بهبود كيفيت زيرساخت های بانکداری الکترونیک در حوزه مخابرات

 

شبكه بانكي کشور نسبت به گذشته از شرايط مطلوب تري بهره مند است. اين مهم نيز متاثر از تحريم ها بوده است؛ اما با توجه به اين موضوعات ساير كشورها نيز نمي توانند سرويسي كه 100 درصد قابل تایید باشد را ايجاد كنند.

قطعي هايي كه در حوزه اينترنت وجود داشت؛ هم اکنون كاهش چشمگيري پيدا كرده و زيرساخت هاي مناسبي در حوزه مخابرات انجام شده است. اينها بخش هايي از صحبت هاي اصغر باباپور مدير طرح و برنامه بانك ايران زمين در گفت وگو با خبرنگار ما است كه متن كامل اين مصاحبه را در ادامه مي خوانيد:
* ابتدا در خصوص طرح ها و برنامه های بانک ایران زمین در زمینه بانکداری الکترونیک توضیحاتی ارائه بفرمایید.
بانك ايران زمين نخستين بانكي است كه بحث بانكداري ديجيتال را مطرح كرد و به عنوان مبدع اين كار در حوزه بانكي محسوب می شود. از سال گذشته بانكداري ديجيتال و تحقق اين مهم از اهداف اصلي بانك ايران زمين در حوزه فعاليت های ديجيتالي بوده است و تلاش كرديم با تمامي ظرفيت هاي بانك براي رسيدن به اين خواسته پيش برويم. اميدوارم با توجه به چشم انداز سال 1400 تمامي سرويس هاي بانک ایران زمین بر مبناي خدمات سرويس محور و بانكداري ديجيتال صورت پذيرد.
* عملکرد بانک ایران زمین را در حوزه بانکداری دیجیتال چگونه ارزیابی می کنید؟
فلسفه بانكداري ديجيتال؛ سرويس محور است. در حقيقت بانک محصول توليد نمي کند؛ بلكه خدمات یا سرويس هايي در اختيار مشتري قرار مي دهد كه مشتريان مي توانند با توجه به نيازهاي خود از اين سرويس ها بهره مند شوند. در نتيجه اينگونه اقدامات سبب مي شود تا گروه هاي مختلفی از جمله استارت آپ ها، فين تك ها و … از اين خدمات استفاده كرده و جزء مشتريان بانك قرار گيرند.
در گذشته و در بانكداري سنتي بانك ها محصول را توليد مي كردند و سپس در اختيار مشتري قرار مي دادند؛ اما لزوما اين محصول مطابق با نياز خدمات گيرنده نبود. اما هم اكنون زماني كه بانک سرويسی را در اختيار مشتريان قرار می دهد؛ تفاوتي وجود ندارد هر گروهي با هر انتخابي مي تواند اين سرويس ها را دريافت كرده و مطابق ميل و خواسته خود از آن استفاده كند.
* به نظر شما بانکداری الکترونیک و دیجیتال در ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟
با توجه به اينكه بانك ايران زمين ارائه محصولات بانكداري ديجيتال را انتخاب كرده است؛ لذا نمي تواند در اين حوزه از ساير سرويس دهندگان عقب بماند. در حال حاضر این بانک تمامي خدمات معمولي كه بانك هاي كشور در حوزه بانكداري الكترونيك ارائه می دهند را عرضه می کند. از جمله اين اقدامات ارائه دستگاه هاي كارتخوان، كارت هاي هديه، دستگاه هاي پذيرش، pos هاي بي سيم، pos هاي GPRS و … هستند. هدف ما از ارائه اين محصولات اين است كه هم از لحاظ سرمايه ملي قيمت كمتري داشته و هم از قابليت حمل آسان برخوردار باشند. همچنين نيازي به پرينت كاغذي نباشد؛ زيرا در اين صورت هم موافق با محيط زيست بوده و هم اينكه ميلياردها تومان در اين حوزه صرفه جويي مي شود. محصولی که قابلیت حمل دارد؛  با نصف قيمت GPRS قابل تامين و ارائه به مشتريان است و متقاضيان حقيقي و حقوقي با مراجعه به شعب مي توانند از اين دستگاه ها استفاده كنند.
* در بحث فناوری با توجه به تحریم هایی که در کشور وجود داشته است، تا چه اندازه توانسته ایم با تکیه بر دانش و تکنولوژی های بومی در این عرصه وارد عمل شویم؟
در این خصوص باید بگویم سخت افزارها عمدتا وارداتي هستند. اما در ارتباط با اپليكيشن ها، نرم افزارها و بحث هاي نرم افزاري به وسيله متخصصان IT انجام و براي توليد نيز از زيرساخت هاي فعلي كشور استفاده می شود.
* به نظر شما مهمترین چالش های موجود برای توسعه بانکداری الکترونیک در کشور چیست؟
محدوديت ها در این خصوص عمدتا بين المللي است. مهمترین مشکل عدم دسترسی به سخت افزارها، نرم افزارها، لایسنس ها و … است که تامین آنها به دليل تحريم ها سخت است. همچنين عمده ترين مسئله و مشكلي که در این خصوص وجود دارد، عدم دسترسي به آخرين نسخه سخت افزارها و نرم افزارهايي است كه در ساير كشورها مورد استفاده قرار مي گيرد.
* در بحث زیرساخت ها با چه مشکلاتی مواجه هستیم؟
به طور قطع شبكه بانكي کشور نسبت به گذشته از شرايط مطلوب تري بهره مند است و اين مهم نيز متاثر از تحريم ها بوده؛ اما با توجه به اين موضوعات ساير كشورها نيز نمي توانند سرويسي كه 100 درصد قابل تامين باشد را ايجاد كنند. به عنوان مثال قطعي هايي كه در حوزه اينترنت وجود داشت؛ هم اکنون كاهش چشمگيري پيدا كرده و زيرساخت هاي مناسبي در حوزه مخابرات انجام شده است.
* جنابعالی امنيت شبكه بانكداري را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
به طور كلي امنيت معقوله اي نيست كه بتوان در خصوص آن اظهارنظر كرد که 100 درصد قابل تایید است. در كشورهاي پيشرفته نیز گاهی شنیده می شود سيستم بانكي آنها هك شده است. در حوزه نرم افزارها و سخت افزارها تنوع لايسنس ها و استانداردهايي وجود دارد كه از ساير كشورها خريداري مي شود. در واقع استانداردهاي امنيتي رعایت می شود؛ اما قطعا اين امنيت به طور كامل صورت نمی گیرد و قابل بهبود و ارتقاء است. بانک ایران زمین در اين خصوص نيز با توجه به استانداردهاي بين المللي حركت می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *