زیرساخت‌های لازم برای رسیدن شرکت‌های دانش‌بنیان به تجاری‌سازی ایده‌ها

سومین رویداد «صنعت دانش‌بنیان با محوریت صنایع کوچك و زیست‌بوم فناوری» با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر علوم‌وفناوری، معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و مدیران و مسئولان این حوزه در سالن همایش‌های هتل ارم تهران برگزار شد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری « اقتصاد ملت » ؛ این رویداد ملی که با هدف اتصال شرکت‌های دانش‌بنیان با صنایع بزرگ‌وکوچک و جریان‌سازی در بدنه دولتی‌وخصوصی در خلق ایده‌ها، عملیاتی‌کردن آن و در نهایت تجاری‌سازی و صنعتی‌سازی به همت سازمان صنایع کوچک‌وشهرک‌های صنعتی ایران برگزار شد؛ زیرساخت‌های لازم برای رسیدن شرکت‌های دانش‌بنیان به تجاری‌سازی ایده‌ها و تبدیل به محصولات فناورانه مورد بحث و بررسی حاضران قرار گرفت.

صدور مجوز شهرک غیردولتی فن‌آوری برای نخستین‌بار در کشور

فرشاد مقیمی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع‌کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در این مراسم از صدور مجوز نخستین شهرک غیردولتی فناوری برای اولین‌بار در کشور و امضاء تفاهمنامه آن بین معاونت علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور، وزارت صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران خبر داد.

وی در ادامه گفت: در همین خصوص با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته ۲۶۰ هکتار به زیست‌بوم علوم و فناوری کشور افزوده می‌شود که توسط وزارتخانه‌های صمت و علوم و تحقیقات شکل خواهد گرفت و شناسایی و معرفی ۲۱۱۸ نیاز فناورانه هم انجام شده است و ۴۵ محصول منتخب در نمایشگاه به نمایش می‌گذاریم.

مقیمی در ادامه افزود: لیست فهرست ۵۷۰ نیاز فناورانه و رفع آنها صورت گرفته و انعقاد ۱۷ قرارداد و تفاهمنامه با محورهای استقرار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی در قالب انتقال فناوری، هوشمندسازی، بهینه‌سازی مصرف انرژی بین شرکت‌های مختلف مبادله شده است که این قراردادها بین شرکت‌های دانش‌بنیان با دانش‌بنیان و شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت شهرک‌های صنعتی بوده و سبب می‌شود اجرای فعالیت‌ها به بخش خصوصی واگذار شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک‌وشهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: حدود ۲۷۰ شرکت دانش‌بنیان در قالب فناور و خوشه‌های کسب‌وکار مشغول کار هستند که به مجموعه‌های صنعتی وصل شده‌اند و در آینده هم تعدادی به این صنایع افزوده می‌شوند.

وی اضافه کرد: ایجاد و توسعه شهرک‌های فناوری و مراکز خدمات فناوری، ایجاد و توسعه فن بازار و مراکز مبادله فناوری، ایجاد و توسعه مرکز نوآوری خوشه‌ها و آماده‌سازی بنگاه‌ها برای ورود به صنعت از موضوعاتی است که سازمان صنایع‌کوچک در دستور کار خود قرار داده که در این مدل‌ها سازمان وارد نمی‌شود و ارکان و زیرساخت‌های موردنیاز را برای بخش غیردولتی فراهم می‌کند و عمده خدمات توسط شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌شود.

مقیمی از افتتاح بیستمین فن ‌بازار کشور در تهران و ارائه خدمات آن به کل کشور خبر داد و با اشاره به وجود ۱۷ شهرک صنعتی فناور در کشور در قالب پردیس‌های فناوری تصریح کرد: دو قرارداد پردیس فناوری در قم و چهارمحال‌وبختیاری منعقد شد.

وی به فعالیت ۶ شهرک فناوری در کشور و در دستور کار قرار داشتن اجرای ۴۰ شهرک فناوری اشاره کرد و افزود: در تهران و قزوین کار شهرک‌های فناوری در حال مطالعه و مکان‌یابی است و در ۱۴ منطقه دیگر نیز بحث شهرک صنعتی در حال مطالعه است.

معاون وزیر صمت ادامه داد: ۳۱ کلینیک کسب‌و‌کار در کشور وجود دارد که بیش از ۱۷۰۰ مشاور مستقر هستند و ۵۷۰ مشاور ارائه‌کننده توسعه کسب‌وکار در مراکز خدمات فناوری فعال و ۱۳۰ مشاور توسعه فناوری در شهرک‌ها مستقر هستند.

وی با بیان اینکه ۱۹ مرکز فن بازارهای منطقه‌ای در استان‌های مختلف کشور وجود دارند که بیستمین مرکز در تهران افتتاح می‌شود و بازارهای فناور تکمیل و کل کشور از این بازارها می‌توانند استفاده کنند، خاطرنشان کرد: ۱۶۸ واحد فناور دانش‌بنیان در شهرک‌های فناوری مستقر هستند و ۲۳۹ مشاور ارائه‌کنندگان خدمات فنی‌ومهندسی در این شهرک‌ها مستقر هستند.

مقیمی همچنین گفت: در سراسر کشور احداث ۵۷۷ واحد کارگاهی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته که ۲۰۵ واحد تکمیل شده و تا پایان سال هم ۲۷۲ واحد افتتاح می‌شود.

دانشگاه‌ها موتور پیشران فرهنگ، فناوری و صنعت هستند

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این مراسم گفت: در اینکه دانشگاه‌ها در همه جای دنیا موتور پیشران نوآوری و فناوری هستند؛ شکی نیست و در کشور ما دانشگاه‌ها مرجع و مرجعیت‌ساز هستند. به این دلیل که به واسطه فرهنگ شایسته جامعه ما؛ هر خانواده ایرانی آرزو دارد که فرزندش تحصیلات عالیه و دانشگاهی داشته باشد.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: در بحث علمی دانشگاه‌های ما با جهاد علمی استادان و دانشجویان در منطقه بر اساس پایگاه استنادی اسکوپوس رتبه اول و بر اساس پایگاه استنادی علمی تامسون رویترز رتبه دوم را در منطقه به خود اختصاص داده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌ها علاوه بر مرجعیت در عرصه علمی در زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، نوآوری و فناوری مرجع و مرجعیت‌ساز هستند، ادامه داد: دانشگاه‌ها موتور پیشران فرهنگ، نوآوری، فناوری و صنعت هستند؛ چراکه دانش‌آموختگان دانشگاهی در صنایع مختلف فعال هستند و با رشد و نبوغ و اختراعات و نوآوری‌های خود صنعت را سر پا نگه می‌دارند.

وی اضافه کرد: مطمئنا این دانش‌‌‌آموختگان در هر جای ایران و جهان که موفقیت کسب کنند؛ باعث افتخار خانواده خود و دانشگاه محل تحصیلشان هستند.

زلفی‌گل با بیان اینکه دانشگاه‌ها و وزارتخانه‌های آموزشی همچون آموزش‌وپرورش، علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت و درمان ‌و پزشکی بهترین محل جهت سرمایه‌گذاری برای نسل‌های آینده هستند، گفت: برگزاری رویدادهای علمی مختلف سبب تقویت مرجعیت علمی دانشگاه‌ها و افزایش رفاه‌اجتماعی و اثربخشی اجتماعی دانشگاه‌ها می‌شود.

در همین راستا برگزاری این رویدادها سبب اتصال دانشگاه‌ها به صنایع و انعقاد تفاهمنامه‌ها با شرکت‌های دانش‌بنیان و حاکم شدن فرهنگ شایسته کار تیمی و گروهی و رشد همه با هم و رسیدن به هدف و منافع مشترک می‌شود.

نقش موثر صنعت دانش‌بنیان در تحقق اهداف و پویایی اقتصاد کشور

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور هم در این مراسم گفت: تجربه نشان می‌دهد وقتی مدام موضوعی تکرار شود؛ آن امر به فرهنگ و باور عمومی تبدیل می‌شود. همچنان که تکرار واژه صنعت دانش‌بنیان و تلاش در این خصوص موجب حرکت و پویایی بیشتر اقتصاد جامعه در این مسیر می‌شود. اینکه این رویداد به شکل منظم و ماهیانه برگزار می‌شود؛ در امتداد مسیر شاهد رخداد اقدامات تاثیرگذار و سازنده‌ای خواهیم بود؛ زیرا با برگزاری جلسات متمادی آوردگاه خوبی از نتایج مناسب حاصل خواهد شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور همچنین تاکید کرد: طی بیش از چهل سال گذشته در نظام جمهوری‌اسلامی‌ایران هیچوقت مانند دوره کنونی هم‌افزایی و همراهی استراتژیک خوبی بین حوزه‌های مختلف صمت و معاونت‌ علمی و وزارت علوم و سایر مراکز مربوطه وجود نداشته که این موضوع بسیار امیدبخش است.

وی اضافه کرد: در دنیا شهرک‌های صنعتی و پارک‌های فناوری درهم عجین بوده و تفکیک‌شده نیستند، اما ما مقداری دچار تعدد عناوین و تیترها شده‌ایم. از قبیل پارک، منطقه آزاد، منطقه ویژه و شهرک صنعتی؛ در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا این حرکت جدی شروع شده که هویت‌ها اگرچه خوب است در طول و عرض توسعه پیدا کنند، اما باید با جدیت بیشتر به محتوا هم پرداخته شود.

دهقانی‌فیروزآبادی همچنین گفت: به ‌طور مثال چه اشکالی دارد که شهرک‌های صنعتی علاوه بر مزیت‌های شهرک‌های صنعتی دارای مزیت مناطق آزاد، مزیت مناطق ویژه و مزیت پارک‌های علم‌وفناوری را هم داشته باشند؟ به عبارتی دیگر اصطلاحا ظرف‌های کمتر با محتواهای غنی داشته باشیم.

سرمایه‌ها به سمت مباحث صنعت دانش‌بنیان هدایت شود

امیررضا شاهانی رئیس دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی نیز به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: برای افزایش صادرات محصولات های‌تک باید به سراغ دانشگاه‌ها برویم و از آنان بخواهیم تا در مباحث دانش‌بنیان و مباحث تولید فناوری و تکنولوژی شرکت کنند.

وی در ادامه افزود: برای بنده بسیار مایه خوشحالی است که شاهد رخداد چنین اقدامی در سطح کشور هستم؛ زیرا در طول سال‌ها فعالیت خود چنین اتفاقی را ندیده بودم که اکنون در دولت سیزدهم در حال انجام است.
شاهانی با بیان اینکه این رویداد به دنبال آن است که حوزه دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان که خروجی دانشگاه‌ها هستند را در کنار صنعت کشور قرار دهد، گفت: این کار اقدام ارزشمندی است و قطعا آثار و برکات فراوانی به همراه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی با اشاره به ضرورت رشد و ارتقاء حوزه تولید و صنعت کشور گفت: متاسفانه درصد صادرات محصولات های‌تک کشور بسیار پایین است و برای کشور ایران با داشتن دانشگاه‌های غنی که بسیاری از خروجی‌‌های آن در داخل کشور و همچنین سایر کشورها افتخارآفرین هستند؛ چرا نباید ما از این ظرفیت‌ها به شکل شایسته‌ای استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ما ؛ این مسئول با اشاره به اهمیت تحول علمی‌وفناوری کشور عنوان کرد: برای افزایش صادرات محصولات های‌تک باید به سراغ دانشگاه‌ها برویم و از آنان بخواهیم تا در مباحث دانش‌بنیان و مباحث تولید فناوری و تکنولوژی شرکت کنند.
شاهانی خاطرنشان کرد: دولت باید با دوری از تصدی‌گری؛ در عرصه هدایت و تنظیم‌گری صنایع نقش‌آفرینی کند و برای این منظور زنجیره چرخه تولید باید به شکلی باشد که در شهرک‌های صنعتی کامل باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مباحث مهم در حوزه تولید و اقتصاد دانش‌بنیان بحث تامین مالی و سرمایه‌گذاری است، افزود: دولت و وزارت اقتصاد و مجلس‌شورای‌اسلامی و دیگر نهادهای مرتبط باید در این عرصه اقدامات حمایتی داشته باشند.

این مسئول اظهار کرد: یکی از مشکلات کشور این است که سرمایه‌ها به بخش‌های غیرمولد و دلالی و خدمات سوق پیدا می‌کند؛ زیرا زودبازده هستند، اما حوزه تولید دارای ریسک بالا بوده و دیربازده است.

وی در پایان گفت: در تمام دنیا مالیات‌ها را هدفمند کردند، اما در کشور ما از حوزه تولید مالیات بالا دریافت می‌شود و همین امر مشکلاتی را ایجاد کرده که باید اقدامات مناسبی انجام شود تا سرمایه‌ها به سمت مباحث صنعت دانش‌بنیان هدایت شود.

تخصیص ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای محصولات فناورانه

علی بابایی مدیرکل دفتر فناوری و نوآوری وزارت صمت نیز در این همایش از تخصیص ۷۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای محصولات فناورانه خبر داد و گفت: کار فناوری و دانش‌بنیان در ایران به دلیل مشکلات مربوط به رقابت و مشوق‌ها در خیلی از صنایع؛ دشوار است.

وی با بیان اینکه تقریبا محصولات فناورانه در ایران سیاستگذاری متمرکزی نداشت، گفت: بسته سیاست در محصولات فناورانه به زودی از سوی وزارت صمت ابلاغ می‌شود که این امر به کیفیت و رقابت محصولات استراتژیک و سایر موارد کمک می‌کند. طبق دستور وزیر لیستی از معاونت علمی دریافت کردیم و به دفاتر تخصصی ارائه دادیم و در این حوزه به شدت سخت گرفتیم تا کیفیت محصولات قابل رقابت، تولیدات مکفی و محصول استراتژیک باشد.

مدیرکل دفتر فناوری‌ونوآوری وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از لیست هزار تایی که معاونت علمی ارائه کرده، ۱۶۱ محصول نهایی شده که این محصولات استراتژیک و فناورانه هستند، تصریح کرد: مهمترین مساله شرکت‌های دانش‌بنیان موضوعات ارز و تعرفه و واردات است و امیدواریم طی هفته آینده این لیست وارد اجرا شود.
وی در پایان گفت: طی سه ماه گذشته ۱۰ درصد از منابع تبصره ۱۸ وزارتخانه به محصولات فناورانه اختصاص داده شده که معادل ۷۲۰ میلیارد تومان است.

بر اساس این گزارش سومین رویداد صنعت دانش‌بنیان با هدف حرکت به سمت اکوسیستم دانش‌بنیان صنعت محور و دارای قدرت رقابت در بازارهای بین‌المللی با حضور روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، عزت‌الله اکبری‌تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع‌ومعادن مجلس، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک‌وشهرک‌های صنعتی ایران، بیش از ۵۰۰ نفر از صنعتگران، کارآفرینان، اساتید دانشگاه و فعالان حوزه دانش‌بنیان و ۲۶۸ شرکت دانش‌بنیان، فناور، عاملان خوشه کسب‌وکار، کلینیک‌های کسب‌وکار و فن‌ بازار با همکاری وزارتخانه‌‌های صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در هتل ارم تهران برگزار شد.

گفتنی است در این همایش همچنین تفاهمنامه‌های مختلفی برای ایجاد شهرک غیردولتی با رویکرد فناورانه، امضاء قرارداد بین شهرک صنایع کوچک و شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای استقرار طرح بهینه‌سازی و متناسب‌سازی مصرف انرژی، تفاهمنامه در راستای طراحی و پیاده‌سازی توزیع امکانات (دیسپاچینگ) و مدیریت هوشمند شهرک‌های صنعتی، تفاهمنامه پروژه نمونه کشوری در بخش انقلاب صنعتی چهارم و ارتقاء نرم‌افزارها با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد مرکز نوآوری و مدرسه آموزش کفش تبریز و ایجاد مرکز تحقیق‌وتوسعه با همکاری دانشگاه‌ها به امضاء حاضران رسید.

همچنین مبادله توافقنامه همکاری مشترک سازمان صنایع کوچک و معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم از بخش‌های دیگر این رویداد بود.

لازم به ذکر است نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان به همت سازمان توسعه‌ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) مهر سالجاری و دومین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان با عنوان «انقلاب صنعتی چهارم و صنعت شهر هوشمند» به میزبانی سازمان مدیریت صنعتی آذر ماه برگزار شد.##

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *