به دنبال ایجاد یک دهکده لجستیک هستیم

در منطقه آزاد ماکو به دنبال ایجاد یک دهکده لجستیک هستیم؛ یک دهکده لجستیک با مساحتی بالغ بر ۱۸۲۰ هکتار که شامل فرودگاه، ریل و بندر خشک می‌شود.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ حسین گروسی مدیرعامل منطقه آزاد ماکو ضمن بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ما در خصوص برنامه‌ها و اهداف این منطقه آزاد گفت: امروز بحث‌های کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب بسیار مهم و حیاتی است و تمام رقبای ما به دنبال این هستند که مسیرهای جدید را ایجاد کنند و در حقیقت ایران را دور بزنند.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که سابقه تاریخی مناطق آزاد چه در چابهار که محل تجارت با شرق بوده و چه در منطقه آزاد ماکو که محل تجارت با غرب است و به نام جاده‌‌ابریشم یا بزرگراه ابریشم نامیده می‌شود، بسیار ارزشمند و قابل‌توجه است؛ بنابراین ما باید به دنبال اقداماتی باشیم که جنوب‌شرق را به شمال‌غرب متصل کنیم.

گروسی با بیان اینکه همین موضوع باعث شد که ما در اولین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به پاکستان شرکت کنیم، تاکید کرد: در این نمایشگاه در خصوص بحث‌های لجستیک، تجارت و ترانزیت چه تجار پاکستانی و هندی و چه تجار ایرانی با تجار مختلف و با کسانی که تجربه‌ای در این حوزه دارند؛ مشورت و تبادل‌نظر کرده و همچنین تفاهمنامه‌هایی را برای ایجاد یک کریدور موثر که بتواند جایگزین درآمدهای نفتی کشور شود؛ منعقد کردند.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه دنیا به سمتی حرکت می‌کند که انرژی‌های نو جایگزین انرژی‌‌های قبلی می‌شود، گفت: در حال حاضر بیشتر درآمدهای کشورها از لجستیک، ترانزیت و تجارت حاصل می‌شود. در همین راستا ایران نیز این موقعیت منحصربه‌فرد را در اختیار دارد و آثار این تبادلات، ترانزیت و تجارت که از دیرباز تا به امروز بوده است را زمانی که وارد ماکو می‌شوید؛ از نقاشی‌ها و تصاویر موجود بر دیوارها می‌بینید که چقدر این محل مسیر تردد شرقی‌ها یا به قول معروف از هند و چین به سمت اروپا بوده است.

گروسی خاطرنشان کرد: ما همچنین کریدور سرخس به سمت ماکو و بازرگان را نیز داریم. به علاوه اینکه می‌توان از نظر ریلی، زمینی و هوایی نیز به یکدیگر متصل شد و یک کریدور کاملی برای اتصال شرق به غرب باشد و به عبارتی بهتر نقطه اتصال قاره آسیا به قاره اروپا شکل بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه این مجموعه کریدوری نعمت خدادادی و عطیه الهی است، گفت: باید از این نعمت الهی استفاده بهینه‌ای کنیم. خیلی‌ها در تلاش هستند که این کریدور را بهم بزنند، اما هنوز از نظر اقتصادی، زمان و بسیاری از مولفه‌های دیگر بهترین کریدور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه کریدور چابهار به ماکو یکی از مسیرهای پرسود برای اتصال هند و پاکستان به اروپا به شمار می‌رود، گفت: مطابق فرمایشات رهبرمعظم‌انقلاب در خصوص ایجاد منابع درآمدی جدید در کشور به عنوان جایگزین منابع نفتی؛ امروزه توجه کارشناسان به مسیرهای ترانزیتی به عنوان درآمدهای پایدار جلب شده است. در همین راستا ایجاد و توسعه مسیرهای ترانزیتی علاوه بر دریافت عواید ترانزیتی از دولت‌های خارجی؛ مشاغل زیادی را نیز در داخل کشور ایجاد می‌کند و از همه مهمتر منجر به کاهش وابستگی ایران به درآمدهای نفتی می‌شود.

گروسی مزیت دوم کریدور را بازیابی نقش فرهنگی ایران در حوزه تمدنی ایران بزرگ عنوان کرد و در خصوص مزیت سوم گفت: توسعه اجباری بنادر مهم ایران از جمله بندر چابهار و شهید رجایی نیز از دیگر مزیت‌های کریدور محسوب می‌شود.

وی در ادامه مهمترین مسیرهای ترانزیتی زمینی کریدور چابهار به ماکو را به عنوان مسیری پردرآمد قلمداد کرد و گفت: کریدور بین‌المللی منطقه آزاد ماکو و مرز بازرگان مسیری با صرفه اقتصادی بالا برای حمل‌ونقل کالا و افراد به سوی اروپا و از مرز پلدشت به کشورهای حوزه قفقاز است.

وی همچنین گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی منحصر‌به‌فرد؛ منطقه آزاد ماکو با ارزش‌افزوده‌ترین نقطه برای ایجاد دهکده لجستیک و تبدیل شدن به قطب جذب و توزیع کالا به واسطه اتصال کریدورهای شرق – غرب و شمال – جنوب به شمار می‌رود.

گروسی در رابطه با نامگذاری محلی به نام بندر چابهار، سطح همکاری‌های دو منطقه را چنین ارزیابی کرد و گفت: منطقه آزاد ماکو در گذشته با منطقه آزاد چابهار همکاری‌های بسیار خوبی داشته است. در همین راستا و به دنبال نامگذاری میدانی در منطقه آزاد چابهار به نام «ماکو»؛ ما نیز قطعا مکانی را به نام چابهار نامگذاری خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه باید فعالیت‌ها گسترده‌تر شود، خاطرنشان کرد: قطعاً برای اتصال این دو مجموعه برنامه‌های خوبی را در دستور کار داریم و این دو مجموعه هم‌افزا هستند. به عبارتی دیگر مناطق آزاد برای هم رقیب نیستند؛ بلکه مناطق آزاد باید برای یکدیگر هم‌افزایی کنند.

وی ادامه داد: ما در منطقه آزاد ماکو خود را با چابهار یک مجموعه کامل می‌بینیم. در همین راستا علاوه بر اینکه یادبودی به صورت خیابان، میدان و یا مجموعه‌ای باشد؛ قطعاً در راستای همکاری‌های بیشتر نیز گام‌هایی بر خواهیم داشت. در همین خصوص تفاهمنامه‌هایی بین چابهار و ماکو تنظیم شده است. همچنین قصد داریم در همایش بعدی که در منطقه آزاد ماکو خواهیم داشت؛ برای همکاری‌های بیشتر یک خیابان یا یک مجموعه‌ای را به نام منطقه آزاد چابهار نامگذاری کنیم.

مدیرعامل منطقه آزاد ماکو با تاکید بر اینکه ما به دنبال ایجاد یک دهکده لجستیک هستیم، گفت: یک دهکده لجستیک با مساحتی بالغ بر ۱۸۲۰ هکتار که شامل فرودگاه، ریل و بندر خشک می‌شود. به هر حال این مجموعه‌ای که ایجاد می‌شود؛ یک قسمتی را به نام چابهار نامگذاری خواهیم کرد.

وی در پایان گفت: اگر بندر چابهار امروز به اقیانوس و دریای آزاد متصل می‌شود؛ ما نیز قصد داریم در منطقه آزاد ماکو بندر خشکی را طراحی و به نام چابهار نامگذاری کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *