گام بزرگ گهرزمین در مسیر خودکفایی و بومی‌سازی

شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین به عنوان بزرگترین معدن روباز خاورمیانه در عرصه ساخت‌داخل تجهیزات و ماشین‌آلات‌معدنی موردنیاز این صنعت عملکرد درخشان و قابل‌توجهی داشته و پیشرو است.

معصومه صالحی

به گزارش اقتصادملت؛ واحد بومی‌‌سازی در شرکت سنگ‌‌آهن گهرزمین از سال 1395 با تولید قطعات فناورانه «کاربید تنگستن» فعالیت خود را آغاز کرد و در حال حاضر با ورود به عرصه ساخت‌‌داخل تجهیزات سنگین معدنی؛ با قدرت در حال طی مسیر است.

معدن سنگ‌آهن گهرزمین با ذخیره‌ای در حدود ۶۴۰ میلیون تن؛ بزرگترین معدن روباز خاورمیانه و یکی از بزرگترین معادن روباز دنیا به شمار می‌آید. عمده تولیدات شرکت گهرزمین زنجیره سنگ‌آهن و فولاد از جمله تولید سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و در سال‌های آتی تولید فولاد و ورق‌های نوردی است.

در حال حاضر تولید شرکت مربوط به کنسانتره و گندله می‌شود که در حال حاضر در داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گهرزمین در خصوص بومی‌‌سازی و ساخت‌داخل تجهیزات با شاخص تولید برای اولین‌بار در کشور گام‌های خوب و قابل‌توجهی برداشته که ماحصل تلاش و همت مهندسان نخبه این شرکت است؛ از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بومی‌سازی تجهیز انباشت‌وبرداشت ترکیبی کارخانه گندله‌سازی.

– ساخت پوسته آسیاب گلوله‌ای برای اولین‌بار در کشور به وزن 120 تن.

– بومی‌سازی رول‌های آسیاب غلتکی فشار بالا با قطعات کاربید تنگستن.

– بومی‌سازی گیربکس خورشیدی آسیاب غلتکی فشار بالا پیش‌خردایش با توان ۸۲۸ کیلووات.

– همچنین ساخت انواع گیربکس‌های سنگین مورداستفاده در خطوط شرکت سنگ‌آهن گهرزمین در سایزها و با توان‌های مختلف در حال اجرا است.

– بومی‌سازی الکتروموتورهای صنعتی MV و LV خطوط خردایش و تولید کنسانتره با محدوده‌ توانی 400 تا 1250 کیلووات.

این در حالی است که متخصصان این واحد به صورت مداوم در حال پایش این تجهیزات هستند و دائما آن را با نمونه‌های خارجی مقایسه می‌کنند؛ به گونه‌ای که نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها و مقایسه‌ها نشاندهنده آن است که در برخی از قطعات نه تنها کیفیت تجهیزات تولید شده برابر با نمونه‌های مشابه است؛ بلکه در موارد متعددی بالاتر هم می‌باشد.

از جمله آنها می‌توان به غلتک‌های آسیاب پر فشار اشاره کرد که برای اولین‌بار با همکاری شرکت سنگ‌آهن گهرزمین به صورت کامل شامل شفت‌ها، تایرها و قطعات کاربید تنگستن در داخل کشور و با همکاری صنایع توانمند داخلی ساخته شده که با نمونه‌های خارجی کاملا قابلیت رقابت دارد و حتی دارای عمر و کارکرد بالاتر هم می‌باشد.

در همین راستا واحد بومی‌سازی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین با شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح داخلی نیز همکاری‌هایی را انجام داده است. از جمله شرکت ماشینسازی منگان، مجتمع صنعتی اسفراین، الماسه‌ساز، ماشین‌افزار شمس، رشد صنعت نیرو و …یکی از نگرش‌های بومی‌سازی گهرزمین در خصوص ساخت‌داخل قطعات؛ همکاری با شرکت‌هایی است که توانمندی و رزومه آنها در زمینه ساخت‌داخل و تولید قطعات باکیفیت شناخته شده و معرف حضور همگان است.

در واقع اعتقاد بر این است که اگر شرکتی دانش‌بنیان باشد؛ قطعا در بررسی اولیه این واحد تاثیر مثبتی خواهد داشت. این در حالی است که بومی‌سازی گهرزمین با شرکت‌های داخلی در رابطه با سودآوری مجموعه اقدامی انجام نداده و تنها حمایت از شرکت‌های داخلی مدنظر بوده که از این موقعیت استفاده کرده و به سودآوری برسند.

از سوی دیگر معاونت مهندسی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین نیز اقداماتی را انجام داده است تا شرکت گهرزمین را به عنوان یک شرکت بزرگ دانش‌بنیان ثبت کند و در همین راستا جلسات متعددی هم با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری برگزار شده است، اما مشکلی در این خصوص وجود داشت و اینکه بر خلاف فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری تاکنون راهکاری جهت دانش بنیانی صنایع بزرگ کشور ارائه نشده است.

در همین راستا مدیر بومی‌سازی شرکت سنگ‌آهن گهرزمین سیرجان در این خصوص معتقد است: بومی‌سازی در این شرکت صنعتی-معدنی سالانه بیست میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی به دنبال داشته است.

سالاری با بیان اینکه با تلاش متخصصان ایرانی بسیاری از قطعات و ماشین‌‌آلات فناورانه موردنیاز این شرکت صنعتی-معدنی در داخل کشور بومی‌سازی می‌شود، افزود: خودکفایی، جلوگیری از خروج ارز، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اشتغالزایی مهمترین دستاورد‌های توجه به صنعت بومی‌سازی در این شرکت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین پیشرفت‌های فناورانه داخلی آسیاب گلوله‌ای با وزن ۱۲۰ تن برای خرد کردن سنگ‌آهن استخراج شده، ماشین انباشت‌وبرداشت گندله و لوله‌های انتقال فرآورده‌های‌معدنی با حمایت و تلاش مهندسان نخبه این شرکت ساخته شده است؛ در حالی که پیش از این بسیاری از این ماشین‌آلات از سایر کشور‌ها وارد می‌شد که علاوه بر پایین بودن کیفیت؛ باعث خروج ارز زیادی از کشور نیز می‌شد.

به گفته وی بومی‌سازی شرکت گهرزمین اگر همکاری‌‌های دوستانه‌ای که با کشورهای دیگر داریم، در بحث فولاد هم گسترش پیدا کند؛ آمادگی انتقال دانش و تکنولوژی را داریم. در همین راستا در خصوص محصولات بومی‌‌سازی و ساخت‌‌داخل کشور تمامی اطلاعات‌ودانش خود را به اشتراک می‌گذاریم و آمادگی این را داریم که با شرکت‌های هم‌رده و همکار خود در بحث مشاوره با شرکت‌های خارجی و طرف‌های دیگر همکاری‌های لازم را داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *