زمین سبز کشاورزان با وام بانک کشاورزی

بانک کشاورزی یکی از بانک‌های قدیمی و تخصصی ‌کشور به شمار می‌رود که در بیست و یکم خرداد ماه سال 1312 تاسیس شد و ماموریت اصلی آن حمایت از بخش کشاورزی و زیرمجموعه های آن است.

به گزارش اقتصادملت ؛ این بانک هم اکنون در 1733 شعبه خود در سراسر کشور؛ در حال خدمت‌رسانی به مردم است و با پشتوانه هشتاد و نه سال‌ تجربه خدمت‌رسانی به عنوان یک بانک پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکی به همه مردم به خصوص فعالان و دست اندرکاران بخش کشاورزی در سراسر کشور در حال خدمت رسانی و فعالیت است.

بانک کشاورزی نخستین بانک تخصصی ایران و سومین بانک دولتی ایرانی است که در زمینه اعطاء وام، خدمات بانکداری خرد و بانکداری اختصاصی فعالیت می‌کند و تمرکز اصلی آن بر ارائه خدمات مالی و بانکداری به بخش کشاورزی و صنایع مرتبط با این حوزه است.

این بانک با وجود اینکه یک بانک دولتی محسوب می‌شود، اما میزان طلب چندانی از دولت و اشخاص دولتی ندارد و بیشترین مطالبات و تسهیلات اعطایی این بانک به اشخاص غیردولتی است.

بر اساس این گزارش؛ بانک کشاورزی از ابتدای سالجاری تا پایان دهمین روز دهمین ماه سال بالغ بر ۱۴۰۰‌ هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان و مشتریان خود اعطاء کرده؛ این در حالی است که مطابق برنامه‌های مدون برآورد شده بود که رقم تسهیلات اعطایی این بانک در کل سال 1401 مبلغ 1200 هزار میلیارد ريال باشد که تا هفته اول دی ماه 17 درصد بیشتر از پیش بینی‌ها پرداخت کرده و قطعا تا پایان سال پوشش برنامه پرداخت تسهیلات این بانک بیش از این ارقام خواهد بود.

لازم به ذکر است که مبلغ تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی در مدت یاد شده نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۷۲ ‌هزار میلیارد ریال معادل ۶۹‌ درصد رشد نشان می‌دهد.بر اساس این گزارش از ۱۴۰۰‌ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعطایی؛ ۸۶ ‌درصد آن به صورت تخصصی به بخش کشاورزی، ۴ ‌درصد در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و ۱۰ ‌درصد به سایر بخش‌های تولیدی پرداخت شده است.

بر اساس صورت‌های مالی منتشره؛ بانک کشاورزی دارای سرمایه اسمی ‌22 هزار و 490 میلیارد ريالی است و بالغ بر 2553 هزار میلیارد ريال سپرده‌گذاری در این بانک از سوی اشخاص حقوقی و حقیقی صورت گرفته است و مجموع دارایی‌های بانک از 3223 هزار میلیارد ريال فراتر می‌رود.

بر همین اساس در برخی دوره های زمانی نام بانک دستخوش تحولاتی شده و در برخی مواقع نیز اساسنامه و ماموریت های آن نیز در راستای تامین مالی بخش کشاورزی و زیربخش های آن به عنوان یکی از زیربخش‌های اثرگذار بر اقتصاد کشور و موتور مولد تولید که منجر به رشد اقتصادی می شود؛ تغییر یافته و یا تکمیل شده است.

این بانک به منظور حفظ خوداتکایی از اوایل دهه 70 هجری شمسی با حضور موثر در مراکز پولی و مالی کشور و توسعه خدمات شعب شهری خود تلاش کرده است تا از منابع موجود در مراکز تجاری نیز به نفع توسعه بخش کشاورزی بهره جوید.بانک کشاورزی در حال حاضر 1817 شعبه دارد و 50 شعبه نیز به ارائه خدمات ارزی و بین المللی مشغولند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *