، قیمت برنج حدود 11 هزارتومان بود که نرخ آن اکنون به 13 هزار تومان رسیده است و در مقایسه با قیمت تخم‌مرغ، گوشت، مرغ و سایر کالاها افزایش کمتری داشته است.

30 درصد تفاوت قیمت برنج شمال و سایر شهرها

رئیس انجمن تولیدکنندگان برنج کشور گفت:‌ بارها بر این نکته تاکید شده است که سازمان‌های نظارتی بازار را به حال خود رها کرده‌اند. برنجی که در شمال کشور 13 هزار تومان است در بازار تهران یا سایر شهرها با افزایش 20 تا 30 درصدی به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. افرادی که از این وضع سوء استفاده می‌کنند نیز خرده برنج را از 3 درصد به 8 تا 9 درصد افزایش می‌‌دهند.

فروشگاه‌های زنجیره‌ای کمکی به بهبود نظام توزیع در کشور نکرد‌ه‌اند

وی افزود:‌ فروشگاه‌های زنجیره‌ای یکی از مکانیسم‌هایی است که به منظور کاهش فاصله تولیدکننده و مصرف‌کننده در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند اما این فروشگاه‌ها در کشور به بهبود نظام توزیع کالا در کشور کمکی نکرده‌اند و واسطه مناسبی میان عرضه‌کننده و مصرف‌کننده کالاها نیستند. نرخ کالاها در این فروشگاه‌ها تفاوت چندانی با سایر فروشگاه‌ها ندارد.

علیزاده شایق گفت:‌ چندنرخی بودن کالاها در بازار پدیده رنج‌آوری است که اکنون در شهرها بزرگ برای کالاها دیده می‌شود و برنج نیز از آن مستثنی نیست و متاسفانه نرخ‌های متفاوتی در سطح شهر برای برنج دیده می‌شود.

وی افزود: با وجود ممنوع ‌نبودن واردات برنج به دلیل عرضه‌نشدن ارز 4200 تومانی تمایل واردکنندگان به واردات از بین رفته است.

رئیس انجمن برنج گفت:‌ واقعیت آن است که مردم برنج با نرخ ارز 4200 تومانی را در سفره خود لمس نکرده‌اند و با وجود آنکه قرار بود برای تامین کالاهای اساسی ارز 4200 تومانی اختصاص یابد، این نرخ ارز از واردات موبایل و خودرو و سایر کالاها سر درآورده است. بهتر آن است که اختصاص ارز برای واردات کالا با نرخ ارز 4200 تومانی نیز متوقف شود چون به دست مصرف‌کننده واقعی نمی‌رسد.

یک میلیارد و 101 میلیون دلار برنج به کشور وارد شده است

براساس آخرین آمار گمرک در ده ماه گذشته از سالجاری، یک میلیون و ۱۱۶ هزار تن برنج وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه پارسال، ۰.۸۹ درصد کاهش داشته است. ارزش رقمی این میزان از واردات در حدود یک میلیارد و ۱۰۱ میلیون دلار است.

واردات برنج به ایران ۴.۲۹ درصد از وزن کل و ۳.۰۹ درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را شامل می‌شود.

در مدت مشابه سال گذشته یک میلیون و ۱۲۶ هزار تن برنج به ارزش یک میلیارد و ۵۵ میلیون دلار وارد شده بود که ۳.۵۸ درصد از وزن و ۲.۴۰ درصد از ارزش کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود.

به این ترتیب آمار نشان می‌دهد که واردات برنج در ده ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزنی ۰.۸۹ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۴.۴۱ درصد افزایش یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *