برگزاري بيستمين كنگره انجمن علمي پاتولوژي ايران

 

همايش بين المللي آسيب شناسي و طب آزمايشگاه از 14 تا 16 آذرماه در سالن همايش هاي رازي برگزار مي شود. در اين همايش استادان مطرح حوزه آزمايشگاه و تشخيص از كشورهاي فرانسه،‌ بلژيك و دانمارك حضور دارند.

همچنين دكتر محمد اسماعيل اكبري مشاور وزير و رئيس مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، دكتر سيدجليل حسيني دبير كميسيون انجمن هاي علمي وزارت بهداشت و اسدي عضو كميسيون صنايع و نماينده مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي نيز از جمله ميهمانان مراسم افتتاحيه هستند.

خطر ورشکستگی و تعطیلی برخی آزمایشگاه های پزشکی

مهران قهرماني دبیر اجرایی اين کنگره در نشستي خبري نسبت به خطر تعطیلی آزمایشگاه های کوچک ابراز نگرانی کرد و گفت: این ترس وجود دارد که با توجه به شرایط کشور برخی از آزمایشگاه ها تعطیل شوند.

وي با تاكيد بر اينكه انجمن پاتالوژی مرجعیت طب آزمایشگاه را بر عهده دارد و با اشاره به شرایط کشور و مشکلات اقتصادی موجود خاطرنشان كرد: آزمایشگاه یک موسسه علمی و در عین حال خدماتی و تجاری است که با افزایش هزینه ها تحت تاثیر قرار می گیرد.

قهرمانی با انتقاد از مطالبات معوق آزمایشگاه ها از شركت هاي بیمه گفت: مطالبات معوق از بیمه تامین اجتماعی به یکسال می رسد كه همین مسئله باعث بروز مشکلاتی در تامین هزینه های آزمایشگاه ها شده است.

وی با اعلام اینکه کیت ها و مواد مصرفی آزمایشگاه ها تماما وارداتی هستند؛ افزود: متاسفانه تجهیزات آزمایشگاهی شامل ارز دولتی نمی شود و فقط برای کیت و مواد مصرفی ارز دولتی اختصاص داده می شود؛  در حالی که هزینه تعمیرات تجهیزات آزمایشگاهی امروزه حدود ۳ برابر شده است. در چنین شرایطی به روز شدن آزمایشگاه ها در هاله ای از ابهام قرار دارد.

دبیر اجرایی اين کنگره با اشاره به پايين بودن حاشیه سود آزمایشگاه ها افزود: خطر تعطیلی آزمایشگاه ها به خصوص آن دسته از آزمایشگاه های کم بیمار در شهرهای دور افتاده وجود دارد و به احتمال خیلی زیاد محکوم به ورشکستگی و تعطیلی هستند.

سهم ۹۵ درصدی عوامل محیطی در بروز سرطان ها

افشين مرادي مدیر گروه پاتالوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نيز در اين نشست با اشاره به اينكه ۹۵ درصد علل بروز سرطان ها ناشی از عوامل محیطی است و فقط ۵ درصد موارد ارثی مي باشد ، در خصوص اين كنگره گفت: یک روز قبل از برگزاری کنگره سمینار یک روزه پاتالوژی اعصاب با حضور سه میهمان خارجی برپا می شود.

دبیر علمی کنگره با اشاره به موضوع پاتالوژی جراحی در کنگره امسال افزود: بیماری های زنان، سرطان پستان و بیماری های دستگاه گوارش محورهای اصلی کنگره امسال انجمن علمی پاتالوژی ایران را تشکیل می دهد.

مرادی از طب آزمایشگاه، میکروب شناسی، خون شناسی و نحوه مدیریت خون در بیمارستان ها نيز به عنوان دیگر موضوعات مورد بحث در کنگره امسال اشاره کرد و گفت: ۱۴۰ مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که ۶۱ مقاله به صورت تخصصی و ۲۳ مقاله دانشجویی پذیرفته شد.

وی از برگزاری ۱۴ پنل با موضوعات مختلف خبر داد و افزود: کارگاه مدیریت خون، استانداردسازی آزمایشگاه و … از جمله موضوعات این پنل هاست.

مدیر گروه پاتالوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به برنامه ثبت سرطان در کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ثبت سرطان که متولی اصلی آن وزارت بهداشت است؛ بیش از سه دهه است که با همکاری پاتالوژیست های کشور در حال انجام است و به زودی اطلاعات جمع آوری شده که توسط مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال پردازش است، منتشر خواهد شد.

مرادی با عنوان این مطلب که در حدود ۸۳ درصد موارد سرطان ها در کشور ثبت می شود، افزود: بر اساس معیار سازمان جهانی بهداشت ثبت سرطان ها تا سقف ۸۵ درصد بسیار مطلوب است که ما در حال رسیدن به این معیار هستیم.

وی با تاکید بر اینکه آمار ثبت سرطان در ایران قابل اعتماد است، تصریح کرد: در حدود ۹۰ تا ۹۵ موارد ابتلا به سرطان ناشی از عوامل محیطی است و تنها ۵ درصد موارد ارثی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *