تغییر در بسته خدمات و بهبود نظام اطلاعاتی لازمه حوزه سلامت است

به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی تخصصی با موضوع «نیاز به تغییر پارادایم در سیاستگذاری سلامت به منظور تحقق پوشش همگانی سلامت در ایران» ازسوي مرکز ملی تحقیقات بیمه سلامت با سخنرانی دکتر امیر حسین تکیان، مدیر گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از آی‌هینا، دکتر تکیان در حاشیه این نشست علمي كه ادارات كل بيمه سلامت سراسركشورنيز از آن بهره مند شدند، بیان کرد: پوشش همگانی بیمه سلامت یعنی اینکه تمام افراد جامعه بتوانند در هر نقطه از کشور فارغ از سطح اجتماعی و اقتصادی به همه خدمات مورد نیازشان با کیفیت مناسب و بدون مشکلات مالی دسترسی داشته باشند.

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات عدالت در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: طرح پوشش همگانی سلامت در سال 93 همزمان با برنامه تحول سلامت آغاز شد که تاکنون دستاوردهای خوبی داشته است به نحوی که پرداخت از جیب مردم کاهش و دسترسی به خدمات سلامت افزایش یافته است ولی ادامه این روش براساس پیش بینی سازمان جهانی بهداشت که مورد قبول وزارت بهداشت نیز است،با وضعیت فعلی میسر نیست و نیاز به تغییرات پارادایمی در حاکمیت نظام سلامت دارد.

وی تغییر در بسته خدمات و بهبود نظام اطلاعاتی را از اقدامات مهم در این حوزه عنوان کرد و گفت: استفاده از گایدلاین‌ها مساله بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود و همچنین تصمیم گیری‌ها باید مبتنی بر شواهد باشد.

تکیان با اشاره به اینکه پزشک خانواده و نظام ارجاع لازمه اجرای پوشش همگانی سلامت است، افزود: باید در نظام سلامت از ظرفیت علمی جامعه شناسان ، متخصصین علوم سیاسی و متخصصین رفتارشناسی برای شناسایی نیازهای مردم استفاده شود و مردم نیز در قلب این موضوع قرار گیرند. لازم است که تعادلی بین عرضه و تقاضا ایجاد شود تا مردم در تصمیم‌سازی‌ها نقش داشته باشند.

مدیر گروه سلامت جهانی و سیاستگذاری در سلامت دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه تصمیم‌گیری‌ها باید شفاف، براساس اطلاعات، پاسخگویی، مسئولیت پذیری و مشارکت مردمی اتخاذ شود، گفت: لازمه کاهش پرداخت از جیب و هزینه‌های خانمان‌سوز ایجاد تغییرات پارادایمی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *