شناسایی ۱۵۰ ایده نوآورانه معدنی/ فرش قرمز گل‌گهر پیش روی فناوران

مراسم اختتامیه رویداد ملی ایده‌های فناورانه گل گهر با حضور بزرگان بخش معدن و صنایع معدنی کشور برگزار شد.

به گزارش اقتصاد ملت؛ این رویداد با حضور مدیران شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رئیس کمیسیون اقتصادیمجلس شورای اسلامی و تعدادی از صاحبان نام بخش صنعت و معدن، صاحبان ایده و مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و نمایندگانمجلس برگزار شد. احمد نادری عضو هیات رئیسه مجلس، حمیدرضا فولادگر رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، علی آقامحمدی عضومجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، روح‌الله دهقانی فیروزآبادیمعاون علمی رئیس جمهوری و وجیه‌الله جعفری رئیس هیات عامل ایمیدرو سخنرانان اصلی این رویداد بودند.

۱۰ ایده برتر از میان ۱۵۰ ایده امیر حاجی زاده، دبیر رویداد توسعه ایده های فناورانه شرکت گل گهر سیرجان در حاشیه آیین اختتامیه این رویداد از حضور ۱۵۰ ایدهدر این رویداد خبر داد و گفت: از این ۱۵۰ ایده، ۱۰ طرح برتر توسط دو کمیته داوری انتخاب شده و در این مراسم اختتامیه از ایشانتقدیر به عمل خواهد آمد.

افراد نامطلع در کار دانشی‌ها دخالت نکنند

علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از اهمیت پیشروی و عدم توقف صحبت کرد و گفت: ارزش افزوده و سرمایه‌گذاری ازروش‌های دیگر توجیه‌پذیر تر است. دانش ترکیبی است از آنچه که کسانی می‌دانند و کسانی که به آن دانسته‌ها جامه عمل می‌‌پوشانند ولی مهم معماری آن است. هر ملتیممکن است به‌گونه‌ای خاص دانش را معماری کند و تقلید مسئله مناسبی نیست.

او با ذکر مثالی از زلزله ترکیه افزود: برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان کسانی که در آب‌های ژرف کار می‌کنند، دستگاهی را به همراهبرده‌اند که تنها با حرکت روی زمین و عدم نیاز به ورود به آن قابلیت تشخیص فرد زنده یا مرده، گروه خونی و حتی DNA را دارد. طبیعتاهمان کار برای بحث‌های مختلفی مثل اکتشافات می‌تواند گسترش پیدا کند.

آقامحمدی از اهمیت ضایعات موجود در کشور سخن گفت و تاکید کرد که باید این ضایعات قابل بهره‌برداری باشند.

او‌ خطاب به مدیران شرکت‌های حاضر گفت: باطله‌های شرکت‌های شما در مجموعه‌های مختلفی مثل دامداری‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرد. بدون اینکه شما از ارزش آن‌ها مطلع باشید و آن‌ها را از لحاظ درجه گرما غیر قابل تصرف می‌دانید.

آقامحمدی تصریح کرد: امروزه یک عده نیروی اداری، توانمندی و فناوری شرکت های نوآور را مورد ارزیابی قرار می‌دهند درحالی کههیچ سررشته‌ای از این امور ندارند و این امری به شدت نادرست است. او از اهمیت ریسک‌پذیری در این عرصه سخن گفت و افزود: برای ما مستندات مهم نیست بلکه محصول نهایی حائز اهمیت است.

آقامحمدی از اهمیت بهره‌برداری از آب ژرف صحبت کرد و خاطرنشان کرد: کرمان بهترین گزینه برای آب ژرف است و چرا برای این حوزهبیش از این‌ها زمان نگذاریم؟ این کار باید در قالب فراخوان‌های بزرگ انجام گیرد و مسئولیت‌های اجتماعی را علمی کنیم. به این صورتکه گل‌‌گهر به همراه ۱۱ شرکت برتر مسئولیت‌های اجتماعی خود را روی هم گذاشته و یک سال در قالب علمی کارها را پیش ببرند تا ببینیمچه نتیجه‌ای حاصل خواهد شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد که تمرکز بیشتری در حوزه‌های زمین‌شناسی، اکتشاف، مواد باطله و مواد کم‌یاب صرفشود. همچنین پروسه تولید، بحث‌های زیست محیطی و آب‌های ژرف باید مورد مطالعه قرار گیرند.

عقب‌ماندگی ما در بحث اکتشاف

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مجموعه گل گهر گفت: اگر بخواهیم نام و نشانفعالیت‌های بزرگ کشور را که بعد از انقلاب شکل گرفت، نام ببریم مجموعه گل‌گهر را باید مثال بزنیم. این نهاد پس از پیروزی انقلابشکل گرفت و فعالیت خود را پس از دفاع مقدس شروع کرد و امروز به یک درخت تنومند در حوزه فعالیت‌های معدنی و صنعتی کشورتبدیل شده است. او از همه بنیان‌گذاران شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و همچنین حامیان و پشتیبانان این مجموعه تشکر کرد.

پورابراهیمی خطاب به آقامحمدی گفت: طبق گزارشی که من در خصوص ۱۵۰ ایده‌ای که در این همایش شرکت‌ کرده‌اند و از بین آن‌هاباید ۱۰ ایده انتخاب شود، دریافت کردم، در موضوعات مختلف مثل افزایش بهره‌وری و اکتشافات عقب هستیم. در حال حاضرکشورهایی مثل کانادا ۵ بار اکتشافات خود را انجام داده‌اند در حالی‌که ما در کشور ۵٪ را انجام داده‌ایم و این تفاوت بسیار معناداراست.

او با ارائه راهکاری ادامه داد: ما باید به ذخایری دسترسی پیدا کنیم که برنامه بلند مدت توان تولید مواد معدنی و صنایع وابسته راپشتیبانی کند.

به گفته پورابراهیمی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اکتشافات می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند. در‌حوزه بهره‌وری نیز به همین صورت. طبق گزارش‌هایی که ما دریافت می‌کنیم و یا تامین قطعاتی که بعضا از خارج از کشور صورت می‌گیرد باید در داخل کشور نیز ترتیبی اتخاذ گردد که همین نگاه تخصصی به موضوعات صورت گیرد.

او افزود: مجموع این اقدامات در راستای محدودیت‌های شرکت‌های صنعتی و معدنی، نویدبخش حرکت‌های بزرگی است که می‌تواند درآینده مسیر توسعه صنعتی ما را با شرایط بهتری روبه‌رو کند.

او به اقدامات کمیسیون اقتصادی و شورای اسلامی اشاره کرد و توضیح داد: هم از جهت تدوین مبانی که در راستای ماموریت‌های مابوده، انجام شده و هم از جهت حمایت‌هایی که تکالیف ما بوده در بخش‌های مختلف مانند پشتیبانی، بحث فنی، حوزه‌های مالیاتی وحوزه دانش‌بنیان.

پورابراهیمی به ایمان عتیقی، مدیر مجتمع معدنی و صنعتی گل گهر پیشنهاد داد: یک بخشی از اقدامات شما در ارتباط بین همکاریشرکت گل گهر با شرکت‌هایی صاحب ایده‌ای است که به این رویداد مراجعه کرده‌اند. طبق گزارشی که من از دبیر همایش دریافتکرده‌ام، ۱۵۰ ایده آمده‌اند که از بین آن‌ها ۱۰ ایده انتخاب شود.

او ادامه داد: بخش دوم پیشنهاد ما که می‌تواند تکمیل‌کننده اقدامات شما باشد و بسیار مفید واقع شود، تشکیل وی سی کاملا تخصصیاست. او در پایان خاطرنشان کرد: ما هم در سطح ملی و هم در سطح استانی اعلام آمادگی می‌کنیم و از ظرفیت مجلس و در استان‌ها نیز ازظرفیت‌های استانداری برای پیشروی امور مرتبط با این پروژه دریغ نکنیم.

شرکت‌های بزرگ پیشران شرکت‌های نوپا

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی رئیس جمهوری در ابتدای سخنان خود با طرح یک مثال از دو شرکت به توضیح واژه دانش‌ بنیانپرداخت و خاطرنشان کرد: اول یک صنعت خودروسازی به روز را در نظر بگیرید که در یک زمینی به مساحت ۱۰ هکتار، خودرو SUV باوزن ۲ تن تولید می‌کند و سالیانه ۵۰۰ هزار دستگاه از ایت خودرو تولید می‌کند و هرکدام را ۳۰ هزار دلار می‌فروشد. این سایتخودروسازی ۱۰ هکتاری چند میلیارد دلار زیرساخت و تجهیزات دارد و سود جهانی آن تقریبا ۱۰٪ است. این یک نمونه از اقتصادصنعتی است. در مقابل شرکتی دارای زمینی به مساحت هزار مترمربع یک ویال داروئی تولید می‌کند. ۴ ویال ۵ گرمی که مجموعاً ۲۰ گرم می‌شود راتولید می‌کند و با قیمت ۳۰ هزار دلار به فروش می‌رساند. در بررسی این شرکت می‌بینیم فقط ۱۹ درصد ارزش این شرکت را زیرساختآن تشکیل می‌دهد و ۹۰ درصد ارزش آن به دانش فنی موجود در آن بازمی‌گردد و سودش نیز ۴۰۰ درصد است. این شرکت نمونه شرکتیاست که بر مبنای اقتصاد دانش‌ بنیان شکل‌گرفته است.

دهقانی با تأکید بر اینکه اشتباه ما در ترکیب این دو شرکت است و بر آن نام دانش‌ بنیان می‌گذاریم، اظهار کرد: دانش‌ بنیان، استارتاپنیست. عادت کرده‌ایم معنا و مفهوم واژگان را در حد و اندازه درک و فهممان تقلیل می‌دهیم و آن را خراب می‌کنیم. اقتصاد دانش بنیاندر دنیا مفهومی بسیار گسترده دارد.

او با تأکید بر این تفاوت دیدگاه‌ها، گفت: شرکت‌های دانش‌ بنیان واقعی که اقتصاد دانش‌ بنیان را شکل می‌دهند بسیار گران‌قیمت هستند. کارخانه‌های دانش‌ بنیان واقعی در دنیا، اقتصاد‌های بزرگ را تشکیل می‌دهند. وقتی به مرحله تجاری‌سازی و به اوج تولیدمی‌رسند بسیار گران می‌شوند در حدی که امکان خرید آن‌ها وجود ندارد.

دهقانی با طرح این بحث که مفهومی در غرب به نام سرمایه‌گذاری خطرپذیر بر مبنای اقتصاد خصوصی، شکل گرفت اظهار کرد: چهکسانی می‌تواند سرمایه‌گذاری خطرپذیر انجام دهند؟ یا بخش خصوصی، یا بخش دولتی یا بخش میانی اعم از خصولتی و عمومی اینکار را انجام می‌دهند. در ایالات‌متحده ۹۰ درصد اقتصاد در دست بخش خصوصی است و به معنای واقعی سرمایه‌گذاری خطرپذیرتوسط بخش خصوصی، انجام می‌شود.

او با تأکید بر این افزود: جالب است که عنوان کنم ما در ۱۰ سال گذشته همه صندوق‌های پژوهش و فناوری‌مان به‌اندازه یک‌دهم مسئولیتاجتماعی گل گهر در یک سال ریسک نکردند. کدام ریسک؟ مگر ما اقتصاد خصوصی داریم که بخواهیم ریسک‌پذیر برخورد کنیم. ریسکبرای ما معنا ندارد. ریسک برای اقتصادی که ۸۵ درصد آن دولتی است معنا ندارد. ریسک واقعی برای بخش خصوصی است که ما آنرا نداریم. بدون تعارف می‌گویم که اقتصاد ریسکی به معنای بخش خصوصی نداریم. مجموعه سرمایه تمام صندوق‌های پژوهش وفناوری ما در حال حاضر ۲ هزار میلیارد تومان هم نیست که در هیچ‌کدامشان نیز بخش خصوصی به معنای واقعی وجود ندارد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس‌جمهور، گفت: دراین‌بین، یک بخش میانی به اسم شرکت‌های بزرگی که نه دولتی و نهبخش خصوصی هستند، باقی می‌مانند که هم ویژگی‌ها و وجاهت دولتی را دارند و هم آزادی عمل شرکت‌های خصوصی را مثل مجموعهگل گهر و به همین دلیل مفهومی با عنوان نوآوری شرکتی شکل می‌گیرد. این شرکت به خاطر داشتن گردش مالی مطلوب، زیرساخت خوب،تجهیزات و سایت مناسب و اینکه در بطن مسئله قرار دارد، می‌تواند پیشران سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش‌ بنیان نوپا که با توجه به مثالقبل همان بچه ماهی هستند، باشد و در دل خود این‌ها را جمع می‌کنم تا عقب نیفتند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌ بنیان رئیس‌جمهور در پایان با اشاره به اینکه هدفمان این است در زنجیره ارزش توسعه افقی وعمودی بدهیم، خاطرنشان کرد: با کنسرسیوم‌سازی دانش‌ بنیان‌ها که در آن فناور، تأمین مالی، پیمانکار، بهره‌بردار با نگاه حل مسائلبزرگ وجود دارد باید ظرف ۴ سال آینده ۱۰ ابر شرکت فناوری و نوآوری در حوزه معادن بسازیم که قطعاً با توجه به عظمت مجموعهگل‌گهر اگر کمتر از ۴ شرکت متعلق به این مجموعه نباشد قطعاً از بازار توسعه عقب خواهد ماند، البته با نگاه و دیدی که از مدیرانمجموعه سراغ دارم این اتفاق قابل پیش‌بینی است که ظرف ۴ سال آینده ۳ ابر شرکت در بازار‌های جهانی داشته باشد. محدودیت فعلی گاز، چالش صنایع رانتی حمیدرضا فولادگر ، رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به صراحت اعلام کرد که سوبسیدی که شرکت های فولادی بابتگاز داده می‌شده دیگر پایدار نیست.

به گفته فولادگر، ۷۰ درصد فولاد دنیا از روش کوره‌بلند ساخته می‌شود چون کشورهای دیگر مثل ایران گاز به صورت تقریبا مجانی دراختیارشان نیست، به همین دلیل نیز برخلاف دنیا تکنولوژی تولید فولاد در این شرکت بر پایه روش احیای مستقیم شکل گرفته که مصرفگاز بالایی دارد.

او با تاکید بر اینکه باید در توسعه صنایع معدنی دقت کنیم که دیگر معلوم نیست در سال آینده گاز بدین شکل و با این وضعیت یک مزیتباشد، گفت: مسئولین تصمیم دارند قیمت انرژی را به سمت قیمت تمام شده ببرند، بنابراین بحث انرژی به عنوان یک چالش مهم برایمعدن و صنایع معدنی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، تامین پایدار سنگ آهن در بحث فولاد را دیگر چالش پیش روی این صنایع دانست وگفت: بعد از سنگ‌ آهن صنایع معدنی بعدی‌مان باز به نسبت ذخایری که داریم کم هست و به نسبت ذخایری که داریم تولیدمان به شدتپایین است.

فولادگر در ادامه وضعیت صنایع کانی‌های غیر فلزی را به نسبت بهتر ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه در کانی‌های غیرفلزی هم از فناوریاستفاده نمی‌کنیم و بسیار پرت محصول و دور ریز داریم و بهره‌وری در صنایع کانی‌های غیرفلزی هم خوب نیست.

رئیس هیئت مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تاکید کرد که این شرکت هیچ راهی جز مسلح کردن صنایع معدنی به فعالیت‌هایدانش‌بنیان ندارد.

فولادگر با اشاره به رتبه ۷ تولید فولاد خام کشور در دنیا و قیاس آن با حجم تولید فولاد در چین، گفت: ما با ۳۰ میلیون تن تولید رتبه هفتمهستیم اما چین ۱.۵ میلیارد تولید فولاد دارد و فاصله به شدت بالاست و ما اگر می‌خواهیم صنایع معدنی را با بحث اقتصاد مقاومتیادامه دهیم هیچ راهی جز بهره‌ور شدن نداریم. به گفته او در بحث استخراج خیلی از معادن هنوز از روش‌های سنتی استفاده می‌کنند و فناوری هم سنتی است.

در حاشیه این رویداد، نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت‌های وابسته در حوزه ایده‌هایفناورانه با حضور مسئولان و میهمانان برپا بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *