اتاق فکر مالیاتی را با اصحاب مالی تشکیل دهید

رییس سازمان امور مالیاتی اعلام داشتند در حال حاضر خلا سیستم تصمیم گیری مناسب در نظام مالیاتی  احساس می‌شود، بنابراین دانشگاه‌ها باید اتاق فکر مالیاتی داشته باشند تا در فضایی علمی و اثربخش مسائل مربوط به مالیات مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

به گزارش اقتصادملت و به نقل از درآمدنیوز _محمدرضاآذین رییس سازمان امور مالیاتی اعلام داشتند در حال حاضر خلا سیستم تصمیم گیری مناسب در نظام مالیاتی  احساس می‌شود، بنابراین دانشگاه‌ها باید اتاق فکر مالیاتی داشته باشند تا در فضایی علمی و اثربخش مسائل مربوط به مالیات مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد. البته نفس توجه به لزوم داشتن اتاق فکر امری مبارک است، چرا که به نقل از پیامبران معصوم (علیه السلام) آمده است یک ساعت اندیشیدن از هفتاد ساعت عبادت کردن برتر است.

  از همین روست که اصل تفکر و تشکیل اتاق فکر قابل ستایش است اما آن چه که باید مورد توجه اساسی قرار گیرد، الزامات اتاق فکر است که اگر به آن به درستی توجه نشود، امری بیهوده تلقی می گردد. از الزامات اتاق فکر استفاده از تفکر افراد با تجربه  و صاحب نظر می باشد. البته قصد نفی تشکیل اتاق فکر در دانشگاه را ندارم. اما با توجه به گستردگی مباحث مالی و مالیاتی استفاده از تجربیات صاحبان فن مالی می تواند گره گشای بسیاری از مشکلات مالی و مالیاتی باشد.

 ویژگی های عمده اعضای اتاق فکر عباتند از:

1-متخصص در مورد موضوع تحت بررسی در اتاق فکر

2– دارای تجربه وسیع در مورد موضوع تحت بررسی.

 بدیهی  است  ترکیب  دو  دسته  افراد  محبوب  و  متخصص،  کانون  تفکر  را تشکیل می دهند. باید اتاق فکر جایگاه عملکردی داشته باشد.  اتاق‌های فکر باید به سازمان امور مالیاتی متصل شوند، قطعا با چنین رویکردی شاهد رخ دادن اتفاق‌های جدی تری خواهیم شد.

امروزه،  گسترش  دامنه  علوم  و  تخصصی  شدن  عرصه  های  علمی، لزوم نوآوری فکری را بیش از پیش نمایان می سازد. در این وادی، وجود افراد با تجربه و صاحب نظر که بتوانند به مدیران سازمان ها یاری رسانند، امری بدیهی و حیاتی به نظر می رسد. برای همین با توجه به شاخصه های اتاق فکر، خدمت رییس محترم سازمان مالیاتی باید عرض کنم با توجه به شناخت دیرینه اینجانب از جنابعالی در عرصه های مدیریتی پیشین، مبنی بر توجه و تاکید بر خرد جمعی،  برای پوشش خلاهای تصمیم گیری مالیاتی، استفاده از تجربیات افراد کارکشته مالی می تواند شما را در پیشبرد اهداف سازمان امور مالیاتی یاری رساند.

برای همین با عنایت به پیچیدگی قوانین مالیاتی و همچنین اقیانوسی بودن علوم مالی، و انچه در این حرفه مزید بر علت است مهارت  و تجربه می باشد. لذا پیشنهاد دارم با ایجاد ساز و کاری که امروزه با توجه به الکترونیکی شدن ابزار ها امکان ایجاد آن مهیاست، با بکارگیری انجمن های استانی و کشوری حرفه حسابداری، شرایطی فراهم شود که همه حسابداران کشور با بررسی بذر پیشنهادی سازمان مالیاتی، نظرات و پیشنهادات خود را در بستری که حفظ حقوق صاحب نظر هم میسر می شود،  پیشنهادات برای انجمن ها ارسال و پس از ساماندهی آنها نظرات مطلوب بصورت الکترونیکی برای سازمان مالیاتی ارسال شود.

زیرا این انجمن ها و تشکل های تخصصی می توانند با بررسی برنامه ها و سیاستهای مختلف مالیاتی و مالی، شناخت تهدیدها، فرصتها، نقاط قوت و ضعف، انجام مطالعات تطبیقی و بررسی تجربه سایر کشورها و الگو برداری از آنها و در نهایت بومی سازی الگوها، راه حلهای مناسب را استخراج نمایند.

 البته در این  وادی ارتباط انجمن و دانشگاه برای بررسی پیشنهاد نیز می تواند خروجی کاملتری را برای سازمان مالیاتی به ارمغان بیاورد. این سازوکار علاوه بر اینکه بر اساس پیشنهادات صاحب نظران مالی و دارای تجربه صورت می گیرد، می تواند عامل محرک چرخه مدیریت دانش در عرصه حسابداری نیز باشد، در پایان سازمان امور مالیاتی به بررسی پیشنهادات طبقه بندی شده در کمیته های تخصصی خود می پردازد که البته مجددا تاکید می شود در این کمیته های تخصصی بهتر است از افراد کارکشته حسابداری و حسابرسی نیز استفاده شود. در نهایت با اطلاع رسانی سراسری و پرداخت پاداش به صاحبان پیشنهاد این چرخه اتاق فکر دائمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *