نرخ ریسک پایین و خلق ارزش پایدار معیار برتر بودن صنایع

معرفی شرکت‌های برتر به توسعه بازار، سرمایه‌گذاری و تقویت روابط بین شرکت‌های داخلی و خارجی کمک بسزایی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ بابک احمدی معاون وزیر صمت و رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش‌ونوسازی صنایع ایران ضمن بیان مطلب فوق در نشست خبری بیست‌و‌هفتمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران گفت: در بررسی و معرفی شرکت‌های برتر باید شاخص‌هایی همچون نرخ ریسک پایین و خلق ارزش پایدار به عنوان معیار برتر بودن صنایع مدنظر قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: یک سرمایه‌گذاری پایدار و جذاب زمانی در کسب‌وکاری صورت می‌گیرد که خلق ارزش پایدار در آن کسب‌وکار تأمین شده باشد؛ بنابراین در این شرایط در تلاطم‌ها حداقل آسیب را می‌بیند و از حداکثر ثبات و پایداری در برابر ناملایمات اقتصادی برخوردار است.

احمدی با بیان اینکه تجربه موفق ۲۷ساله در رتبه‌بندی شرکت‌ها در دنیا سال‌هاست که اجرا می‌شود، گفت: این رتبه‌بندی شاخصی برای نشان دادن درجه توفیق اقتصادی در سرمایه‌گذاری‌هایی است که انجام می‌شود، اما به این معنا نیست که این سرمایه‌گذاری‌ها خوب است.

وی با اشاره به اینکه همواره در سرفصل سرمایه‌گذاری‌ها صنایعی حضور دارند که به نوعی به یک منبع رانت وصل هستند، خاطرنشان کرد: در واقع صنایعی را به عنوان رتبه‌های برتر می‌بینیم که به منابع مختلف رانت اعم از انرژی وصل هستند. این صنایع به لحاظ فروش و درآمد جزو برترین‌ها هستند، اما این موضوع نمی‌تواند به عنوان شاخصی برای جذب سرمایه‌گذاری مطرح باشد. در واقع نمی‌توانیم صرفاً با همین یک شاخص سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها کنیم.

رئیس هیات‌عامل سازمان گسترش‌ونوسازی صنایع ایران ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کل بیزنیس مجموعه‌ای با تغییر نرخ خوراک، برق، گاز و… دستخوش تغییر و تحولات زیاد می‌شود؛ یعنی ریسک بالایی دارد و نمی‌تواند به عنوان بخش جذابی برای سرمایه‌گذاری معرفی شود. در همین راستا نرخ ریسک صنایع نیز باید در رتبه‌بندی شرکت‌ها بررسی شود؛ زیرا معیار قرار دادن نرخ بازار به عنوان تنها معیار بررسی وضعیت صنایع، درست نیست.

وی در ادامه اظهار کرد: در بیست‌وهفتمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران نرخ ریسک را مدنظر قرار دادیم و البته به شرکت‌های دانش‌بنیان هم به طور ویژه توجه کردیم. همچنین شرکت‌هایی که سهم بیشتری در صادرات دارند؛ در این رتبه‌بندی حضور پر رنگی دارند.

احمدی گفت: در این دوره از رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران؛ شرکت‌های صادرات‌محور، دانش‌بنیان و با نرخ ریسک پایین مورد بررسی و رتبه‌بندی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در رتبه‌بندی شرکت‌ها شاخص‌های مختلفی را بررسی می‌کنیم که منجر به شفافیت در این حوزه می‌شود، گفت: برخی از این شاخص‌ها مبتنی بر نتایج مثل IMI-۱۰۰ بر اساس داده‌های واقعی و تایید شده مالی شرکت‌ها و برخی دیگر بر اساس عملکرد آنهاست.این رتبه‌بندی به مدیران و سیاستگذاران کمک می‌کند تا با دریافت آمار و اطلاعات شفاف و شناخت دقیق از ساختار مالی شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کشور؛ فضای روشن‌تری از کسب‌وکار اقتصادی به دست بیاورند.

مسعود لطفی مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی نیز در این نشست با اشاره به اینکه ۲۶دوره رتبه‌بندی ۱۰۰شرکت برتر برگزار شده و با افزایش تعداد شرکت‌ها نمی‌توان نام این همایش را تغییر داد، گفت: زمان برگزاری رتبه‌بندی به تعداد شاخص‌های رتبه‌بندی شرکت‌ها اضافه شده است؛ در حالی که در دوره‌های نخست درآمد و فروش شرکت مبنای رتبه‌بندی بود. از این ‌رو افزودن شاخص‌های رتبه‌بندی این یک فرآیند پایدار است.

وی تصریح کرد: برنامه‌ریزی شده تا پایان سال ۶ نشست برای صنایع اختصاصی ذیل رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر برگزار خواهد شد تا بتوانیم اطلاعات را با شرکت‌ها به اشتراک بگذاریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه افزود: از همه شرکت‌ها، هلدینگ‌ها و صاحبان کسب‌وکار بزرگ، متوسط و کوچک که درآمد سالانه بالای ۲۰۰میلیارد تومان دارند؛ دعوت به عمل می‌آوریم تا با حضورشان کمک کنند تا بتوانیم نتایج کامل‌تر و دقیق‌تری که آینه تمام‌نمای وضعیت شرکت‌های ایرانی است؛ توسط مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سازمان مدیریت صنعتی تهیه و به فعالان اقتصادی ارائه شود.

بهنام فیض‌آبادی مدیر مرکز رتبه‌بندی شرکت‌های ایران در سازمان مدیریت صنعتی گفت: در حال حاضر ۵۰۰شرکت بر مبنای ۳۳ شاخص رتبه‌بندی در ۵دسته صد شرکتی بررسی می‌شوند. همچنین نرخ بازده و ریسک را به رتبه‌بندی شرکت‌ها اضافه کرده‌ایم، اما به طور کلی شاخص رشد فروش، رشد بهره‌وری و… به عنوان آینه اقتصاد کشور مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان طی سال‌های اخیر به رتبه‌هایی ورود کرده‌اند. به همین دلیل ده شرکت پیشرو دانش‌بنیان معرفی می‌شوند. موضوع رتبه‌بندی شرکت‌های برتر به افزایش رقابت‌پذیری شرکت‌ها کمک می‌کند؛ زیرا بر مبنای داده‌های تائید شده شرکت‌ها اتفاق می‌افتد. در رتبه‌بندی ۱۴۰۲ شرکت‌های دانش‌بنیان ۲۵درصد رشد داشته‌اند. گروه فرآورده‌های نفتی ۲۳درصد، شرکت‌های پتروشیمی ۱۳درصد، بانک‌ها ۱۴درصد، چند رشته‌ای صنعتی ۱۰درصد، گروه فلزات ۱۱ و سایر گروه‌ها ۲۶درصد سهم داشته‌اند. وی تصریح کرد: شرکت‌هایی که اطلاعات خود را در کدال منتشر می‌کنند یا اطلاعات خود را داوطلبانه ارائه می‌دهند؛ مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ارزیابی دوره قبلی رشدی ۲۵درصدی داشته ‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *