دولت سیزدهم با «انرژی» به گوش تحریم‌ها سیلی زد

دولت سیزدهم به دلیل دیپلماسی فعالی که در حوزه انرژی داشت، نه تنها صادرات نفت را افزایش داد؛ بلکه به رشد اقتصادی کشور نیز کمک شایانی کرد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ صنایع نفت و گاز و روی هم رفته حوزه انرژی یکی از حوزه‌های مهم و کلیدی است که از سوی دولت‌ها در همه اداوار مورد توجه و تأکید بوده است؛ چراکه ضمن گردش چرخ اقتصادی کشور، نقش مؤثری در حفظ اقتدار و قدرت ایران و تأمین درآمد و ارزآوری آن ایفا می‌کند. طبیعتا دولت آینده نیز چاره‌ای جز نگاه تخصصی و مهندسی‌شده به این حوزه مهم و درآمدزا در بحران تحریم‌ها علیه کشور ندارد.

به‌هر روی در انتخابات چهاردهم ریاست‌جمهوری، عمده نگاه‌ها به وعده‌ها و برنامه‌های اقتصادی نامزدها به‌خصوص در حوزه انرژی و نفت و گاز دوخته شده‌ است، چون اقتصاد ایران همچنان بر اساس فروش نفت و خدمات آن می‌چرخد. در دولت سیزدهم به دلیل اجرایی شدن طرح‌های موفق و کارآمد نفتی، کشور با رشد اقتصادی ۷٫۴ درصدی در سال گذشته مواجه شد. این در حالی بود که در ابتدای آغاز به کار این دولت، ایران وضعیت مطلوبی در حوزه تولید و صادرات نفت نداشت.

اما در طول دو سال و اندی از عمر دولت سیزدهم، با درایت و بهره‌برداری از پروژه‌های مهم و نیمه‌تمام صنعت نفت شاهد دستاوردهای خوبی در حوزه فروش نفت و ارایه خدمات در این حوزه بودیم. طبق آمارها، در این دولت صادرات نفت خام در شرایط سخت تحریم رشد ۲.۵ برابری را ثبت کرد و در سال ۱۴۰۲، ۳۶ میلیارد دلار نفت خام صادر شد. این رشد نشان داد که با برنامه مهندسی‌شده می‌توان تحریم‌های سخت را دور زد. درست مانند کاری که دولت سیزدهم از عهده آن برآمد و بسیار اثربخش ظاهر شد.

این دولت به دلیل دیپلماسی فعالی که در حوزه انرژی داشت، نه تنها صادرات نفت را افزایش داد؛ بلکه به رشد اقتصادی کشور نیز کمک شایانی کرد. طبق اعلام مرکز آمار و بانک مرکزی، وزارت نفت در سال گذشته عملکرد درخشانی داشت تا جایی که رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در این سال بالای ۲۰درصد بود که تأثیر بسزایی بر رشد اقتصادی کشور گذاشت.

دولت سیزدهم با توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی، تولید گاز را در این فاز به ۱۲ میلیون مترمکعب رساند. همچنین با تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی پس از یک دهه، روزانه بیش از ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز ایران اضافه کرد. افزون بر این، دولت سیزدهم در کنار این اقدامات و ذخیره‌سازی گاز و کیفی‌سازی فراورده‌های نفتی با اتکا به توان داخلی برابر با یورو ۵ در بیشتر پالایشگاه‌ها، افزایش خطوط و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز، چهار قرارداد با پیمانکاران داخلی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار برای پروژه فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی و ۱۳ میلیارد دلار قرارداد برای توسعه هفت میدان نفتی منعقد کرد. همچنین اسناد مهمی با ۱۳ پتروشیمی برای تأمین خوراک گازی خود از ۲۰ میدان گازی امضا  کرد.

این دولت علاوه بر کارهای انجام‌شده، طرح‌ها و پروژه‌های کلانی را در بخش صنایع بالادست و پایین‌دست و افزایش ظرفیت پالایشگاهی و محصولات پتروشیمی‌ها داشت که با شهادت آیت‌الله ریسی این طرح‌ها به پایان نرسید و امید می‌رود که در دولت آینده این طرح‌ها در اولویت قرار بگیرند.

بدون‌تردید رییس‌جمهور چهاردهم نیز برای گذر از تحریم‌های سخت باید در حوزه انرژی و صنایع نفت و گاز دارای برنامه باشد و از همین الان پنل‌ها و طرح‌های راهگشایی را کنار هم بچیند تا بتواند اقتصاد پویا و پررونقی را برای کشور بیافریند. طبق برآوردهای صورت‌گرفته، رشد فروش نفت در دولت رئیسی، مهم‌ترین دستاورد ایران در دو سال اخیر بوده است که نقش بسزایی در رهاندن کشور از ورطه تحریم‌های اقتصادی و تجاری داشته است.

طبیعتا رییس‌جمهوری آینده با گرته‌برداری از دیپلماسی دولت سیزدهم در حوزه انرژی، بایستی کشورهای مثل چین را که در دوران پساتحریم‌ها یکی از ابرمشتریان نفت ایران بوده، حفظ کند؛ هرچند در ایام انتخابات رئیس‌جمهور چهاردهم، برخی از رسانه‌ها مدعی شده‌اند که موفقیت ایران در فروش نفت به دوران پایانی دولت دوازدهم برمی‌گردد و فرایند افزایش صادرات نفت در دولت سیزدهم به دلیل تخفیف قیمت آن محقق شده است، اما روابط عمومی وزارت نفت با انتشار بیانیه‌ای در پاسخ به چنین ادعاهایی متذکر شده است: «در چند وقت اخیر ادعاهای مشابهی درباره دلایل افزایش صادرات نفت ایران از سوی وابستگان به دولت گذشته در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده است که نسبتی با حقیقت ندارد. البته انتشار این مطالب خلاف واقع، نشان می‌دهد جهش صادرات نفت ایران به حقیقتی کتمان‌ناپذیر تبدیل شده و اکنون برای پوشاندن ضعف دولت گذشته، تلاش می‌شود درباره چگونگی دستیابی دولت سیزدهم به این موفقیت، با اتکا بر جعل واقعیات، روایت‌سازی کاذب صورت گیرد. این دست خبرسازی‌ها، بیش از هر چیز، تلاشی نخ‌نما و شکست‌خورده برای واردکردن خدشه بر عملکرد مثبت وزارت نفت در دیپلماسی انرژی و کتمان دستاوردهای دولت سیزدهم تفسیر می‌شود.»

در پایان این نوشتار اشاره می‌شود که به جای رفتن به سمت انکار دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی، بایستی راهکارهای این دولت را در فروش نفت و دور زدن جنگ اقتصادی که آمریکا و غرب علیه ایران به راه انداخته‌اند، جدی گرفت و با نگاه جناحی و بی‌انصافی رسانه‌ای، دیپلماسی این دولت را در بخش انرژی زیر سوال نبرد. همان‌طور که در بیانیه روابط عمومی وزارت نفت که به‎‌تازگی منتشر شده است، آمده که «کما این که در مطالب منتشرشده از سوی این رسانه‌ها، دلیل اصلی افزایش فروش نفت در دولت سیزدهم یعنی به‌کارگیری شیوه‌های نوین بازاریابی و بازارسازی برای نفت ایران، همچنین پیوندهای استراتژیک با سایر کشورها به‌هیچ‌وجه مورد اشاره قرار نمی‌گیرد. بدون شک، انتشار مطالب کذب این‌چنینی، هیچ‌گاه باعث زیر سؤال رفتن فداکاری و تلاش بی‌وقفه کارکنان وزارت نفت در دولت شهید رییسی نخواهد شد و تنها بی‌صداقتی گردانندگان و قربانی‌کردن اعتبار رسانه به پای اغراض سیاسی را نمایان‌تر خواهد کرد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *