گرانی قیمت میوه های نوبرانه طبیعی است اما بزودی کاهش می یابد

حسین مهاجران رییس اتحادیه میوه فروشان در گفت و گو با خبرنگار ما ضمن بیان مطلب فوق گفت: معمولا هر میوه ای که تازه به بازار می آید روزای اول که نوبرانه است قیمتش بالاست اما به مرور که تولید آن بیشتر می شود قیمتش هم کاهش می یابد. البته در چند نوع میوه نوبرانه هایش که تازه وارد بازار می شوند قیمتشان در ابتدا کمتر است که آن هم به خاطر کیفیت پایین آنهاست اما پس از مدتی که کیفیتشان افزایش می یابد با افزایش قیمت روبه رو می شوند. مثلا نوبرانه گیلاس که به اصطلاح گیلاس تلخک می گویند هم قیمت و هم کیفیت آن ابتدا که وارد بازار می شود پایین است اما پس از مدتی که کیفیت آن افزایش می یابد قیمتش هم بالا می رود.
هلو هم همین گونه است اگر هلو شصت روزه به بازار بیاید ابتدا ریز و قیمت آن پایین است اما پس از مدتی که هلو هسته جدا و با کیفیت تر به بازار می آید قیمت آن بالا می رود.
رئیس اتحادیه میوه فروشان در ادامه افزود: به هر حال باید این میوه ها به بازار بیایند بعد ببینیم که قیمت آنها چگونه خواهد بود؛ چراکه بازار قیمت میوه را تعیین می کند.
وی در خصوص وضعیت آب و هوایی کشور و بارش ها و سرمای اخیر و میزان تاثیر آن بر میزان تولید محصولات کشاورزی و باغی گفت: این وضعیت آب و هوایی تاثیر چندانی در میزان برداشت محصولات نداشته است تنها 10 تا 15 درصد گوجه درختی، چغاله و زردآلو در شهریار از بین رفته است. در مشکین شهر هم مقداری تولیدات مثل هلو و زردآلو از بین رفته است. در گنبد هم مقداری هلوی 60 روزه از بین رفته است اما ابعاد این خسارت ها به دلیل تنوع و گستردگی که در تولید محصولات کشاورزی و باغی داریم خیلی تاثیرگذار نیست.
مهاجران خاطرنشان کرد: در حال حاضر سیب های بسیار خوبی در سردخانه داریم. پرتقال و خیار هم از کیفیت خوبی برخوردار است. ضمن آنکه بسته بندی ها هم خیلی بهتر شده است.
وی در خصوص میوه های قاچاق وارداتی به کشور گفت: چندماهی است ثبت سفارش برای میوه های وارداتی متوقف شده است اما آن میوه هایی هم که وارد شد را به شهرستان ها انتقال دادند و به صورت قاچاق خرید و فروش انجام شد و قیمت ها هم بین خریدار و فروشنده نیز به صورت توافقی بود.
مهاجران در ارتباط با استاندارد و سالم نبودن این میوه گفت: در خصوص سلامت میوه های وارداتی سازمان حفظ نباتات باید کارشناسی های لازم را انجام دهد که خیلی از آنها اطلاعی نداریم. اما گفته می شود میوه های سالم با کارشناسی توزیع شده است. البته آفت آتیشک دو محصول به و گلابی را حدود 27 سال است که گرفتار کرده و هنوز درگیر است. در سیب زمینی هم 20 سال قبل آفتی در درون سیب زمین به وجود آمد که البته الان دیگر آن آفت وجود ندارد. به هر حال اتحادیه سلامتی میوه ها را ظاهری تشخیص می دهد و از درون آن خبر ندارد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه تعرفه موز بالا رفته و همین موضع باعث افزایش قیمت آن شده  است گفت: تعرفه موز به یک باره افزایش یافت در حالی که صنف ما روی موز خیلی سود نمی کند و تلفات آن بسیار گران در می آید. لذا انتظارمان این است به همان اندازه که تعرفه بالا می رود واردکنندگان هم قیمت موز را افزایش دهند. ضمن آنکه با گرم شدن هوا قیمت جهانی موز پایین می آید اگر این تعرفه ثابت بماند و قیمت موز که الان  5 هزار تومان است دیگر نمی تواند روی این قیمت بماند. در نتیجه صحبت ما با واردکنندگان موز این است که قیمت این میوه را بر اساس تعرفه افزایش دهند و به سود کمتر و تناژ بیشتر راضی باشند.
گوجه‌سبز ارزان می‌شود
مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران نیز در این خصوص می گوید: مردم تا هفته آینده صبر کنند تا ضمن بهبود کیفیت گوجه‌سبز قیمت آن نیز کاهش یابد و به قیمت منطقی کیلویی حدود 12 هزار تومان برسد.
شادلو اظهار کرد: امسال گوجه‌سبز به دلیل گرمای زودهنگام در برخی مناطق که البته کشت‌شان مانند سال‌های گذشته بسیار محدودتر از دیگر مناطق بود، زودتر به بازار آمد و همین عامل سبب شد تا گوجه‌سبز با قیمت‌های غیرمنطقی و نجومی در بازار عرضه شود.
وی افزود: گوجه‌سبزی که قابلیت مصرف داشته باشد باید حداقل یک ماه قبل از برداشت آفتاب بهاره را نیز تجربه کند؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود تا برای پیشگیری از مشکلات گوارشی خود تا هفته آینده صبر کنند؛ چراکه هفته آینده نه‌تنها کیفیت گوجه‌سبز عرضه شده به بازار و کمیت‌شان به شدت افزایش پیدا می‌کند؛ بلکه قیمت آن نیز منطقی‌تر خواهد شد.
نایب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: تا هفته آینده قیمت گوجه سبز عرضه شده در بازار به حدود کیلویی 10 هزار تومان در میادین میوه و تره‌بار و حدود 12 هزار تومان در بازار مصرف خواهد رسید.
شادلو گفت: آمار دقیقی از تولید گوجه‌سبز در سالجاری وجود ندارد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان تولید این محصول در سالجاری با افزایش قابل توجهی از نظر کمی و کیفی مواجه خواهد شد و به تدریج گوجه‌سبز مناطقی مانند شهرستان‌های جنوب تهران، سمنان و غیره به بازار وارد شد.
پرتقال گران شد
هادی بختیاری یکی از دست اندرکاران میدان مرکزی میوه و تره‌بار ضمن اعلام نرخ جدید انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات در این میدان گفت: قیمت پرتقال نسبت به هفته قبل حدود ۱۵ درصد گران شده است.
هادی بختیاری در گفتگو با مهر از افزایش قیمت پرتقال در میدان مرکزی میوه و تره بار نسبت به هفته قبل خبر داد و اظهارداشت: قیمت این میوه حدود ۱۵ درصد افزایش یافته و به حدود ۳۵۰۰ تومان رسیده است. وی اضافه کرد: فصل پرتقال رو به اتمام است، به همین دلیل عرضه آن کاهش و قیمت افزایش پیدا می‌کند.
این مقام مسئول در میدان مرکزی میوه و تره‌بار از کاهش قیمت گوجه سبز و چغاله خبر داد و گفت: عرضه این محصولات نیز رو به افزایش است. بختیاری قیمت هرکیلوگرم گوجه سبز را از ۱۵ تا ۳۰ هزارتومان عنوان کرد و ادامه داد: نرخ نوع ممتاز و دست‌چین این میوه بین ۴۵ تا ۵۰ هزارتومان است. وی، قیمت چغاله را هم بین ۶ تا ۱۲ هزارتومان اعلام و اضافه کرد: فصل این نوبرانه هم رو به اتمام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *