رونمایی از وام بدون کارمزد در بانک قرض‌الحسنه رسالت برای اولین‌بار در کشور

وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد بانک رسالت صبح امروز با حضور وزیر امور اقتصادی‌ودارایی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی، مدیران‌عامل بانک‌ها، دبیر شورای‌فقهی بانک‌مرکزی، رئیس کمیسیون شورای اقتصادی و جمعی از نمایندگان مجلس‌شورای‌اسلامی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری «اقتصاد ملت» ؛ محمدحسین حسین‌زاده مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت در این مراسم با تاکید بر اینکه برخی فتاوای شیعه و سنی دریافت کارمزد توسط قرض‌دهنده را جایز نمی‌دانند، گفت: وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد ریشه شرعی دارد.

وی با توجه به اهمیت این مهم تاکید کرد: به همین دلیل بر روی این موضوع ۲۰ سال کار پژوهشی و برای فراهم کردن زیرساخت‌های آن چندین سال کار عملیاتی انجام شده است که طی دو سال اخیر سرعت بیشتری گرفته است و همه مسئولان نظام، شورای‌فقهی و رئیس‌کل بانک‌مرکزی نیز از این مسیر حمایت کردند تا سرانجام شاهد تحقق وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد در نظام بانکی باشیم. حسین‌زاده با اشاره به اینکه اگر یک نهاد قرض‌الحسنه بتواند وام بدون کارمزد بپردازد باید مراکز هزینه‌ها را شناسایی و کاهش دهد، گفت: در بانک قرض‌الحسنه رسالت با پیاده‌سازی بانکداری بدون شعبه؛ ۸۰ درصد هزینه‌ها کاهش پیدا کرده است.

در همین راستا برخی هزینه‌های دیگر نیز مانند تهیه کارت، سفته‌الکترونیک، اعتبارسنجی و … فعالیت اصلی بانک محسوب نمی‌شود که برای این موارد نیز برنامه‌ریزی‌های مناسبی صورت گرفته است و خدمات‌دهندگانی آنها را بر عهده گرفته‌اند. مدیرعامل بانک رسالت خاطرنشان کرد: در بانک رسالت هزینه‌ها تا حدود زیادی مدیریت شده است و توانستیم وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد که نظاماتی دارد را پیاده‌سازی کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع ابتدا در شورای‌فقهی بانک‌مرکزی مطرح شد و سپس در بدنه بانک‌مرکزی مورد رسیدگی قرار گرفت، گفت: در نهایت با ابلاغ رئیس‌کل بانک‌مرکزی از 20 روز قبل در محیط پایلوت انجام شده است و در حال حاضر با خیال راحت آغاز همگانی شدن پرداخت وام بدون کارمزد را در دستور کار داریم. جزئیات پرداخت وام 300 میلیون تومانی بدون کارمزد بر اساس این گزارش با رونمایی از وام قرض‌الحسنه ۳۰۰ میلیونی بدون کارمزد؛ پرداخت این تسهیلات در بانک رسالت آغاز شد.

حسین‌زاده درباره مدل اعتبارسنجی تسهیلات 300 میلیونی بدون کارمزد گفت: مدل اعتبارسنجی بر دو اساس است؛ نخست طبق محاسبات و اطلاعاتی که مردم می‌دهند و بر اساس آن توان بازپرداخت افراد محاسبه می‌شود. دوم نقش‌آفرینی سرمایه‌های اجتماعی و معتمدین در برآورد توان بازپرداخت وام‌گیرندگان است.

وی در پاسخ به این سوال که استفاده از نظرات معتمدین در توان بازپرداخت وام‌گیرندگان بر اساس کدام مدل اعتبارسنجی است؟ گفت: این نظام اعتبارسنجی جدیدی است که ما شروع کرده‌ایم و آئین‌نامه بانک‌مرکزی به بانک رسالت این مجوز را در اختیار بانک رسالت قرار داده است.

وی با تأکید بر اینکه تسهیلات بدون کارمزد صرفاً با سفته‌الکترونیک پرداخت می‌شود، تصریح کرد: تاکنون پرداخت تسهیلات در قبال وثایق دیگری از جمله چک، اسناد ملک و … انجام می‌شد، اما هم‌اکنون صرفاً با سفته‌الکترونیک تسهیلات پرداخت می‌شود و سفته به عنوان ضمانت از وام‌گیرندگان دریافت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ما ؛ در پایان این مراسم از تمبر یادبود آئین وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد که به امضاء وزیر اقتصادو‌دارایی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی، دبیر شورای‌فقهی بانک‌مرکزی، رئیس کمیسیون شورای اقتصادی و مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت رسید نیز رونمایی شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *