امضای ۲ سند همکاری حمل و نقلی بین ایران و ‌فرانسه

عباس آخوندی در نشستی خبری به مناسبت دیدار با هیات اقتصادی و وزیر حمل و نقل دریا و شیلات فرانسه اظهارداشت: همانطور که می دانید وزیر حمل و نقل فرانسه با هواپیمایی ایرفرانس به ایران آمد و پس از ۸ سال این پروازها دوباره برقرار شد. وی با اشاره به اینکه این اقدام یک حرکت سمبولیک برای توسعه روابط دو ملت به شمار می رود، گفت: فرانسه در یک و نیم سال گذشته مذاکرات متعددی را با دولت و شرکت های ایران داشته است و جزء کشورهایی بود که برای شروع دوره تازه در روابط اقتصادی دو کشور پیشگام بود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به روابط تاریخی ایران و فرانسه اظهار داشت: با وجود فراز و نشیب های مختلف دو طرف وظیفه داریم و متعهدیم که روابط دوگانه بر پایه های درست را ادامه دهیم و آن را پایدار نگهداریم. وی با بیان اینکه از یک سال پیش مذاکرات را با ایرباس آغاز کردیم و پس از برجام موفق شدیم تا پیش قرارداد را به امضاء برسانیم، گفت: در این مدت ملاقات های متعددی برای موضوعات فنی، نحوه تامین مالی و جزئیات خرید هواپیما بین ایران ایر و ایرباس در جریان بوده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه دو شرکت مذاکرات را به پیش می برند و ما هم به عنوان دولت ها بر مذاکرات نظارت داریم، افزود: همچنان که نماینده ایرباس اعلام کرده است، امیدواریم هرچه سریعتر قرارداد فروش هواپیما بین دو شرکت نهایی شود.
آخوندی ادامه داد: همچنین در رابطه با فرودگاه، ریل، ناوگان هوایی، ریلی و پیمانکار عمومی و بنادر مذاکرات خوبی را با کشور فرانسه داشتیم و یک قرارداد در رابطه با طراحی و نوسازی ایستگاه های راه آهن مشهد و قم با طرف فرانسوی به امضاء رساندیم. وی افزود: در رابطه با قطار سریع السیر تهران، قم-اصفهان که در زمینه مسائل فاینانس با چینی ها مذاکره کرده ایم، برای مسائل فنی و مهندسی هم با فرانسوی ها قرارداد بستیم. وی با بیان اینکه در حمایت های دولتی بین دو کشور برای بخش های هوایی، دریایی و ریلی موافقت های خوبی به امضاء رسیده است، اظهارداشت: با توجه به رابطه دو کشور پیش بینی می کنیم که حجم مبادلات در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بین ایران و فرانسه رشد جدی خواهد داشت. وی به همکاری ایران ایر و ایرفرانس برای بخش های فنی و عملیاتی اشاره کرد و گفت: در حوزه ریلی هم توافقنامه ای بین شرکت راه آهن و راه آهن فرانسه به امضا رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرکت‌هایی مانند ایرباس لیست قیمتی دارند و بر این اساس با ایران ایر وارد مذاکره شده اند، گفت: ما به دنبال این هستیم تا ایران ایر به عنوان یک ایرلاین ملی بازسازی ساختاری داشته باشد و در سطح منطقه رقابت کند. اما حواسمان هست تا با حمایت های بیش از حد، عرصه رقابت را با سایر ایرلاین ها از بین نبریم.
ورود ایرفرانس به ایران پس از هشت سال وقفه
ایرفرانس بدنبال اجرایی شدن برجام و در راستای تلاشهای گسترده فرانسه و اروپا برای شکستن یخ روابط تجاری، از 29 فروردین پروازهایش به ایران را پس از هشت سال توقف ازسرگرفت.
پرواز مستقیم از پاریس به تهران برای نخستین بار از سال 2008 به این طرف انجام گرفت. آلن ویدالیس وزیر حمل و نقل فرانسه و یک هیات از مدیران بازرگانی در پرواز AF378 که از فرودگاه شارل دو گل برخاست و در فرودگاه بین المللی امام خمینی به زمین نشست، حضور داشتند. فدریک گاگی مدیرعامل ایرفرانس نسبت به سودآوری این مسیر خوش بین بوده و به آسوشیتدپرس اظهار کرد: ایران یک مقصد گردشگری است که به تصور من بسیار محبوب و جذاب خواهد بود. ایرفرانس همچنین انتظار دارد پاریس به هاب پرواز گردشگران آمریکایی و سایر گردشگرانی که به تهران می‌روند، تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *