قراردادهای خرید هواپیما مبنای قانونی دارد

آخوندی درباره هجمه عده ای به دولت در بحث قراردادهای خرید هواپیما که آن را خارج از مقوله «اقتصاد مقاومتی» بر می شمرند، در ادامه با اشاره به مقوله شرکت های لیزینگ هواپیمایی گفت: آنچه از ابتدا وزارت راه و شهرسازی در بازسازی صنعت هوانوردی کشور پیگیری کرده، بازسازی ساختاری بنگاه ها، ورود هواپیماهای جدید و ایجاد ساختار بنگاه لیزینگ بوده است.
آخوندی تصریح کرد: ساختار بنگاه لیزینگ که در همه جای دنیا وجود دارد، تامین هواپیما و در اختیار قرار دادن آن به همه خطوط هواپیمایی کشور است تا همواره امکان دسترسی به هواپیماهای مدرن برای همه شرکت ها به صورت مطمئن وجود داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: وزارت راه و شهرسازی با کمک شرکت های بین المللی در حال فراهم کردن مقدمات حضور یک شرکت لیزینگ هواپیمایی در ایران است که قدرت تامین 200 هواپیما داشته باشد و همواره بتواند از شرکت های هواپیمایی کشور حمایت کند. آخوندی ادامه داد: این وزارتخانه در تلاش است تا مشارکت همه شرکت های هواپیمایی خارجی که علاقه مند به حضور و تامین هواپیما برای ایران هستند را جلب کند.
آخوندی در پرسشی درباره وضعیت بازار مسکن گفت: مساله مسکن به حوزه تقاضا بر می گردد که خود وابسته به اقتصاد کلان کشور است.
به گفته وزیر راه و شهرسازی اگر تقاضای بخش مسکن تحریک شود، شاهد خروج تدریجی از وضعیت کنونی آن خواهیم بود، اما اگر کسی تصور کند که می توان تقاضای بزرگی در این حوزه خارج از کل ساختار اقتصادی داشت، تصوری منطبق با واقعیت نیست. وی با بیان اینکه شاخص های خرید و فروش مسکن در چند ماه گذشته مثبت بوده و رشد داشته است، ابراز امیدواری کرد سال آینده شاهد آثار تدریجی اقدام های وزارتخانه در این حوزه در سال های گذشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی همچنین پیشنهادهای مشخص ایران را برای همکاری با عمان در سه حوزه تاسیس شرکت بین المللی لیزینگ هواپیما٬ ایجاد خط هوایی مشترک و واگذاری بخشی از اراضی شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی؛ آخوندی در دیدار هیات سیاسی- اقتصادی عمان به سرپرستی یوسف بن علوی وزیر امور خارجه این کشور و علی السنیدی وزیر تجارت و صنعت و رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عمان با وی گفت: ایران آمادگی دارد پیشنهادهای سرمایه گذاری و همکاری دو جانبه را در پروژه های ارائه شده در کمیسیون اقتصادی با مسقط عملیاتی کند.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بندر چابهار رو به روی بندر عمان قرار دارد و وزارت راه و شهرسازی طرح های توسعه ای مختلفی در این بندر در دست اجرا دارد.
به گفته آخوندی، اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار 2.5 میلیون تن در سال است که با اجرای برنامه توسعه چابهار ظرف 6 تا 9 ماه آینده، ظرفیت این بندر به 8.5 میلیون تن می رسد و دو مرحله توسعه دیگر نیز در چابهار پیش بینی شده که شرکتهای هندی و چینی برای سرمایه گذاری در آنها با ایران وارد مذاکره شدند. وی گفت: چینی ها برای همکاری با ایران در احیای راه ابریشم ابراز علاقه کرده اند و خط ریلی چابهار- ایرانشهر ـ زاهدان ـ زابل ـ بیرجند ـ خواف ـ هرات در دست احداث است. وزیر راه و شهرسازی افزود: خط ریلی مزبور از ایران به افغانستان٬ تاجیکستان٬ قرقیزستان و در آخر به شهر کاشور چین متصل می شود و چینی ها به سرمایه گذاری در این خط آهن علاقه زیادی دارند.
آخوندی ضمن تأکید بر اینکه هر نوع اطلاعاتی که شرکت های عمانی درباره پروژه های عمرانی ایران بخواهند به آنها ارائه می شود، گفت: پروژه دیگر ایجاد بندر بزرگ جاسک است که حد فاصل بنادر چابهار و جاسک، ‘محور توسعه مکران نام گذاری شده’ و پذیرای هر نوع سرمایه گذاری در این محور در قالب ساخت بندر٬ فعالیت های بندری٬ خدمات لجستیک٬ پسکرانه های بندری و ساخت راه آهن هستیم. وی اضافه کرد: ایران در حال تشکیل شرکت بین المللی لیزینگ هواپیما با همکاری شرکت های بزرگ بین المللی است و اکنون با چند شرکت مذاکره شده و این شرکت در آینده ای نزدیک تأسیس خواهد شد و 150 فروند هواپیما خریداری شده به صورت اجاره به شرط تملیک را در اختیار ایرلاین های ایرانی قرار می دهد و مقر این شرکت می تواند در ایران یا هر کشور دیگری باشد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: ایران آمادگی دارد با همکاری عمان، خط هوایی (ایرلاین) مشترک تأسیس کند و اولویت وزارت راه و شهرسازی، تشکیل این ایرلاین مشترک از سوی بخش خصوصی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *