فولاد مبارکه تاکنون بیش از صدهزار قطعه و تجهیز را بومی‌سازی کرده است

از ابتدای راه‌اندازی شرکت فولاد مبارکه تاکنون بیش از صد هزار قطعه، تجهیز و ماده‌مصرفی در این شرکت بومی‌سازی شده است. به ویژه اینکه با فرآیند بومی‌سازی این قطعات که شامل قطعات ساده و قطعات با تکنولوژی بالا است؛ طی ده سال اخیر بیش از 9 هزار قطعه و تجهیز «های‌تک» برای اولین‌بار در این مجموعه بومی‌سازی شده و در اختیار صنایع قرار گرفته است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری «اقتصاد ملت»؛ مهندس مهدی شهیدی رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه با تاکید بر اینکه بحث بومی‌سازی در زنجیره تامین در سه محور می‌تواند به ما کمک کند، در توضیح این سه محور گفت: موضوع اول بحث پایداری تأمین است. منظور اینکه اگر شرکت سازنده قطعات و تجهیزات داخلی یک محصول با کیفیتی را تولید و ارائه کرد؛ می‌توانیم مطمئن باشیم که هیچ مشکلی نمی‌تواند بر ‌پایداری تامین تأثیر بگذارد؛ چراکه سازنده آن قطعه و یا تجهیز داخلی و در دسترس بوده و تحریم‌پذیر نیست. بنابراین یک ارتباط دو سویه‌ای با این شرکت برقرار می‌شود که این همان پایداری تأمین است.

وی در توضیح محور دوم بومی‌سازی به بحث مزیت اقتصادی آن اشاره کرد و گفت: در خصوص مزیت اقتصادی بومی‌سازی نیز لازم به ذکر است که به طور متوسط حدود 30 تا 50 درصد قیمت خرید خارجی را برای خرید محصول مشابه داخلی می‌پردازیم.

مهندس شهیدی محور سوم بومی‌سازی را بحث کیفیت عنوان کرد و گفت: در واقع ما در فرآیند بومی‌سازی تحویل کالا به شرط تست عملکرد را در دستور کار خود داریم. منظور اینکه به گونه‌ای با سازنده آن قطعه و تجهیز همکاری می‌کنیم تا به کیفیت موردنظر خود برسد و یک محصول باکیفیت به ما تحویل بدهد.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه گفت: اگر این سه محور را در نظر بگیریم؛ به خصوص بحث در دسترس بودن سازنده، اجرای تکنولوژی‌ها و اجرای بهینه‌سازی‌هایی که نفرات بهره‌بردار ما در نظر دارند؛ همه این موارد باعث می‌شود که کارشناسان و جامعه بهره‌بردار این حوزه به خرید محصولات داخلی  رو بیاورند.

وی در خصوص میزان استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان در مسیر بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه خاطرنشان کرد: از ابتدای سال گذشته تاکنون حدود 700 شرکت دانش‌بنیان داخل وندور لیست فولاد مبارکه قرار گرفته است و حدود 5 هزار میلیارد تومان سفارش به این شرکت‌ها ابلاغ کردیم. این در حالی است که روز به روز هم تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان با تسهیلی که برای ورودشان به وندور لیست فولاد مبارکه قرار دادیم؛ رو به افزایش است.

این مقام مسئول در خصوص کاربرد قطعات و تجهیزات تولید شده در فولاد مبارکه برای دیگر صنایع به خصوص صنایع فولادی‌ گفت: شرکت‌هایی که برای فولاد مبارکه به صورت بومی‌سازی محصول تولید می‌کنند؛ به سایر صنایع به ویژه فولادسازان دیگر نیز محصولات خود را عرضه می‌کنند. در واقع بعد از تشدید تحریم‌ها رویکرد سایر صنایع به استفاده از محصولات ‌داخلی بیشتر شد و همین موضوع باعث کمبود ظرفیت این صنایع شد. در همین راستا علاوه بر اینکه بسیاری از شرکت‌ها را برای تولید قطعات و تجهیزات موردنیاز توانمند کرده بودیم و از آنها استفاده می‌کردیم، اما به دلیل اینکه ظرفیت آنها جوابگوی نیازهای ما نبود؛ بنابراین با شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانمندی بالقوه داشتند، وارد مذاکره شدیم و سعی کردیم آنها را داخل وندور لیست شرکت فولاد مبارکه رشد دهیم و به پای شرکت‌های توانمند برسانیم تا پایداری تأمین هم مدنظر قرار بگیرد.

وی در خصوص اینکه چه شد که فولاد مبارکه به حوزه بومی‌سازی ورود کرد؟ گفت: از همان ابتدا که مدیران وقت شرکت فولاد مبارکه قرارداد احداث این واحد صنعتی را بستند؛ هدفشان این بود که به سمت تولید تکنولوژی پیش بروند؛ نه فقط تولید فولاد. بلکه به سمت فولادساز شدن حرکت کنند و بتوانند یک کارخانه فولادسازی با توجه به زیرساخت‌هایی که با فرآیندهای ساخت داخل و بومی‌سازی ایجاد می‌شود را طراحی کنند و به سمت ساخت کارخانجات فولادی پیش روند.  

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در ادامه افزود: به همین دلیل وقتی هدف و چشم‌انداز، یک چشم‌انداز بلندمدت و باارزش بالایی باشد؛ به این سمت حرکت می‌کنند که علاوه بر تولید فولاد، محصولات موردنیاز کارخانجات فولادسازی و زیرساخت‌های این محصولات را نیز ایجاد کنند.

مهندس شهیدی در خصوص محدودیت‌های انرژی و استفاده از روش‌های بومی‌سازی برای رفع این محدودیت‌ها گفت: در این خصوص اگر بتوانیم زیرساخت‌های تولید انرژی را از طریق فرآیندهای بومی‌سازی و یا فرآوری محصولات و مواداولیه را با استفاده از تکنولوژی‌های داخلی توسعه دهیم؛ باعث می‌شود که هم انرژی موردنیاز بهتری در دسترس قرار بگیرد و هم اینکه قیمت تمام شده کمتر شود.

وی همچنین در خصوص دستاوردهای فولاد مبارکه در زمینه بومی‌سازی، به رونمایی از سامانه جامع بومی‌سازی اشاره کرد و گفت: در همین راستا در حاشیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه فولاد سامانه جامع بومی‌سازی رونمایی شد. پیش از این اعلام نیازها به قطعات و تجهیزات به صورت آفلاین بود. به طور مثال زمانی که متقاضی برای خرید این قطعات و تجهیزات مراجعه می‌کرد؛ هر آنچه در ذهن داشتیم را ارائه می‌کردیم و یا مستنداتی بود که دیر به دیر بروزرسانی می‌شد. با توجه به اینکه همه نیازها باید به روز باشد؛ سامانه جامع بومی‌سازی را راه‌اندازی کردیم. بر اساس این سامانه هر درخواست خرید خارجی که از طرف فولاد مبارکه صادر می‌شود؛ یک درخواست ثبت در نمایشگاه هم در این سامانه قرار می‌گیرد. در این شرایط شرکت‌ها می‌توانند به صورت شفاف نیازهای فولاد مبارکه را در این سامانه مشاهده کرده و در صورت توانایی اعلام آمادگی و اکتساب تکنولوژی کنند و محصول موردنیاز را تولید و جایگزین محصول خارجی کنند.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه در خصوص تعداد قطعات بومی‌سازی شده در شرکت فولاد مبارکه گفت: از ابتدای راه‌اندازی شرکت فولاد مبارکه تاکنون بیش از صد هزار قطعه، تجهیز و ماده‌مصرفی در این شرکت بومی‌سازی شده است. به ویژه اینکه با فرآیند بومی‌سازی این قطعات که شامل قطعات ساده و قطعات با تکنولوژی بالا است؛ طی ده سال اخیر بیش از 9 هزار قطعه و تجهیز «های‌تک» برای اولین‌بار در این مجموعه بومی‌سازی شده و در اختیار صنایع قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه یک سازوکار تخصصی بر سر راه تمامی درخواست‌های خرید قرار داده است، گفت: با توجه به شناختی که از پتانسیل‌های بازار داریم؛ در خصوص این درخواست‌ها اگر خرید خارجی بود؛ به سازنده باز می‌گردانیم و متناسب با ظرفیت بازار به سمت ساخت داخل هدایت می‌کنیم.

مهندس شهیدی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه از سازندگان قطعات بومی‌سازی شده حمایت می‌کند، افزود: در همین راستا اگر سازنده‌ای قطعه‌ای که قبلا از خارج کشور خریداری می‌شد را بومی‌سازی کرد و در اختیار واحد نوآوری تولید قرار داد و تست‌‌های مربوط به آن مورد تائید قرار گرفت؛ آن قطعه با برند آن سازنده در فولاد مبارکه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه قطعات بومی‌سازی شده با عنوان خرید خارج از تشریفات و خرید انحصاری انجام می‌شود، گفت: چنانچه طرح سرمایه‌پذیر باشد و برای گسترش محصول نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری باشد؛ مرکز نوآوری فولاد مبارکه در این خصوص به متقاضیان کمک می‌کند.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات فولاد مبارکه با بیان اینکه در حال حاضر بالای 90 درصد از نیاز فولاد مبارکه از داخل کشور تامین می‌شود، گفت: طی چند سال اخیر بیش از ده هزار قطعه فناور با تکنولوژی بالا از طریق فرآیند بومی‌سازی با برندهای ایرانی تهیه و تولید شده؛ این در حالی است که هدف نهایی ما در فولاد مبارکه این است که به سمت برند کردن سازندگان داخلی قطعات و تجهیز حرکت کنیم.  

این مقام مسئول در پایان در خصوص تاثیر بومی‌سازی در جلوگیری از خروج ارز از کشور گفت: اگر فرآیند ساخت‌داخل و بومی‌سازی اجرا نمی‌شد؛ تمامی اقلامی که امروز در داخل کشور تولید می‌شود را باید از خارج وارد می‌کردیم که به ازاء آن ارز از کشور خارج می‌شد. بنابراین بومی‌سازی هم از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد و هم اینکه محصولات را با قیمت اقتصادی‌تر و با کیفیت بیشتری در اختیار خطوط تولید قرار می‌دهد.

معصومه صالحی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *