به گزارش اقتصاد ملت؛ مصطفی عطاییپور معاون خرید شرکت فولاد مبارکه در حاشیه نمایشگاه ایران متافو به خبرنگار ما گفت: امروز تفاهمنامهای بین همه شرکتهای فولادسازی ایجاد شد که برنامهریزیهای برای خرید تمام فولادسازیهاست تا همافزایی بیشتری بین فولادسازان شکل بگیرد. ممکن است یک قطعهای در یک واحد فولادسازی بومیسازی شود که سایر شرکتها در جریان آن قرار نداشته باشند که در این راستا مجبور باشند خرید خارجی داشته باشند یا با مشکل مواجه شوند یا زمانی متوجه شوند که دیگر زمان طلایی خود را از دست داده باشد؛ بنابراین به این فکر افتادیم که تمام واحدهای فولادسازی کشور یک مرکز خرید واحد داشته باشد و در این راستا جلسات واحدی شکل دادیم که هر بار در یک شرکت برگزار میشود و بانک اطلاعاتی را بین همدیگر به اشتراک میگذارند، برای نمونه زمانی که فولاد مبارکه متوجه میشود که برای یک مشکل خود فولاد خوزستان یا ذوب آهن چه اقدامی کرده راهکار را برای این شرکت راحتتر میکند.
عطاپور در ادامه خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه از دهه ۱۳۸۰ بومیسازی را آغاز کرده و اطلاعات خوبی را در اختیار سایر شرکتها قرار داده که امیدواریم سایر شرکتها از آن استفاده کنند.
وی درباره خرید اپال کانی عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که همواره طی چند سال گذشته مطرح بوده تامین خرید پایدار است. در سالهای اخیر برخی واحدهایی که مواد اولیه تولید میکردند به سمت فولادسازی رفتند و بدین ترتیب زنجیره و توازن فولاد بههم خورد و فولاد مبارکه برای اینکه روی خرید پایدار مواد اولیه تکیه کند طی سه سال گذشته معادن خوبی را خریداری کرد که سرکرده و نگین آنها اپال بود که با خریداری این واحد میتوانیم ۵ میلیون تن گندله و ۲.۵ میلیون تن کنسانتره داشته باشیم که جای توسعه بیشتر نیز دارد.
معاون خرید شرکت فولاد مبارکه در پایان خاطرنشان کرد: چالش همواره وجود دارد تحریمها موانعی را ایجاد کردند، اما فولاد مبارکه به موقع بومیسازی انجام داده و به موقع به سمت شرکتهای دانشبنیان پیش رفته و این اقدامات، چالشهای این واحد را کمتر کرده است؛ البته ما هنوز بحث انرژی را داریم و در این راستا نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی و یک نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی خورشیدی ایجاد کردیم. در کل واحدهای فولادسازی بهدلیل قطعی برق انرژی سود بسیاری را از دست دادهاند.