جزییات لغو سه ماهه محرومیت‌های بانکی دارندگان چک‌های برگشتی

یک کارشناس حقوق بانکی جزییات لغو سه ماهه محرومیت های بانکی دارندگان چک‌های برگشتی را اعلام کرد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از ايبنا، یاسر مرادی درباره تصمیم جدید بانک مرکزی مبنی بر رفع محرومیت‌های بانکی برای دارندگان چک‌های برگشتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: افرادی که از اول اسفند ۹۸ تا پایان اردیبهشت ۹۹ چک برگشتی دارند، از تاریخ برگشت خوردن چک به مدت سه ماه محرومیت های بانکی که شامل حال آن ها می شد معلق و اعمال نخواهد شد.

وی افزود: هنگامی که فردی چک برگشتی دارد، براساس ماده ۵ قانون مکرر چک، بانک ها مکلف هستند گواهی عدم پرداخت چک را در سامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت کنند تا به صورت آنلاین کلیه بانک‌ها محرومیت‌های خدمات بانکی را برای آن ها اعمال کنند.

این کارشناس حقوق بانکی با بیان اینکه، اولین محرومیت، این است که پس از ۲۴ ساعت هیچ بانکی به دارنده چک برگشتی خدمات ارائه نمی‌کند و شامل ۴ محرومیت بانکی می‌شوند، اظهارداشت: بر همین اساس علاوه بر اینکه حساب و کارت جدید بانکی افتتاح نمی شود ، کلیه حساب های بانکی به میزان کسری چک برگشتی نزد بانک صادرکننده چک نیز مسدود شد.

به گفته مرادی، سومین محدودیت عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی و صدور ضمانت نامه های ارزی و ریالی و در آخرین محرومیت، عدم گشایش اعتبار اسنادی و ال سی است.

وی با تاکید بر اینکه رییس کل بانک مرکزی از ابلاغ این بخشنامه ظرف یکی دو روز آینده به شبکه بانکی خبر داده است، افزود: اتفاقی که خواهد افتاد برخی از محرومیت های ماده ۵ قانون مکرر لغو می شود و می‌توانید اعتبار اسنادی و ضمانت نامه بانکی را استفاده کنید اما براساس بند ب که بحث مسدود شدن کلیه حساب های دارنده چک نزد بانک است، قطعا بانک مرکزی امکان لغو این محدودیت را ندارد و درباره ۳ بند دیگر امکان رفع محرومیت وجود دارد.

به گفته این کارشناس ارشد حقوق بانکی، نکته دیگر اینکه رابطه حقوقی بین ذی نفع و صادر کننده چک محفوظ است و کماکان براساس ماده ۲۳ قانون چک فردی که چک برگشتی دارد امکان شکایت و ایفای حق و حقوق خود را دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *