اقتصاد هوشمند برای رشد و توسعه الزام است، نه انتخاب

وزیر امور اقتصادی و دارایی در افتتاحيه همايش اقتصاد هوشمند طي سخناني با اشاره به آثار ناشي از تحولات فنآوري در اقتصاد گفت: بايد با استقبال از اين تحولات به دنبال بهره برداري از آنها باشيم چرا که مقاومت در مقابل موج تحولات و تغييرات و توسعه فنآوري، رويکرد نادرستي است و فهم و مديريت اين امواج، سبب پايداري و ماندگاري مي شود و اقتصاد هوشمند اين فرصت را براي ما فراهم مي آورد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به نقل از شبکه اخبار اقتصادی و دارایي ايران (شادا)، دکتر فرهاد دژپسند گفت: اقتصاد هوشمند الزام رشد و توسعه است و تحقق اين امر، نيازمند تغيير پارادايم در سياست گذاران اقتصادي و نظام حکمراني كشور است.

وی با بر شمردن برخی از شاخص های کلیدي اقتصاد تصريح کرد: در شرايط موجود، تناسبي ميان جايگاه ايران از نظر بهره مندي از منابع سرشار نفت، گاز و مواد معدني، تعداد شرکت‌هاي دانش بنيان، نسبت دانشجو به جمعيت، سرمايه انساني و نيروي آماده بکار و … با وضعيت شاخص هايي چون رفاه و درآمد سرانه در كشور نيست.

دژپسند با بیان اینکه “روزگاری از منابع نفتی و گازي فقط به منزله سوخت استفاده مي کرديم و روزگاري ديگر به عنوان خوراک محصولات پتروشيمي”، گفت: در همان برهه هاي زماني، معتقد بوديم که در حال استفاده از اين منابع به بهترين شكل هستيم، در حالي كه بايد رويكرد مان تغيير كند و منابع نفت و گاز بصورت موتور محرك تحولات در اقتصاد كشور در آيد و بايد با بهره گيري از آنها با توجه به تحولات تكنولوژيك و ظرفيت هاي توسعه يافته موجود و تغيير رويكرد ها در مسير توسعه اقتصادي كشور گام برداشته و از اين منابع، ارزش افزوده قابل توجه خلق كنيم.

و در ادامه اشاره داشت: باید نگاه مان را به منابع موجود و نوع بهره گیری از آن ، از جمله نفت و گاز تغیير دهيم.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه “استفاده بهینه” از منابع ، يک مفهوم ايستا نبوده و کاملاً پويا است، اظهار کرد: دو متغير “انسان” و “ابزار” از ديروز تا امروز؛ الگو هاي متفاوتي را براي استفاده بهينه از منابع، پيش روي ما قرار داده اند.

وزیر اقتصاد در ادامه گفت: در “استفاده بهینه” با بهسازی و نوسازی ابزارها، توانمندي هاي انسان در بهره مندي از منابع طبيعي، منابع مالي و … ارتقاء مي يابد.

وی افزود: در اقتصاد هوشمند ما فقط به آنچه داریم اکتفاء نمی کنیم؛ بلکه در مقام خلق قابليت و ظرفيت هستيم و تلاش مي کنيم تا قابليت هاي بي شمارِ انساني، بيشتر بروز يابد.

وی با اشاره به اثرگذاری ابزارهای هوش مصنوعی در اقتصاد افزود: وقتي ما توانستيم هوش مصنوعي را به عرصه بياوريم، باور هاي ما در مورد نحوه استفاده از نفت نيز مجدداً تغيير يافت.

وزیر اقتصاد در ادامه سخنانش به دگرگونی در رابطه مردم و دولت‌ها تحت تأثیر رشد فناوری ها اشاره کرد و گفت: مدرن شدن ابزار ها و فناوري رابطه بين مردم و دولت و اساساً شيوه حکمراني را تغيير داده است و در اين مسير، هوش انساني از هوش مصنوعي کمک گرفته است.

وی گفت: توسعه فنآوری با رشدی فزاینده در حال وقوع است و اين امکان را فراهم آورده است تا ظرفيت هاي جديدي براي توسعه ابزار هاي نوين رخ دهد؛ به عنوان نمونه، ماليات ستاني ، تجارت خارجي، حمل و نقل و … در نتيجه پديد امدن ابزار هاي جديد با سهولت و شفافيت بيشتر صورت مي پذيرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری فناوري هاي مربوط به هوش مصنوعي در روندهاي رشد اقتصادي و آينده بشر گفت: هوش مصنوعي جايگزين هوش انساني نخواهد شد اما در اين مسير، هوش انساني، هوش مصنوعي را تکامل مي دهد و بايد توجه داشت که هوش مصنوعي هيچ گاه به هوش انساني نخواهد رسيد، اما نوع رابطه هوش انساني و مصنوعي همواره در حال تحول و تغيير است و انسان هميشه با واگذاري بخشي از وظايف خود به ماشين و بهره گيري از منابع، بهره ورتر عمل مي کند.

وی افزود: در مسیر توسعه اقتصاد هوشمند از امکانات و توانمندی‌های انساني و خدادادي، متناسب با ابزارهاي روز، بهينه استفاده مي کنيم و بهينه سازي در اين رويکرد کاملا بوقوع خواهد پيوست؛ به طوري كه نه تنها اتلاف منابع و انرژي نخواهيم داشت، بلكه اسرافي نيز در كار نيست.

دکتر دژپسند در ادامه، استفاده از خودروهای الکتریکی را به عنوان یکي از مثال هاي فناوري هاي جديد در بهبود بهره وري در حوزه مصرف انرژي نام برد و اشاره داشت: با روند موجود انتظار مي رود توسعه خودرو هاي برقي با سرعت بيشتري به وقوع بپيوندد و مديريت منابع و بهينه سازي مصرف انرژي، رقم خواهد خورد.

وزیر اقتصاد گفت: در مسیر پیشرفت، انسان یک روز به دنبال مکانيزه کردن ابزار ها بوده روز ديگر به دنبال الکترونيك كردن و در حال حاضر در پي ديجيتالي كردن ابزار ها و فرايند ها است هر كدام از اين مراحل، فرصتي در اختيار ما قرار داد تا در مسير بهينه سازي استفاده از منابع بهتر و دقيق تر حركت كنيم.

دکتر دژپسند در پایان خاطر نشان کرد: آنچه مسلم است اینکه، فناوری ها به هر حال در زندگی ما رخنه کرده اند و مسير تحول هوش انساني و مصنوعي و مسير تحول انسان و ابزار به سرعت درحال تغيير و طي مسير است و در اين مسير تغيير، ترس و بيم معنا ندارد و بايد به دنبال مديريت اين موج باشيم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *