فولاد مبارکه پرچمدار بومی‌سازی است

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه گفت: شرکت فولاد مبارکه پرچمدار بومی‌سازی بوده و حدود 90 درصد قطعات و تجهیزات موردنیاز خود را بومی‌سازی کرده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ مهندس غلامرضا سلیمی معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه در خصوص محدودیت‌های تولید ناشی از قطع گاز که برای شرکت‌های تولیدکننده فولاد اعمال شده است، گفت: در حال حاضر به خاطر قطع گاز 65 درصد از ظرفیت تولید شرکت فولاد مبارکه در حوزه آهن‌اسفنجی را از دست دادیم و هم‌اکنون با 35 درصد ظرفیت مشغول به کار هستیم.

مهندس سلیمی با تاکید بر اینکه در تابستان امسال به خاطر قطع برق حدود 620 هزار تن در شرکت فولاد مبارکه و 700 هزار تن در گروه فولاد مبارکه تولید را از دست دادیم، افزود: این میزان کاهش تولید معادل 17 همت می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. به نظر می‌رسد زمستان امسال نیز در همین حدود عدم‌النفع تولید داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: در همین راستا اقدام قابل‌توجه شرکت فولاد مبارکه این است در زمان‌هایی که محدودیت گازی نداشتیم؛ ذخیره‌سازی خوبی انجام دادیم و به میزان کافی تختال موردنیاز نوردها را ذخیره کردیم. در حال حاضر نوردهای ما به دلیل محدودیت‌های ناشی از قطع گاز به هیچ‌عنوان تحت‌تاثیر قرار نمی‌گیرند و به دنبال آن جامعه صنعتی و صنایع پایین‌دستی این مجموعه نیز متوجه محدودیت‌ها نخواهند شد.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه هم‌اکنون کف عرضه به بورس رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تمامی سفارش‌های مشتریان اعمال می‌شود که تمامی این موفقیت‌ها به خاطر ذخیره‌سازی‌های خوبی است که انجام شده است.

وی در ادامه گفت: امیدواریم طی چند سال آینده بتوانیم با خودتأمینی در منابع انرژی؛ هم منابع انرژی موردنیاز خود را برای فرآیندهای تولید مهیا و هم نورد 2 را طی سه تا چهار سال آینده به خط تولید وارد کنیم که در آن صورت دیگر خام‌فروشی نخواهیم داشت و تختالی صادر نمی‌شود و تبدیل به ورق می‌شود و ارزش‌افزوده ناشی از آن نصیب کشور خواهد شد.

مهندس سلیمی درباره میزان افت تولید به دلیل قطعی گاز و برق بیان کرد: اعداد و ارقام قطع برق کامل و مشخص است.  620 هزار تن به دلیل قطعی برق کاهش تولید داشته‌ایم، اما در خصوص قطع گاز فعلا نمی‌توان رقمی را تعیین کرد؛ چراکه مشخص نیست تا چه زمانی این روند ادامه پیدا می‌کند و با چه شدتی خواهد بود. اما پیش‌بینی ما این است که حدوداً همان میزان عدم‌النفع تولید خواهیم داشت که البته تا پایان سال می‌توانیم گزارش دقیقی در این خصوص ارائه دهیم.

معاون بهره‌برداری فولاد مبارکه همچنین در خصوص احداث نیروگاه گفت: فولاد مبارکه 17 همت درآمد خود را به دلیل قطعی برق از دست داد؛ این در حالی است که برای تاسیس و راه‌اندازی نیروگاه نیز همین میزان سرمایه‌گذاری شده است.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی نیروگاه در طول یک‌سال قابل برگشت است، گفت: بنابراین اگر صنایع دیگر نیز برای احداث نیروگاه اقدام کنند؛ به جرات می‌توان گفت در طول یک تا دو سال بازگشت سرمایه اتفاق می‌افتد و بقیه آن همه سود است. پیشنهاد ما هم به دولتمردان و هم به سایر صنایع این است که در این عرصه ورود کنند. اگر منتظر باشند دولت این کار را انجام دهد؛ لازم است بگویم که دولت گرفتاری‌های زیادی دارد و نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی در خصوص راهکارهای برون‌رفت از محدودیت‌های گازی گفت: حل مشکل گاز در مرحله مطالعاتی قرار دارد، البته بحث ذخیره‌سازی در حوزه گاز را در دستور کار خود داریم. در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی را اتخاذ کرده‌ایم؛ یکی بحث تکنولوژی و دیگری بحث سرمایه‌گذاری است. در خصوص سرمایه‌گذاری ما آمادگی انجام کار را داریم، اما در ارتباط با تکنولوژی باید با احتیاط پیش برویم؛ زیرا حساسیت‌هایی در این زمینه وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه طی 3 تا 4 سال آینده بتوانیم ذخیره‌سازی گاز را انجام دهیم، تاکید کرد: این کار در دنیا در حال انجام است، اما به دلیل تحریم‌ها دست ما چندان باز نیست. از طرف دیگر در کشف میدان‌های گازی با وزارت نفت مشارکت می‌کنیم تا بتوانیم سهم بیشتری از گاز را به خطوط تولید خود اختصاص بدهیم.

مهندس سلیمی راهکار سوم را جایگزینی بخاری‌های با راندمان بالا به جای بخاری‌های با راندمان پایین عنوان کرد و گفت: به عنوان راهکار دیگر به وزارت نفت پیشنهاد دادیم که بخاری‌های با راندمان بالا را جایگزین بخاری‌های با راندمان پایین کنیم و درصدی از گاز که در این روش ذخیره می‌شود را صرف خطوط تولید خود کنیم.

وی ادامه داد: برای این طرح موضوع سرمایه‌گذاری بسیار مهم است. در واقع ما سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهیم و بخاری‌های فرسوده با راندمان پایین را جمع‌آوری کرده و به جای آن بخاری‌های با راندمان بالا را در اختیار مردم قرار می‌دهیم و پیش‌بینی می‌شود که در حدود 30 درصد مصرف گاز کاهش می‌یابد که می‌توان این میزان کاهش مصرف را به شرکت فولاد مبارکه اختصاص دهند که البته هزینه آن را هم کامل پرداخت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه یک‌سال‌ونیم گذشته این پیشنهاد را مطرح کردیم، گفت: در همین خصوص هفته گذشته جلسه‌ای در وزارت نفت داشتیم که امیدواریم این موضوع هر چه زودتر عملیاتی شود؛ چراکه خود ما هم به دلیل طولانی شدن موضوع در حال منصرف شدن از این طرح بودیم؛ در حالی که طرح بسیار خوب و کاربردی به شمار می‌رود.

وی در خصوص چالش‌های دیگر شرکت فولاد مبارکه گفت: عمده‌ترین چالش‌های فولاد مبارکه کمبود منابع انرژی، چالش مواد اولیه، نیروی‌انسانی، بخشنامه‌های دستوری، ثبت سفارش، ارز و … است؛  چالش‌هایی که تمامی صنایع مختلف با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

مهندس سلیمی در خصوص اقدامات فولاد مبارکه در حوزه بومی‌سازی نیز خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه پرچمدار بومی‌سازی است. هم‌اکنون حدود 90 درصد قطعات و تجهیزات موردنیاز فولاد مبارکه از طریق بومی‌سازی تهیه و تامین می‌شود. همچنین مواد مصرفی خطوط تولید همگی بومی‌سازی شده است و به همین دلیل فولاد مبارکه در بومی‌سازی عملکرد موفقی داشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عقیده من فولاد مبارکه به فراتر از این موارد فکر می‌کند؛ یعنی به بومی‌سازی قطعه و حتی تجهیزات فکر نمی‌کند؛ بلکه به بومی‌سازی فرآیند فکر می‌کند که امیدواریم این موضوع هرچه زودتر محقق شود که اگر این اتفاق رخ دهد؛ ما می‌توانیم بگوییم فراهم‌کننده و تامین‌کننده در صنعت فولاد دنیا خواهیم بود.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *