×

منوی سایت

اخبار ویژه

توسعه اقتصادی با همدلی دولت و بخش خصوصی

معصومه صالحی

مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت‌ومعدن امسال که به دلیل شهادت رئیس‌جمهور بدون حضور مقام عالی قوه مجریه و با حضور جمعی از مقامات و فعالان اقتصادی کشور برگزار شد؛ فرصتی برای تجلیل از فعالان این بخش و بررسی چالش‌‌ها و فرصت‌‌های پیش‌روی صنعت‌ومعدن کشور بود.

به گزارش اقتصاد ملت؛ فعالان و دست‌اندرکاران صنعت‌ومعدن کشور در این روز گرد هم آمدند و در خصوص چالش‌‌ها و فرصت‌‌های پیش‌روی خود سخن گفتند و در ادامه خواسته‌هایشان از دولت چهاردهم و مجلس دوازدهم را مطرح کردند. این در حالی است که تقویت جایگاه تولید که کلیدواژه توسعه اقتصادی به شمار می‌‌رود؛ همدلی و انسجام همه قوا را می‌طلبد و نکته مهمتر اینکه همدلی دولت و بخش خصوصی لازمه آن است.

در سالی که به فرموده مقام‌معظم‌رهبری به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری شده است؛ همچون سال‌های گذشته مساله «تولید»، محور اصلی است و باید بیش از پیش برای رونق و توسعه آن برنامه‌ریزی و سیاستگذاری شود، اما آنچه که از شرایط موجود می‌توان نتیجه گرفت؛ چالش‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی است که همواره دست‌وپای تولید را بسته و موانعی که یکی پس از دیگری سبب عدم‌تحقق جهش تولید می‌شود.

در حالی که امروز تولیدکنندگان و فعالان این عرصه برای جهش تولید و رونق اقتصادی از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی‌کنند و در بسیاری از موارد در تولید بخشی از تجهیزات و ماشین‌آلات و مواد موردنیاز تولید؛ حتی موفق به ساخت‌داخل و خودکفایی هم شده‌اند.

اما در بسیاری از موارد خودتحریمی‌ها و نبود زیرساخت‌های ابتدایی لازم از جمله محدودیت‌ها و ناترازی‌ انرژی (کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان)، نبود ناوگان حمل‌ونقل مناسب و کافی، عدم‌همکاری نظام پولی‌ومالی کشور با تولیدکنندگان، تورم بالا، نرخ ارز، کمبود نقدینگی، نبود تکنولوژی روز، عدم‌‌استفاده از فناوری‌های روز و … مانع از توسعه اقتصادی کشور شده؛ این در حالی است که توسعه و رشد اقتصادی بدون ابزار و زیرساخت‌های لازم محقق نمی‌شود.

بنابراین دولت باید بخش خصوصی را مکمل خود بداند؛ چراکه تولیدکنندگان و صنعتگران با توجه به شرایط و محدودیت‌های موجود باز هم در تلاشند تا چرخ تولید کشور در حرکت باشد و نیروی کار؛ فعال.

این در حالی است که ایران از منابع‌طبیعی فراوان و نیروی‌انسانی جوان، تحصیلکرده، باتجربه و حرفه‌ای برخوردار است؛ لذا ضرورت دارد برای جذب سرمایه‌گذاری‌های بزرگ، حضور در بازارهای جهانی و حرکت به سمت فناوری‌های نو از هیچ تلاشی دریغ نکرد.

از سوی دیگر لازم است مجلس دوازدهم نیز برای تقویت بخش تولید با دولت همکاری‌ها و مساعدت‌های لازم را داشته باشد تا مسیر رونق و جهش تولید برای فعالان و دست‌اندرکاران این بخش میسرتر و هموارتر از قبل باشد.

البته نباید فراموش کرد برای تقویت جایگاه تولید که کلیدواژه توسعه اقتصادی است؛ به همدلی و انسجام بین همه قوا نیاز است، لذا همانگونه که مقام‌معظم‌رهبری طی سال‌های اخیر توجه همه بخش‌ها را به سمت تولید معطوف کرده‌اند؛ لازم است همه قوا برای جهش و رونق تولید که لازمه توسعه اقتصادی کشور است، عزم خود را جزم کنند و قوانین خوبی در این خصوص تصویب و اجرایی شود که راهگشا باشد و موانع پیش پای تولیدکنندگان و متولیان این بخش را از میان بردارد.

در همین راستا در مراسم بزرگداشت روز صنعت‌ومعدن از بسته ویژه حمایتی برای فعالان تولید و تجارت تحت‌عنوان «بسته خادم‌الرضا» با سه رویکرد اصلی رفع موانع، تسریع در فعالیت‌ها و کاهش هزینه‌های تولید رونمایی شد. حال امید است با اجرای این بسته و اتخاذ تدابیر ویژه و با روی کار آمدن دولت چهاردهم و همکاری و مساعدت ویژه مجلس دوازدهم شاهد رونق و جهش تولید و گشایش‌های جدید در حوزه صنعت‌ومعدن کشور باشیم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.