مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران: دولت چهاردهم به صنعت مادر و استراتژیک کاغذ نگاه ویژه‌ داشته باشد

معصومه صالحی

صنعت کاغذ هم همچون سایر صنایع استراتژیک و مهم کشور این روزها با کمبود مواد اولیه و ناترازی‌های انرژی دست‌‌وپنجه نرم می‌کند و با چالش‌های متعددی مواجه است؛ به گونه‌ای که کاهش تولید چوب به عنوان ماده‌‌ اولیه این صنعت از یک سو و کمبود برق و به موجب آن قطعی‌های متعدد برق در فصل تابستان از سویی دیگر باعث شده است که تولیدکنندگان و فعالان این صنعت نتوانند از تمام ظرفیت تولید خود به خوبی استفاده کنند و همواره با کاهش تولید کاغذ مواجه هستند.

به گزارش اختصاصی پایگاه «خبری اقتصاد ملت»؛ شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران هم یکی از شرکت‌های بزرگ و قدیمی تولید کاغذ در کشور محسوب می‌شود که این روزها به دلیل مشکلات و چالش‌های موجود نتوانسته از تمام ظرفیت تولید خود استفاده کند.

شركت صنايع چوب و كاغذ مازندران به عنوان بزرگترين توليدكننده كاغذ در ايران با ظرفيت تولید مجموعاً ۱۷۵۰۰۰ تن شامل ۹۰۰۰۰ تن كاغذ روزنامه و چاپ و تحرير و ۸۵۰۰۰ تن كاغذ فلوتينگ از سال 1376 فعالیت خود را آغاز کرد و اهدافی همچون «حفظ و احياء و بهره‌برداری اصولی از جنگل‌های كرانه دريای‌خزر»، «كاهش وابستگی كشور به واردات كاغذ»، «كاهش خروج ارز از كشور»، «ايجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه و كشور» و «رشد و توسعه تخصص‌های امور جنگل و صنعت كاغذسازی» را در دستور کار خود قرار داد.

نگاه ویژه به صنعت کاغذ مطالبه اصلی از دولت چهاردهم

امید نیک‌نژاد مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه که در حاشیه بازدید خبرنگاران از این واحد صنعتی و به همت هلدینگ آینده پویا انجام شد؛ ضمن ارائه گزارشی از عملکرد درخشان این مجموعه در پاسخ به سوال «اقتصاد ملت» در مورد مطالبه‌ و خواسته متولیان این صنعت از دولت چهاردهم با تاکید بر اینکه از دولت چهاردهم می‌خواهیم که به صنعت مادر و استراتژیک کاغذ نگاه ویژه‌ و دلسوزانه‌ای داشته باشند، گفت: در حال حاضر مهمترین و بزرگترین مشکل صنعت کاغذ بحث ناترازی انرژی است که در تابستان کمبود برق و در زمستان کمبود گاز به شدت به ما آسیب وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه ضروری است رفع مشکل ناترازی انرژی به عنوان یک اقدام اولیه و اولویت مهم در دستور کار دولتمردان و وزرای مربوطه قرار گیرد، تاکید کرد: بحث دوم حمایت از فرآیندی است که طی دو سه سال اخیر در حوزه تولید کاغذ ایرانی و داخلی اتفاق افتاده است که خوشبختانه در این خصوص به یک ثبات قابل‌توجهی رسیده‌ایم.

نیک‌نژاد در ادامه افزود: حال با توجه به اینکه نظر دولت حمایت از تولید داخلی است؛ امیدواریم که این حمایت‌ها در دولت جدید هم ادامه‌ داشته باشد تا بتوانیم بحث تولید کاغذ ایرانی را با قدرت بیشتری در برنامه تولید خود داشته باشیم.

ورود به بازار سرمایه پایان آذر ماه

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در پاسخ به سوال دیگر «اقتصاد ملت» در خصوص ورود این شرکت به بازار سرمایه گفت: در خصوص ورود به بازار سرمایه سال گذشته یک‌سری اقداماتی انجام شد، اما به دلیل اینکه شرکت‌های ذیل بانک ملی باید سال مالی خود را تمام کنند و سال مالی این شرکت ابتدای سال شمسی تا پایان سال شمسی بود، اما برخی دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه بانک ملی پایان آذر ماه بود؛ نتوانستیم در سال گذشته وارد بازار سرمایه شویم.

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته سال مالی شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نه ماهه بود، تاکید کرد: به همین دلیل این موضوع بر صورت‌های مالی و مباحثی که برای ورود به بازار سرمایه لازم است؛ تاثیر بسزایی گذاشت. بنابراین امیدواریم امسال با پایان سال مالی که پایان آذر ماه است و با ورود به سال مالی جدید؛ پروسه ورود به بازار سرمایه این شرکت هم انجام شود.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در خصوص ارزشگذاری این مجموعه چنین گفت: در همین راستا با ارزشگذاری جدیدی که بر روی سهام شرکت انجام خواهد شد؛ ارزش سرمایه ثبت شده هم‌اکنون شرکت 448 میلیارد تومان است. همچنین آخرین ارزشگذاری که در این خصوص انجام شده؛ 13هزار میلیارد تومان (13 همت) رسیده است که قصد داریم با برگزاری مجمع فوق‌العاده این ارزشگذاری انجام شود. این در حالی است که اگر ارزش اسمی شرکت بالا رود؛ طبیعتا ارزش هر سهم هم افزایش خواهد یافت و قطعا به نفع شرکت است که با شرایط بهتر و راحت‌تری وارد بازار سرمایه خواهد شد.

کمبود مواد اولیه چالش اصلی صنعت کاغذ

نیک‌نژاد با بیان اینکه اگر دولت کمک کند و بتوانیم نیروگاه اختصاصی تاسیس کنیم تا نیازمان به انرژی تامین و بخش زیادی از مشکلات مجموعه برطرف شود، گفت: از سوی دیگر می‌توان برای بعضی از صنایع که جنبه استراتژیک دارند؛ استثنائاتی قائل شد که امید است دولت جدید برای سال آینده این مهم را در نظر بگیرد.

به گفته وی این در حالی است که در دولت قبل قول دادند که اقدامات لازم برای تاسیس یک نیروگاه ترکیبی بخار گاز انجام شود که عملاً با تغییر دولت این موضوع مسکوت مانده است و با توجه به اینکه کاغذ تولید شده در این مجموعه برای وزارت آموزش‌وپرورش و کتاب‌های درسی دانش‌آموزان حائزاهمیت و حیاتی محسوب می‌شود؛ لذا اگر به موقع و در زمان مشخصی نیاز این مجموعه تامین نشود؛ مشکلات متعددی در این زمینه ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه کارخانه چوب و کاغذ مازندران یکی از هزار طرح بزرگ جهان در صنعت کاغذسازی به شمار می‌رود و 58 درصد سهام این شرکت متعلق به هلدینگ آینده پویا زیرمجموعه بانک ملی است، در ادامه به تشریح مشکلات و چالش های موجود در این صنعت اشاره کرد و گفت: در سال 96 پس از اینکه در برنامه ششم توسعه طرح تنفس جنگل ابلاغ و اجرا شد؛ ورودی مواد اولیه موردنیاز شرکت با کاهش چشمگیری مواجه شد و به موجب آن چالش‌ها و مشکلاتی در خصوص تامین ماده اولیه برای این مجموعه به وجود آمد که به موجب آن میزان تولید کاغذ در مجموعه چوب و کاغذ مازندران در سال 99 به ۴۴هزار تن رسید؛ در حالی که ظرفیت عملیاتی این شرکت ۱۵۰هزار تن و ظرفیت اسمی آن ۱۷۵ هزار تن است.

نیک‌نژاد با بیان اینکه به دلیل کاهش ورودی چوب به کارخانه از دو سال پیش استفاده از ضایعات را هم در دستور کار خود قرار داده‌ایم، گفت: در همین راستا و به منظور تامین ماده اولیه موردنیاز همچنین از چوب‌های توباغی (چوب درختان میوه همچون سیب، آلو، آلوچه و…) نیز استفاده کردیم که به موجب آن در سال گذشته موفق به تولید ۴۶هزار تن کاغذ شدیم.

مدیرعامل صنایع چوب‌وکاغذ مازندران با تاکید بر اینکه نیاز کشور به تامین کاغذ در حوزه‌های مختلف بر کسی پیش پوشیده نیست که بخشی از این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و بخش دیگری در این مجموعه صنعتی در حال تولید است، در خصوص تامین کاغذ موردنیاز وزارت آموزش‌وپرورش گفت: وزارت آموزش‌وپرورش در سال‌های گذشته کاغذ موردنیاز کتب درسی را از خارج از کشور وارد می‌کرد، اما امروز با افتخار می‌گوییم که ۱۰۰درصد کتب درسی دانش‌آموزان کشور برای سالجاری با کاغذ ایرانی تهیه شده است و در این زمینه به خودکفایی کامل رسیده‌ایم.

وی در ادامه با توضیح اینکه سال گذشته هم کاغذ موردنیاز چاپ ۱۵۵میلیون جلد کتاب درسی برای ۱۴میلیون دانش‌آموز از شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران تامین شده بود، گفت: در همین راستا با وزارت آموزش‌وپرورش برای تامین کاغذ کتب درسی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ نیز قراردادهایی منعقد شده و قرار است تا پایان سالجاری ۳۳هزار تن کاغذ برای چاپ کتب درسی تمامی مقاطع تحصیلی به وزارت آموزش‌وپرورش اختصاص یابد. از سوی دیگر برای تامین ۱۰هزار تن باقیمانده دیگر هم در حال تهیه تفاهمنامه‌ای هستیم که انشاالله تا سال ۱۴۰۴ و فرصت باقیمانده به سال تحصیلی ۱۴۰۵- ۱۴۰۴ این میزان کاغذ هم به وزارت آموزش و پرورش اختصاص یابد.

نیک‌نژاد در ادامه در خصوص تولیدات محصولات این مجموعه طی دو سه سال گذشته گفت: در این مدت تولیدات مجموعه 10برابر افزایش یافته است. به عبارتی دیگر تولیدات شرکت که در سال ۹۹ تقریبا 4 هزار و 550 تا 4 هزار و 600 تن کاغذ تحریر بود؛ در سالی که گذشت، به ۴۶هزار تن کاغذ چاپ و تحریر افزایش یافت.

به گفته وی ظرفیت‌های خوبی در شرکت‌های ذیل بانک ملی وجود دارد. این در حالی است که شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به عنوان تنها تولیدکننده کاغذ تحریر و در واقع بزرگترین تولیدکننده انواع کاغذ در کشور به شمار می‌رود که ۵۸درصد سهام آن متعلق به هلدینگ‌ آینده پویا زیرمجموعه بانک ملی به عنوان سهامدار عمده است.

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در ادامه به مسائل محیط زیست اشاره کرد و با تاکید بر اینکه صنعت کاغذ یکی از صنایع آب‌‌بر محسوب میشود، گفت: در همین راستا وجود سیستم فاضلاب قوی در این مجموعه یکی از ضرورت‌ها بود. در همین راستا از نظر نوع مصرف آب و گردش آبی که در این مجموعه صورت می‌گیرد؛ می‌توان از آب مصرف شده به صورت بازیافتی و بازچرخانی استفاده کرد. این در حالی است که سیستم فاضلاب این مجموعه یکی از سیستم‌های پیشرو و دارای تکنولوژی منحصربه‌فردی به شمار می‌رود.

حفظ محیط زیست دغدغه اصلی

نیک‌نژاد با تاکید بر اینکه دغدغه‌های فعالان زیست‌محیطی و کارشناسان از بابت مصرف آب و از بین نبردن جنگل‌ها مورد توجه قرار می گیرد، گفت: طی سال‌های اخیر از جنگل‌ها برداشت چوب نداشتیم و تنها از کاشت داخل، زراعت چوب و چوب‌های وارداتی استفاده می‌کنیم. این در حالی است که زراعت چوب یکی از زراعت‌های حوزه کشاورزی به شمار می‌رود که بسیار زودبازده است. چراکه استقرار صنایعی مانند صنایع کاغذ برای کشور ضروری و قابل توجه است.

وی در ادامه به ناترازی‌های مربوط به کمبود برق اشاره کرد و ضرر وارد شده در این زمینه را ۸۰۰میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تابستانی که گذشت؛ هر دو خط این مجموعه تعطیل بود و در حدود ۵۸۰ میلیارد تومان عدم‌النفع تولیدات داشتیم. از سوی دیگر بالغ بر ۲۰۰میلیارد تومان هم به واسطه قطعی برق به صورت مستقیم زیان وارد شد که جمعا در حدود ۸۰۰میلیارد تومان خسارت به مجموعه وارد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *